×
×

آفت کش‌ها از ارز رسمی برخوردارند؟/ تخصیص ارز ترجیحی به نهاده‌ها عامل افزایش تولید در بخش کشاورزی

  • کد نوشته: 7923
  • ۱۱ اردیبهشت ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آفت کش‌ها یکی از نهاده‌های تاثیرگذار  در بخش کشاورزی است و کمبود آن سبب کاهش تولید محصولات این بخش می شود. کمبود یا کیفیت پایین سموم یکی از معضلاتی است که کشاورزان در شرایط کنونی با آن مواجه هستند که باید هرچه سریعتر موانع این […]

    آفت کش‌ها از ارز رسمی برخوردارند؟/ تخصیص ارز ترجیحی به نهاده‌ها عامل افزایش تولید در بخش کشاورزی
  • به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آفت کش‌ها یکی از نهاده‌های تاثیرگذار  در بخش کشاورزی است و کمبود آن سبب کاهش تولید محصولات این بخش می شود. کمبود یا کیفیت پایین سموم یکی از معضلاتی است که کشاورزان در شرایط کنونی با آن مواجه هستند که باید هرچه سریعتر موانع این بخش مرتفع شود تا خللی در تولید محصولات کشاورزی وارد نشود.

    مسعود گیل آبادی رییس هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان سموم کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: آفت کش‌ها در کشور از ارز رسمی برخوردارند و طی ۲ سال گذشته دولت تخصیص ارز رسمی برای این نهاده را در نظر گرفته است.

    وی افزود: در سال ۹۷ از ۱۴ میلیارد دلار ارز اختصاصی به کالا‌های اساسی حدود ۱۸۰ میلیون دلار آن برای تولید سموم کشاورزی داده شده بود .

    گیل آبادی ادامه داد:در ۴ ماه گذشته هیچگونه ارز دولتی به تولید کنندگان سموم برای واردات سموم کامل و مواد اولیه برای سموم تکنیکال داده نشده است.

    وی با اشاره به اینکه تخصیص ارز رسمی باعث رشد ۷ درصدی بخش کشاورزی شده است، تصریح کرد: اگر ارز رسمی از آفت کش‌ها در کشوربرداشته شود محصولات کشاورزی با افزایش قیمت ۲۰ درصدی مواجه خواهد شد و امنیت غذایی را در کشور به مخاطره خواهد انداخت.

    رییس هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان سموم کشاورزی در پایان گفت: از دولت تقاضا داریم برای رفع مشکل تخصیص ارز برای ۶۰ واحد تولید کننده سم که در کشور فعالیت دارند هر چه سریعتر اقدام شود تا در سال جهش تولید با تامین به موقع مواد اولیه برای تهیه سموم به رونق تولید در بخش کشاورزی کمک کنیم.

    نیاز کشور به ۲۷ هزار تن  سموم کشاورزی

    مهدی حسینی یزدی رییس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ۲۵ درصد سموم در کشور وارداتی است و ۷۵ درصد مواد اولیه به صورت تکنیکال در کشور فرموله و تولید می‌شود.

    وی افزود: از این ۲۵ درصد سموم وارداتی حدود ۱۰ در صد آن کم خطر ۱۰ در صد و ما بقی پرخطر تا نیمه خطر هستند.

    این مقام مسئول ادامه داد: ارز بری واردات سموم ۲۲۰ میلیون دلار است، اما در کنار آن افزایش محصولات را داریم یعنی با تامین نهاده‌های کشاورزی ۸۰ درصد قوت مردم در کشور تامین می‌شود.

    حسینی تصریح کرد: سموم یا آفت کش‌ها با ارز اولویتی ۴۲۰۰ تومان وارد کشور می‌شود که با توجه به شرایط تحریم تا ۱۴ درصد برای تبدیل ارز داده می‌شود.

    وی گفت: حذف ارز دولتی ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت محصولات کشاورزی را افزایش خواهد داد. فاصله بین ارز اولویتی یک و ارز نیمایی ۳.۵ تا ۴ برابر است.

    وی با بیان اینکه با حذف ارز دولتی وارد کنندگان برای تامین سموم باید ۴ برابر گذشته سرمایه گذاری کنند اظهار کرد: بانک‌ها برای بخش کشاورزی ۱۲ درصد سود می‌گیرند که در این شرایط سود بانک‌ها به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت و از طرفی کشاورزان نیز برای تامین سموم مصرفی باید ۵ برابر قیمت فعلی هزینه کند.

    ۲ برابر نیاز کشور آفت کش با ارز دولتی وارد کشور می‌شود

    محمد رضا درگاهی رییس سازمان حفظ نباتات کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر آفت کش‌ها با تعرفه دولتی و ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان وارد کشور می‌شوند.

    وی افزود: انواع مختلف سموم و آفت کش‌ها در کشور وجود دارد و هیچ بحرانی در این خصوص وجود ندارد.

    درگاهی در خصوص تخصیص نیافتن ارز دولتی در چند ماه اخیر به واردات سموم و مواد اولیه برای تولید آفت کش‌ها، تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات کشور به عنوان یک سازمان تخصصی وظیفه دارد از نظر فنی آفت کش‌های مورد نیاز کشور را تامین کند و در مورد تامین ارز دستگاه‌های ذیربط باید پاسخگو باشند و این در حوزه سازمان حفظ نباتات کشور نیست.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری: کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *