×
×

الگوی کشت مناسب حلقه مفقوده بخش کشاورزی/امسال جهش تولید برنج خواهیم داشت

  • کد نوشته: 8063
  • ۱۶ اردیبهشت ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دارایی نژاد رئیس اتحادیه صنف بارفروشان در برنامه تیتر امشب در خصوص چالش های پیش روی جهش تولید در بخش کشاورزی گفت:  در حال حاضر کشاورزی در کشور ما علمی نیست و الگوی کشت کشاورزی مناسب نداریم. او ادامه داد به طور مثال در حوزه مرکبات […]

    الگوی کشت مناسب حلقه مفقوده بخش کشاورزی/امسال جهش تولید برنج خواهیم داشت
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دارایی نژاد رئیس اتحادیه صنف بارفروشان در برنامه تیتر امشب در خصوص چالش های پیش روی جهش تولید در بخش کشاورزی گفت:  در حال حاضر کشاورزی در کشور ما علمی نیست و الگوی کشت کشاورزی مناسب نداریم.

    او ادامه داد به طور مثال در حوزه مرکبات میزان مصرف داخلی ۱.۵ میلیون تن است اما ۲.۵ میلیون تن کشت می شود و عرضه و تقاضا متعادل نیست.

     دارایی نژاد بیان کرد: تقاضای ما  از وزارت کشاورزی این است که بر بخش کشاورزی نظارت داشته باشند تا انواع محصولات از جمله  مرکبات به میزان بیشتر از مصرف کشت نشود. باید کارگروهی از  اتحادیه بارفروشان باغداران گمرک  وزارت کشاورزی وزارت صمت تشکیل شود تا همه مسائل تولید و صادرات بخش کشاورزی را پیگیری کند.

    او افزود:ایران  تنها کشوری است که ۴ فصل میوه دارد اگر کشاورز علمی کار کند و به روز شوند می توانیم جهش تولید مناسبی در این حوزه داشته باشیم و صادرات را توسعه دهیم.

    در ادامه بیابانی نائب رئیس خانه کشاورز تصریح کرد:کمتر کشوری مثل ما قادر به تولید محصولات فصلی کشاورزی است.برای برون رفت از مشکلات موجود باید پایش مستمر از بازارهای هدف صورت بگیرد تا صادرات مواد غذایی و رایزنی برای توسعه صادرات انجام گیرد.

    او افزود: تنها چیزی که به بخش کشاورزی آسیب می زند عدم اجرای الگوی کشت  و عدم حضور در بازار های هدف جهانی است.بازرگانان ما بیشتر علاقمند هستند واردکننده باشند تا صادرکننده.

    بیایانی تصریح کرد: در کشت برنج توانایی هایی داریم اما با مشکل اساسی در مکانیزاسیون  کاشت و داشت و برداشت مواجه هستیم.

    او تاکید کرد: قیمت لیمو ترش شکسته می شود.

    امسال جهش تولید برنج خواهیم داشت

    شایق رئیس انجمن برنج در ادامه تصریح کرد: امسال در شرایط خاصی هستیم بعد از چند سال خشکسالی بهار خوبی داشتیم و استان هایی که پارسال مشکل کم آبی داشتند امسال کشت خوبی دارند.

    او در پاسخ به این سوال که چرا جایگاه صادرات برنج نداریم؟ گفت: ما هنوز تامین کامل برنج داخلی نداریم در استانی مثل خوزستان که ارقام خاصی برنج تولید می کند می توانیم بحث صادرات را در حجم کم داشته باشیم.

    شایق بیان کرد: امسال با وجود اینکه تلاش برای جهش تولید می شود اما بخشنامه ممنوع الکشت بودن برنج در برخی استان ها هنوز لغو نشده است.

    او افزود: نکته دوم این که ابزار کار نیاز داریم . در مکانیزاسیون داریم درجا می زنیم. در ماشین آلات و تامین نهاده ها هنوز مشکل داریم.

    شایق تصریح کرد: در دو بخش آمار و برنامه ریزی مشکل داریم. آمار مستند و سیستم یکپارچه اطلاعات در حوزه کشاورزی وجود ندارد . باید برنامه ریزی کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت  در بخش کشاورزی انجام شود.

    در حال تکمیل…

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری : اهم اخبار

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *