×
×

بذراصلاح شده راهکار تامین امنیت غذایی درجهان/۹۰ درصد بذر سبزی و صیفی کشور وارداتی است

  • کد نوشته: 6909
  • ۳۰ دی ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبریgenetic Literacy project کارشناسان اصلاح نژاد معتقدند که امنیت غذایی پایدار در جهان تنها با اصلاح بذر و استفاده آنها در بخش کشاورزی امکانپذیر است. آنها حتی تأکید می‌کنند مدرن‌سازی و مکانیزاسیون کشاورزی بدون استفاده از بذرهای اصلاح شده کمکی به امنیت غذایی نمی کند. […]

    بذراصلاح شده راهکار تامین امنیت غذایی درجهان/۹۰ درصد بذر سبزی و صیفی کشور وارداتی است
  • به گزارش اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبریgenetic Literacy project کارشناسان اصلاح نژاد معتقدند که امنیت غذایی پایدار در جهان تنها با اصلاح بذر و استفاده آنها در بخش کشاورزی امکانپذیر است. آنها حتی تأکید می‌کنند مدرن‌سازی و مکانیزاسیون کشاورزی بدون استفاده از بذرهای اصلاح شده کمکی به امنیت غذایی نمی کند.

    بر اساس مطالعات مؤسسه اصلاح گیاهان در آفریقا (APBA) علاوه بر اینکه استفاده از بذور اصلاح شده در افزایش تولید محصولات کشاورزی و تأمین امنیت غذایی پایدار نقش دارد، امروزه برای افزایش کیفیت غذا نیز بسیار ضروری است.

    به گفته این اصلاح‌گران نباتات، طی دو سال گذشته به رغم اینکه مدرن‌سازی کشاورزی از قبیل استفاده از سیستم‌های آبیاری، کودهای شیمیایی و ماشین‌آلات کشاورزی در سطح گسترده‌ای در آفریقا انجام شده اما این اتفاقات نتوانسته امنیت غذایی پایدار ایجاد کند به ویژه کیفیت غذایی که به دست مردم می‌رسد نیز از ویتامین لازم برخوردار نیست. 

    اصلاح بذر تنها در زمینه افزایش عملکرد و بالا بردن تولید محصول نیست بلکه اصلاح‌گران نباتات می‌توانند با تغییراتی که در ژنتیک گیاه انجام می‌دهند محصولاتی با ارزش غذایی بالاتری تولید کنند که نیازهای افراد به ویژه کودکان را برطرف می‌کند. 

    در این گزارش تأکید شده است از آنجایی که تولید محصولات کشاورزی در سطح گسترده‌ای وابسته به آب، سوخت‌های فسیلی و کودهای شیمیایی از جمله فسفات است اما متأسفانه این منابع کاملاً محدود هستند و کمبود آن در سال‌های گذشته به شدت احساس می‌شود بنابراین راهکار استفاده از بذور مقاوم به کم آبی است. 

    *بذر خوب راهکار رفع فقر و تامین امنیت غذایی

    این مؤسسه در بیانیه‌ای خاطرنشان کرده در صورتی که آفریقا برنامه‌ریزی کرده به اهداف توسعه پایدار(SDG) برسد و به فقر و گرسنگی گسترده در این قاره پایان دهد باید استراتژی جدید و متفاوتی را در تولید محصولات کشاورزی ایفا کند که در این راستا توسعه اصلاح نباتات و تولید بذر مناسب می‌تواند فرصتی را برای رفع این چالش‌ها ایجاد کند و تولید داخل را در این کشور افزایش دهد.

    *تغییرات آب و هوایی چالش امنیت غذایی در جهان

    در این میان کارشناسان اصلاح نباتات نگران تغییرات آب و هوایی هستند که می‌تواند روی امنیت غذایی تأثیر زیادی بگذارد.امروزه تغییرات آب و هوایی باعث گرم شدن کره زمین هم شده است.

    بر اساس گزارش اخیر فائو گرم شدن کره زمین می‌تواند عملکرد بالقوه محصولات کشاورزی را به شدت کاهش دهد. از سوی دیگر این اصلاح‌گران به وقوع خشکسالی‌های گسترده که در سال‌های گذشته به وقوع می‌پیوندد نیز نقطه تاریک امنیت غذایی می‌بینند که باعث شده دسترسی گیاهان به آب بسیار کاهش یابد و با تغییرات آب و هوایی روز به روز کمبود آب بیشتر احساس می‌شود. آنها می‌گویند که تغییرات آب و هوایی در آینده تأثیر مضاعفی بر کاهش امنیت غذایی در آفریقا خواهد داشت.

    تغییرات آب و هوایی که نتیجه استفاده از انتشار گازهای کربنی در اتمسفر است باعث بالا رفتن دمای کره زمین شده و عملکرد محصولات کشاورزی را بسیار کاهش می‌دهد. این کاهش در مناطق خشک و حاره اثر خود را بیشتر نشان می‌شود و زمین قابل کشت با افزایش دما بسیار کمتر می‌شود. 

    *کاهش طول رشد گیاه با گرم شدن کره زمین

    همچنین گرم شدن کره زمین طول رشد مناسب برای زراعت را کاهش می‌دهد بسیاری از محصولات کشاورزی نیاز به میزان مناسبی از دما و نور خورشید دارند. کم شدن طول دوره رشد برای گیاه میزان تولید آنها را کمتر می‌کند. 

    *تا سال ۲۰۸۰ نمی توان در قاره آفریقا گندم کاشت

    در این بیانیه آمده است در صورتی که شرایط تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین به همین روال پیش برود تا سال ۲۰۸۰ دیگر در قاره آفریقا نمی‌توان گندم کاشت. 

    در این میان کارشناسان اصلاح نباتات یک فرصت فوق‌العاده‌ای را برای رسیدن به امنیت غذایی و توسعه پایدار و افزایش تولید داخل مطرح می‌کنند. آنها می‌گویند اصلاح نباتات و توسعه هوشمند آن و همچنین غنی‌سازی واریته‌های مختلف کشاورزی که مقاوم به بیماری و آفت و خشکی و شرایط نامطلوب هستند می‌تواند عملکرد محصولات را حتی در شرایط کم‌آبی افزایش دهد و میزان تقاضای رو به رشدی که با افزایش جمعیت ایجاد می‌شود را برآورده کند.

    *بذر و اصلاح نباتات ابعاد ناشناخته دارد

    اما آنها یک نگرانی بزرگی در این زمینه دارند و می‌گویند هنوز تأثیر اصلاح نباتات و استفاده از بذور مناسب و تأثیر آن در امنیت غذایی به آن شکلی که باید مورد توجه قرار بگیرد نیست. هنوز این علم ابعاد ناشناخته زیادی دارد که برای تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان اثبات نشده است.

    این علم می‌تواند با ایجاد تحول در تکنولوژی کشاورزی امنیت غذایی را برای جهان به ارمغان آورد اما باید دولت‌ها هم از آن حمایت کنند و شرایط لازم را فراهم نمایند. 

    به گزارش فارس، طبق گزارش فائو تغذیه مردم در ۴۰ سال آینده که جمعیت جهان به ۹ میلیارد نفر می‌رسد تنها با استفاده از اصلاح بذور، اصلاح نباتات و تحقیقات کشاورزی امکانپذیر خواهد شد. 

    نخست اینکه با رشد جمعیت میزان تقاضا نیز افزایش می‌یابد بنابراین باید غذای بیشتری تولید کرد. دوم اینکه جهان با اتفاقات محدودکننده‌ای برای  تولید غذا مواجه خواهد شد که از جمله آن تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین است که تولید غذا را محدودتر خواهد کرد. سوم اینکه آب در دسترس برای تولید غذا بسیار کمتر خواهد شد. بنابراین راهکار این است که بذرهایی اصلاح شود که گیاه بتواند در شرایط خشکی و آب کم رشد کند. همچنین گیاهانی اصلاح شوند که بتوانند در شرایط تنش و بیماری و آفت ادامه حیات بدهند. 

    بذر مهمترین بخش تولید غذا در بخش کشاورزی است. در کشور ما به رغم اینکه سالانه ۱۲۵ هزار تن محصول کشاورزی تولید می‌شود اما ما در تأمین بذور مختلف وابسته هستیم. بیش از ۹۰ درصد بذر سبزی و صیفی، بیش از ۸۰ درصد بذر چغندر و بیش از ۹۰ درصد لاین مرغ راس و کاپ و بذرهای دیگر را وارد می‌کنیم. این بذرهای وارداتی چون بذر والد نیستند ما نمی‌توانیم آنها را در داخل تکثیر کنیم در حقیقت ما تنها مصرف‌کننده بذر آنها هستیم. محققان کشور باید برای تأمین غذا در آینده بذرهای اصلاح شده را باید در داخل تولید کنند. 

    کشور ما متنوع‌ترین گونه‌های گیاهی جهان را دارد و بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهی می‌روید، اینها فرصت استثنایی برای ایجاد بانک ژن در کشور است یعنی محققان دستشان برای هر گونه اصلاح نژادی باز است چرا که خمیرمایه این اصلاح را در اختیار دارند.

    همچنین در مورد دام نیز گاوهای اصیل ایرانی وجود دارد که محققان می‌توانند آنها را اصلاح نژاد کنند در حالی که ۴۰ سال است محصولات دامی کشور روی گاو هلشتاین وارداتی می‌چرخد.

    استفاده از ارقام بومی اصلاح شده شرایط استثنایی را در اختیار تولیدکنندگان می‌گذارد چرا که در طول قرن‌ها حضور این گیاهان و دام‌های بومی آنها را با شرایط محیطی سازگار کرده و امکان ابتلا به بیماری‌ها در آنها کمتر شده است بنابراین کار تحقیقی کمتری را می‌طلبد. از سوی دیگر در هر نمونه وارداتی احتمال ورود بیماری و حتی امکان بیوتروریسم به کشور وجود دارد.

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *