×
×

افزایش ۱.۵ میلیون تنی محصولات کشاورزی گلستان با اجرای عملیات زهکشی اراضی دیم

  • کد نوشته: 477236
  • ۴ بهمن ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، اکنون ۵.۴ میلیون تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی در سطح ۶۹۰ هزار هکتار از اراضی استان گلستان تولید می‌شود که ۳۳ هزار هکتار آن باغ و بقیه اراضی زراعی است. ضمن اینکه این استان در ۱۵ محصول کشاورزی و دامی […]

    افزایش ۱.۵ میلیون تنی محصولات کشاورزی گلستان با اجرای عملیات زهکشی اراضی دیم
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، اکنون ۵.۴ میلیون تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی در سطح ۶۹۰ هزار هکتار از اراضی استان گلستان تولید می‌شود که ۳۳ هزار هکتار آن باغ و بقیه اراضی زراعی است. ضمن اینکه این استان در ۱۵ محصول کشاورزی و دامی مقام نخست تا پنجم کشور را داراست.

    در این استان سالیانه ۳۰۰ هزار تن گوشت مرغ، ۳۳ هزار تن گوشت قرمز، ۷۰ هزار تن تخم مرغ، ۳۸۰ هزار تن شیرخام، یک‌هزار و ۵۰۰ تن عسل، ۱.۳ میلیون تن گندم، ۲۰۰ هزار تن جو و ۲۲۰ هزار تن دانه‌های روغنی (شامل کلزا، سویا، پنبه و آفتابگردان) تولید می‌شود.

    در این پیوند، «مختار مهاجر» رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در نشست خبری خود درباره وضعیت اجرای عملیات آب و خاک در اراضی کشاورزی این استان، گفت: طبق آمارها میزان بارندگی امسال به ۱۹۲ میلیمتر رسیده که نشان می دهد بارش در بخش شمالی استان گلستان ۷۰ درصد، در بخش میانی ۴۸ درصد و در بخش جنوبی ۲۷ درصد کاهش یافته است که چنین شرایطی می‌تواند میزان تولیدات کشاورزی در این استان را دست‌کم ۵۰۰ هزار تن کاهش دهد.

    به گفته وی، این درحالی است که پیش از این میزان بارندگی در این نواحی از ۲۲۰ تا ۴۵۰ میلیمتر نوسان داشته است.

    مهاجر تصریح‌کرد: با توجه به کم‌بارانی و برای مقابله با این مشکل، مباحث مربوط به حوزه آب و خاک در این استان برای حفظ مواد آلی و مغذی خاک، کاهش تبخیر، حفظ نزولات جوی و نفوذ آب در خاک ویژه دیده می‌شود.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه در سه پهنه شمالی، میانی و جنوبی استان سه نوع خاک شیرین، شور و قلیایی وجود دارد، افزود: اکنون در بخش شمالی استان بین ۲۷۰ تا ۳۰۰  هزار هکتار اراضی قلیایی وجود داردکه با توسعه زهکشی می‌توان عملیات آب‌شویی را برای کاهش قلیایی بودن انجام داد..

    وی با اشاره به اینکه توسعه زهکشی در اراضی استان گلستان در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: مطالعات در سطح ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی استان انجام شد که از این میزان در ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی باید طرح زهکشی انجام شود و بقیه اراضی عرصه‌های مرتعی هستند.

    مهاجر اضافه‌کرد: بنابراین عملیات زهکشی در این استان از سال ۹۴ براساس طبقه بندی کلید خورد و تاکنون از ۲۸۰ هزار هکتار،  ۱۰۸ هزار هکتار آن زهکشی شده است.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه  عملیات زهکشی با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا در حال انجام است، گفت: سهم قرارگاه خاتم در این پروژه  ۸۰ هزار هکتار است که  ۳۰ هزار هکتار از این طرح تکمیل شده و ۵۰ هزار هکتار آن نیز در دست انجام است که ۳۲ هزار هکتار آن تا دهه فجر امسال به اتمام می رسد.

    مهاجر با اشاره به اثربخشی زهکشی در اراضی شور و آب‌های شیرین افزود: با اجرای عملیات زهکشی عملکرد تولید در هر هکتار اگر ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن بود اکنون به ۲ تا ۲.۵ تن و در اراضی دیم به چهار تن محصول در هر هکتار رسیده است.

    بزرگترین زهکشی اراضی دیم در خاورمیانه

    این مقام مسئول تصریح کرد: طرح زهکشی اراضی دیم استان  گلستان در خاورمیانه بی نظیر است و برآوردها نشان می‌دهد که با زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی استان، حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب را می‌توان استحصال کرد،  ضمن اینکه اجرای این طرح منجر به افزایش تولیدات کشاورزی می شود.

    اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در ۳۰ هزار هکتار اراضی

    مهاجر با اشاره به اینکه تاکنون ۷۸ هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در استان اجرایی شده است، گفت: بر این اساس راندمان آبیاری از ۴۰ درصد به ۷۵ درصد افزایش یافته است و از سال گذشته  قرارداد یک مگا پروژه با قرارگاه خاتم به امضا رساندیم که بر این اساس ۱۵ هزار هکتار از اراضی تعاونی‌های تولید تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته که اجرای عملیات در چهار هزار هکتار آن شروع شده است.

    وی اضافه کرد: ضمن اینکه اجرای این عملیات در  ۱۵ هزار هکتار دیگر نیز در دستور کار قرار دارد و در مجموع تا سه سال آینده ۳۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرد.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه در استان‌های شمالی و گلستان میزان ورود روان آب‌ ها به دریای خزر ۹ میلیارد مترمکعب است  افزود: معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت نیرو  مشخص کردند ه حق آبه زیست محیطی که باید وارد دریا شود بین ۲ تا ۲.۵ میلیارد مترمکعب است و مابقی آن باید ساماندهی شود.

    وی ادامه داد: اکنون استان دارای  ۵۷۱  آب بندان به مساحت ۶ هزار هکتار است که برای  ۶۰ درصد این آب بندان ها مطالعات انجام شده و در ۶۰۰ هزار هکتار از آنها نیز عملیات لایروبی صورت گرفته که باید این مهم تسریع یابد.

    وی قنوات را از ذخایر فرهنگی و معنوی هر استان دانست و گفت: اکنون در مجموع  ۶۷۱ رشته قنات  در این استان موجود است که از این تعداد  ۳۷۱ رشته قنات در این استان ثبت شده و  ۳۰۰ رشته قنات نیز هنوز به ثبت نرسیده است که ۱۵ هزار هکتار از کشت برنج استان گلستان از محل آب این قنوات تامین می شود.

    مهاجر با بیان اینکه امسال مرمت بیش از ۵۰ رشته قنات را نیز در دستور کار داریم افزود: در استان گلستان ۱۷ هزار حلقه چاه مجاز وجود دارد و براساس ادعای آب منطقه‌ای در همین حدود  چاه غیر مجاز نیز موجود است.

    وی خواستار اصلاح و بازنگری مصوبه مجلس مبنی بر صدور مجوز چاه‌ های حفاری شده غیر مجاز تا قبل از سال ۸۵ شد و گفت: برای تامین حق آبه این چاه‌ ها باید از حق آبه چاه های مجاز کاسته شود که  این در واقع کمک به متخلفان است.

    ۳۰ هزار هکتار اراضی کشت برنج گلستان مجاز است

    رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به کشت ۶۵ هزار هکتاری برنج در این استان گفت: طبق آمارهای موجود ۳۰ هزار هکتار از این اراضی مجاز و ۳۵ هزار هکتار از این کشت غیر مجاز است.

    وی با اشاره به اینکه طبق ارزیابی وزارت نیرو و وزارت جهادکشاورزی در صورتی که  آب برای کشت برنج تا ۷ هزار مترمکعب باشد، کشت محصول در استان بلامانع است اضافه کرد: در استان گلستان ۱۵ هزار هکتار اراضی نسقی ( تامین آب از چشمه و قنوات)، پنج هزار هکتار از اراضی حاشیه دریای خزر ( باتلاقی) و ۱۰ هزار هکتار مستقیم و خشکه کاری است.

    مهاجر افزود: براساس برنامه ریزی قرار است هشت هزار هکتار کشت مستقیم برنج داشته باشیم که این بین ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار مترمکعب آب نیاز دارد.

    وی با اشاره به تصویب ممنوعیت کشت برنج در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از این مصوبه قانونی اجازه دادند که اگر شرایط خشکسالی در کشور نبود، متناسب با شرایط هر منطقه می‌توان اجازه کشت محصول را صادر کرد.

    افزایش ۲۰ هزار هکتاری کشت چغندرقند در گلستان

    رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان درباره تولید چغندر قند گفت: شکر در دنیا یک محصول استراتژیک و حربه‌ای برای کنترل کشورها است به طوری که در بزنگاه کشورهای تولید کننده می توانند این محصول را در اختیار کشورهای دیگر قرار ندهند به همین جهت همواره باید مقداری از این محصول در داخل کشور تولید شود تا یک واردکننده صرف نباشیم.

    وی اضافه کرد: به دلیل کیفیت پایین ارقام تولیدی چغندرقند در سال ۹۲ وزارت جهاد مانع از کشت این محصول  در استان گلستان شد اما پس از دو سال موسسه تحقیقات چغندر قند ارقام جدیدی را وارد و اصلاح کرد که با سه نوبت آبیاری ۱۲۰ تن در هکتار محصول تولید می‌کنند.

    مهاجر گفت: این درحالیست که وزارت جهاد کشاورزی از ۱۵ سال گذشته طرح تحقیقاتی را آغاز کرد  که براساس آن تولید چغندرقند از کشت بهاره به کشت پاییزه منتقل شود، تا آب مورد نیاز این محصول از نزولات جوی و آب باران تامین شود.

    وی افزود: در حال حاضر چهار هزار هکتار سطح زیر کشت چغندر در این استان است که با برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است این میزان به  ۲۰ هزار هکتار برسد که البته اکنون به دنبال سرمایه گذاری برای ایجاد کارخانه چغندرقند در استان گلستان هستیم تا از هزینه های حمل و نقل کاسته شود.

    ۳۵۰۰ هکتار اراضی استان زیرکشت گیاهان دارویی

    رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به کشت گیاهان دارویی در این استان گفت: اکنون سه هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان است و بسته به بازار محصولات و شرایط اقلیمی سالانه بین ۸ تا ۱۳ هزار هکتار زیره و گل گاوزبان در این استان کشت می‌شود.

    افزایش ۱.۵ میلیون تنی محصولات کشاورزی گلستان با اجرای عملیات زهکشی اراضی دیم

    ۲ هزار هکتار کشت گلخانه‌ای برای کاهش مصرف آب

    مهاجر با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد کشت سبزی و صیفی استان در گلخانه انجام می‌شود خاطرنشان کرد: ما برنامه‌ای داریم که دو هزار هکتار کشت گلخانه در استان داشته باشیم که در این گلخانه‌ها ۸۰۰ هزار تن محصولات سبزی و صیفی تولید شود که در پی این اقدام ۸ هزار هکتار از اراضی فضای باز سبزی و صیفی به گلخانه منتقل می‌شود.

    وی اظهارداشت: به طور حتم توسعه کشت گلخانه ای در صادرات محصولات این استان به کشور روسیه و حوزه اوراسیا تاثیرگذار است.

    گلتون گندم  استان گلستان ۴۳ درصد است

    این مقام مسوول بیان‌داشت: اکنون در استان  گلستان یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن گندم تولید می شود که  ۲۷۰ هزار تن آن در خود استان مصرف می‌شود و مابقی به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل داده می شود که به همین  دلیل کارخانجات آرد استان تنها با ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنند و این مشکلی  است که باید برطرف شود.

    وی با اشاره به کیفی بودن گندم استان گلستان، افزود:  گلوتن گندم تولیدی در استان حدود ۴۳ درصد است که با توجه به کیفیت بالای این گندم به طور معمول آن را با گندم‌های سایر استان‌ها مخلوط می‌کنند تا کیفیت نان تولیدی بالا برود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *