×
×

افزایش خودسرانه قیمت شیر و لبنیات توسط چند کارخانه لبنی

  • کد نوشته: 2454
  • ۹ اردیبهشت ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • خبرگزاری فارس ـ گروه اقتصادی ـ فاطمه بیات؛ پس از آنکه کارگروه تنظیم بازار افزایش قیمت برخی گروه‌های کالاهای اساسی ازجمله لبنیات را منوط به مجوز سازمان حمایت و این کارگروه اعلام کرد، از بهمن‌ماه سال ۹۵ تاکنون افزایش قیمت کارخانجات لبنی همچنان در جلسات سازمان حمایت و کارگروه تنظیم بازار پاس کاری می‌شود و […]

  • خبرگزاری فارس ـ گروه اقتصادی ـ فاطمه بیات؛ پس از آنکه کارگروه تنظیم بازار افزایش قیمت برخی گروه‌های کالاهای اساسی ازجمله لبنیات را منوط به مجوز سازمان حمایت و این کارگروه اعلام کرد، از بهمن‌ماه سال ۹۵ تاکنون افزایش قیمت کارخانجات لبنی همچنان در جلسات سازمان حمایت و کارگروه تنظیم بازار پاس کاری می‌شود و هیچ رغبتی برای افزایش قیمت وجود ندارد، این درحالی است که مسئولان دولتی می‌گویند افزایش بی‌رویه قیمت محصولات لبنی ممکن است موجب کاهش مصرف و حذف تدریجی آن از سبد خانوار باشد که معضلات زیادی در سلامت خانواده از جمله کاهش رشد، کوتاه‌قدی، پوکی استخوان و کمبود کلسیم و ویتامین دی را به دنبال داشته باشد که خود هزینه‌های جبران‌ناپذیری را برای درمان در پی دارد. درعین‌حال برخی از کارشناسان نیز معتقدند ثابت نگه‌داشتن دستوری قیمت محصولات لبنی با توجه به نرخ تورم و افزایش سالانه دستمزد کارگری و سایر هزینه‌های جانبی سبب می‌شود تا کارخانجات به کم‌فروشی و یا کاهش کیفیت روی بیاورند.

    گزارش‌های میدانی خبرنگار فارس از سطح شهر حاکی از آن است که برخی برندهای لبنی ازجمله برند «چ» و «د» ۱۰ درصد قیمت شیر و سایر محصولات لبنی خود را افزایش داده‌اند، به طوری که قیمت شیر کم‌چرب در برند د از ۲۵۰۰ تومان به ۲۷۰۰ تومان و شیر پرچرب از ۲۷۰۰ تومان به ۲۸۵۰ تومان افزایش قیمت داشته است، همچنین شیر کم‌چرب برند «چ» از ۲۷۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان از امروز افزایش قیمت داشته است.

    برومند صاحب یکی از سوپرمارکت‌های سطح شهر در مورد وضعیت تغییر قیمت محصولات لبنیات طی یکی دو هفته اخیر به خبرنگار فارس می‌گوید، اتفاقات جالبی در مورد وضعیت قیمت و کیفیت لبنیات رخ می‌دهد. مثلاً بسته‌های ۱۲ عددی شیر فرادما که داخل محتویات بطری معلوم نیست، با دو بطری خالی به سوپرمارکت‌ها تحویل داده می‌شود و پس از آنکه می‌خواهیم بسته‌بندی را در یخچال بچینیم متوجه می‌شویم از ۱۲ عدد ۲ بطری خالی است و وقتی به شرکت فروشنده اعتراض می‌کنیم زیر بار نمی‌روند و کار به جایی رسیده است که بسته‌های شیر فرادما را روی ترازو وزن می‌کنیم تا بطری‌های خالی مشخص شوند.

    او همچنین با تأیید این موضوع که اکثر برندهای لبنی از هفته گذشته تاکنون قیمت محصولات خود را ۱۰ درصد افزایش داده‌اند، خاطرنشان می‌کند: قیمت شیر کم‌چرب را از ۲۷۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان و برخی برندها از ۲۷۰۰ به ۲۸۵۰ تومان افزایش داده‌اند.

    اما این تمام ماجرا نیست، نکته جالب‌تری که نگرانی از آن را به دنبال دارد، این است که برخی برندهای دولتی که فشار بیشتری در افزایش ندادن قیمت را باید تحمل کنند نیز روبه روش‌های دیگری برای کاهش قیمت تمام‌شده از جمله کم‌فروشی آورده‌اند.

    به شهادت یکی از فروشندگان لبنی بسیاری از برندها یا از وزن محصول خود در پنیر یا ماست کم کرده‌اند که گاهی آن را هم روی بسته‌بندی درج نمی‌کنند یا وقتی بسته‌بندی را باز می‌کنیم، بخش بیشتری از آن آب است تا بتوانند این‌گونه قیمت‌ها را سرشکن کنند.

    او همچنین به این نکته اشاره می‌کند کیفیت برخی محصولات مثل شیر و ماست مثل سابقه نیست و مشتریان ترجیح می‌دهند لبنیات سنتی را خریداری کنند.

    این در حالی است که خود لبنیات سنتی هم اما و اگرهای خاص خود را دارد تا جایی که پیام محبی رئیس جامعه دامپزشکان نسبت به کیفیت و سلامت محصولات لبنی سنتی هشدار داده بود و در جمع خبرنگاران گفته بود، شیرهای برگشتی از کارخانه‌ها که بار میکروبی بالایی دارند، روانه کارگاه‌های لبنیات سنتی می‌شود که می‌تواند سلامت مردم را تهدید کند.

    تمام این مسائل در حالی است که رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی نیز به خبرنگار فارس گفته بود که دو سال است، می‌خواهند قیمت لبنیات را کارشناسی و افزایش قیمت آن را اعلام کنند، اما هنوز خبری نیست و با این همه افزایش نرخ دلار، افزایش نرخ نهاده، هزینه‌های سربار و افزایش دستمزد کارگران به نظر می‌رسد تا کارخانجات لبنی کم‌کم روبه افزایش خودسرانه قیمت لبنیات بیاورند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *