×
×

آمار صادرات زعفران در آبان هنوز اعلام نشده است/ هر کیلو زعفران به ۳۸ میلیون تومان رسید

  • کد نوشته: 476622
  • ۲۴ آذر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: گرچه برداشت زعفران تا پایان آذر ادامه دارد، اما کاهش تولید زعفران به واسطه شرایط خشکسالی قطعی است و تنها وزارت جهاد کشاورزی باید آمار دقیق اُفت تولید نسبت به سال قبل را پس از برداشت نهایی اعلام کند. وی افزود: بنابر اظهارات کشاورزان، […]

    آمار صادرات زعفران در آبان هنوز اعلام نشده است/ هر کیلو زعفران به ۳۸ میلیون تومان رسید
  • غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: گرچه برداشت زعفران تا پایان آذر ادامه دارد، اما کاهش تولید زعفران به واسطه شرایط خشکسالی قطعی است و تنها وزارت جهاد کشاورزی باید آمار دقیق اُفت تولید نسبت به سال قبل را پس از برداشت نهایی اعلام کند.

    وی افزود: بنابر اظهارات کشاورزان، تولید زعفران نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشته است، اما نمی توان این آمار را ملاک قرار داد و آمار نهایی را وزارت جهاد به عنوان متولی امر باید اعلام کند.

    میری درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران گفت: صادرات زعفران طبق روال روتین در حال انجام است، اما متاسفانه تاکنون گمرک آمار صادرات آبان را اعلام نکرده که بتوانیم تاثیر افزایش قیمت بر میزان صادرات بررسی کنیم، در حالیکه با سیستمی شدن انتظار می رفت که گمرک یک روز پس از پایان هر ماه آمار را اعلام می کرد.

    به گفته وی، از ابتدای فصل برداشت قیمت زعفران به واسطه شرایط خشکسالی و کاهش تولید افزایش چشمگیری را در بازار تجربه کرد به طوریکه هر کیلو زعفران دسته طی این مدت از ۸ میلیون به ۲۷ میلیون تومان هم رسیده بود.

    این مقام مسئول امروز حداقل قیمت هر کیلو زعفران را ۲۳ میلیون و حداکثر ۳۸ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی هر کیلو زعفران دسته ۲۳ تا ۲۴ میلیون تومان، زعفران پوشال ۲۶ تا ۲۷ میلیون تومان و نگین ۳۱ تا ۳۸ میلیون تومان بوده که نسبت به ابتدای فصل برداشت زعفران دسته و پوشال ۳۰۰ درصد و نگین ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

    وی ادامه داد: با توجه به افزایش چشمگیر قیمت زعفران در بازار داخل، تقاضا به شدت کاهش یافته است. هر چند زعفران هم مستثنی از دیگر کالاها نیست که با افزایش قیمت در ابتدا مصرف بواسطه تقاضا کاهش پیدا کرده است، اما در بلندمدت به روال عادی خود باز می گردد.

    نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره آینده بازار گفت: با توجه به کمبود محصول پیش بینی می شود که قیمت زعفران در بازار روبه افزایش باشد، اما بازهم باید منتظر ماند و دید که عرضه و تقاضا در بازار به چه نحوی خواهد بود.

    میری ادامه داد: امسال کشاورزان به واسطه اُفت تولید از عرضه امتناع می کنند تا بتوانند قیمت ها را بالا نگه دارند و به نوعی کاهش تولید خود را جبران کنند، هر چند افزایش ۲ تا ۳ برابری قیمت هم نمی تواند مسئله کاهش تولید را جبران کند‌.

    میری گفت: با محصول باقی مانده از سال قبل امیدواریم بتوانیم تقاضای مشتریان خارجی را تامین کنیم تا مشکلی در امر صادرات رخ ندهد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *