×
×

اولین ارقام «جو دو سر» در فهرست ملی ارقام گیاهی ایران درج شد

  • کد نوشته: 467504
  • ۲۰ مهر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا، با تلاش دکتر «صحبت بهرامی‌نژاد» عضو هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع دانشگاه رازی و همکاری دکتر «رضا امیری» دانش آموخته دانشگاه رازی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان، ارقام یولاف زراعی Euro و Quoll از سوی مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی در […]

    اولین ارقام «جو دو سر» در فهرست ملی ارقام گیاهی ایران درج شد
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا، با تلاش دکتر «صحبت بهرامی‌نژاد» عضو هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع دانشگاه رازی و همکاری دکتر «رضا امیری» دانش آموخته دانشگاه رازی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان، ارقام یولاف زراعی Euro و Quoll از سوی مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی در فهرست ملی ارقام گیاهی ایران درج شد.

    در همین راستا بهرامی‌نژاد روز سه‌شنبه اظهار داشت: بعد از یک دهه تحقیقات و پژوهش در دانشگاه رازی با حمایت‌های رییس دانشگاه، همکاری معاونت پژوهش و فناوری، مدیریت پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و مزرعه آموزشی، ۲ رقم «یورو» و «کوال» به عنوان اولین ارقام در کشور معرفی و در فهرست ملی ارقام گیاهی درج شد.

    وی افزود: یولاف زراعی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، کنترل چاقی، کنترل بیماری دیابت و درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی مورد مصرف قرار می‌گیرد و می‌تواند در ایمنی و امنیت غذایی نقس بسزایی داشته باشد، اما هنوز جایگاه مناسب خود را پیدا نکرده و تقریباً ناشناخته مانده است.

    بهرامی‌نژاد بیان کرد: خوشبختانه طی بیش از یک دهه مطالعه و تحقیق، با تألیف کتاب، تهیه دفترک، حضور در نمایشگاه‌ها و ارتباط با آحاد جامعه و استفاده از ابزارهای تبلیغاتی در فضای مجازی، تأسیس شرکت دانش‌بنیان و حمایت پارک علم و فناوری استان کرمانشاه، توانستیم گام‌های مؤثری برای آگاه ساختن جامعه نسبت به فواید و ارزش‌های غذایی یولاف برداریم.

    وی بیان کرد: به دلیل افزایش تقاضا برای مصرف یولاف، نیاز شدید به بذر یولاف در سطح وسیع احساس می‌شد، لذا پژوهش‌های هدفمندی را با هدف تولید و معرفی رقم اصلاح شده، با کمک برخی از اعضای هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در دستور کار قرار دادیم و خوشبختانه به نتیجه رسید و اکنون برای اولین بار در کشور بذر اصلاح شده یولاف در سطح وسیع تولید شد.

    بهرامی‌نژاد یادآور شد: در صورت حمایت بیشتر از سوی نهادها و سازمان‌های مرتبط، همراه با تیم تحقیقاتی خود قادر هستیم در سال‌های آتی ارقام جدیدی به ارقام قبلی نیز اضافه نماییم.

    به گزارش ایرنا، دانشگاه رازی کرمانشاه در بهمن ماه سال ۱۳۵۱ با عنوان دانشکده علوم توسط شادروان دکتر عبدالعلی گویا شروع به فعالیت کرد.

    این مرکز در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه رازی تغییر نام یافت، در شروع سال تحصیلی در سال ۱۳۵۱ دانشکده علوم با پذیرش ۲۰۰ دانشجو در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضی موجودیت خود را اعلام کرد.

    هم اکنون نزدیک به ۱۳ هزار دانشجو و ۴۶۰ هیات علمی با ۱۴ دانشکده در دانشگاه رازی کرمانشاه فعال هستند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *