×
×

استاندار کرمان: نمایشگاه‌های کشاورزی با رویکرد دانش‌محور تداوم یابد

  • کد نوشته: 475874
  • ۲۶ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا، علی زینی وند شامگاه سه شنبه در آیین افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی در کرمان با اشاره به اینکه از سراسر دنیا می‌آیند و فناوری کارگاه‌های ما را در بخش کشاورزی کسب می‌کنند افزود: اما این کار عمومیت پیدا نکرده است. وی عنوان کرد: امروز دانش لازم در […]

    استاندار کرمان: نمایشگاه‌های کشاورزی با رویکرد دانش‌محور تداوم یابد
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا، علی زینی وند شامگاه سه شنبه در آیین افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی در کرمان با اشاره به اینکه از سراسر دنیا می‌آیند و فناوری کارگاه‌های ما را در بخش کشاورزی کسب می‌کنند افزود: اما این کار عمومیت پیدا نکرده است.

    وی عنوان کرد: امروز دانش لازم در کشور وجود دارد که باید آن را ترویج دهیم، یکی از جاهایی که می‌توان در بخش کشاورزی مدرن و تجهیزات و ادوات این حوزه می‌توان انجام داد، ایجاد کارگاه های آموزشی برای انتقال تجارب سایر نقاط کشور و دنیا، همین نمایشگاه‌ها است.

    استاندار کرمان ادامه داد: بازاریابی برای برخی محصولات، تنها بخشی کوچک از ابعاد مختلف نمایشگاه‌ها است و باید آن را در ابعاد مختلف ارتقا دهیم لذا نمایشگاه‌ها باید به محلی برای تبادل‌دانش، فناوری و تجربه کشاورزان تبدیل شوند.

    وی اظهار داشت: رویکرد و محور سند سازگاری با کم آبی این استان ارتقای کمی و کیفی کشاورزی است و کمیت‌ در محصول نه در سطح زیرکشت باید پیگیری شود چنانچه نوع کشاورزی سنتی در بسیاری از مناطق این استان بویژه در حوزه جنوب کرمان به دلیل ضررها و آسیب‌ها از جمله به کشاورزان دیگر قابل تحمل نیست.

    استاندار کرمان اظهار داشت: این استان به دلایل مختلف قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شود اما به تناسب سطح زیر کشت و تنوع محصولات کشاورزی در این جغرافیا، تولید ثروت و اشتغال موثر را شاهد نیستیم و علت آن نیز این است که بخشی عمده از کشاورزی ما به صورت سنتی انجام می‌شود.

    وی گفت: استان کرمان از نظر اقلیمی، ذخایر آب، فناوری دانش روز و تجربه دنیا باید هرچه سریعتر با کشاورزی سنتی خداحافظی کند، گرچه در این بخش کار را خیلی دیر کار را آغاز کردیم اما در هر بخشی با تناسب خود باید کار کنیم.

    زینی وند تصریح کرد: یکی از استراتژیک ترین محصولات کشاورزی این استان که به نام ایران گره خورده پسته با سطح زیرکشت قابل توجهی است که سالانه بخشی از آن را از دست می‌دهیم و مابقی باغات ما نیز کمیت و کیفیت مطلوب را ندارند.

    وی با بیان اینکه نمونه های موفقی از کشت این محصول در استان کرمان تا سطح برداشت ۱۴ تن در هکتار داریم، گفت: در حوزه آبیاری مکانیزه هم مدل‌های موفقی در دنیا، کرمان و رفسنجان به انجام رسیده و در سالهای اخیر در حوزه مکانیزه سازی کشاورزی اقدامات موثری انجام شده که بسیار موثر اما ناچیز است.

    زینی‌وند افزود: در ترویج و گسترش سطح زیرکشت گلخانه‌ای نیز اقدامات موثری در حال انجام بوده اما نیاز است همه کشاورزی ما به این سمت برود.

    وی یادآور شد: برندینگ و بازاریابی هم جزئی از کشاورزی مدرن هستند که باید مورد توجه قرار گیرند، ضمن اینکه این حوزه ها جای تفکر و برنامه‌ریزی دارند و کرمان بایستی در این حوزه ها پیشرو باشد.

    استاندار کرمان تاکید کرد: برخی افراد در این استان به شیوه سنتی کشاورزی را آغاز کرده اما سطح زیرکشت گلخانه‌های مدرن و ارزش افزوده کشاورزی مورد توجه دنیا است، این افراد سن و سال و تجربه آکادمیک بالایی ندارند اما تجارب آنان در دنیا مورد رصد و بررسی قرار می‌گیرد و حتی تدریس می شود.

    وی افزود: اتاق بازرگانی و دانشکده های کشاورزی استان کرمان روی اینکه هرجا دانش در مزارع بوده، ارتقای کیفیت در کارها و افزایش سطح اشتغال و رفاه بالا رفته، فعالیت کنند.

    زینی وند بیان داشت: کشاورزی سنتی دیگر جذبه ای ندارد لذا کشاورزی باید تولید ثروت و جذابیت کنند که مردم در روستاها به دنبال شغل دیگری نروند.

    مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های جنوب شرق کشور نیز در این نشست گفت: سیزدهمین نمایشگاه کشاورزی از روز ۲۵ تا ۲۸ آبان ماه با حضور ۸۰ شرکت مطرح از ۲۰ استان کشور از امشب کار خود را در محل سایت این شرکت آغاز کرد.

    امیرحسین سعید افزود: برگزاری بیش از ۲۰ کارگاه آموزشی در سایت نمایشگاه بین المللی جنوب شرق با تلاش مدیریت این مجموعه برگزار می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *