×
×

برداشت دانه روغنی کلزا در خوزستان پایان یافت

  • کد نوشته: 478800
  • ۲۸ اردیبهشت ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا ، تورج نوروزی افزود:با پایان برداشت آخرین خوشه‌های دانه روغنی کلزا ، خرید تضمینی این محصول راهبردی به ۷۶هزار و ۷۰۰تن رسید که ۱۱ هزار و ۷۰۰ تن از حد انتظار و پیش بینی فراتر رفت. وی گفت: برداشت کلزا از سطح […]

    برداشت دانه روغنی کلزا در خوزستان پایان یافت
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا ، تورج نوروزی افزود:با پایان برداشت آخرین خوشه‌های دانه روغنی کلزا ، خرید تضمینی این محصول راهبردی به ۷۶هزار و ۷۰۰تن رسید که ۱۱ هزار و ۷۰۰ تن از حد انتظار و پیش بینی فراتر رفت.

    وی گفت: برداشت کلزا از سطح ۴۵ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم خوزستان که از دهه سوم فروردین ماه شروع شده بود روز سه شنبه با برداشت آخرین خوش های این محصول در شمال شرق استان ، پایان یافت.

    نوروزی افزود: بخش عمده این محصول راهبردی توسط شرکت روغن کشی ماهیدشت کرمانشاه به صورت کشت قراردادی خریداری شد.

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان وی یکی از دلایل افزایش تولید و خرید دانه روغنی کلزا را خنکی هوا در یک ماه مانده به شروع برداشت این محصول و عملیات بهزراعی بیان  کرد.

    قیمت تضمینی هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا ۱۵۰ هزار ریال از سوی شورای اقتصاد قیمت گذاری شده بود که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار ریال افزایش داشت.

    پارسال حدود ۱۰۰هزار تن دانه روغنی کلزا در خوزستان به صورت تضمینی خریداری و به کارخانه های روغن کشی داخلی حمل شد.

    روغن کلزا جزو مرغوب ترین و با کیفیت ترین روغن‌ها در مقایسه دیگر ارقام از جمله سویا، ذرت و آفتابگردان است.

    سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در یک دهه گذشته با استقبال کشاورزان به ویژه در منطقه شوش همواره رو به افزایش بوده است.

    استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی، باغی، عسل و فرآورده‌ دامی معادل ۱۴درصد کل تولیدات کشاورزی کشور، مقام نخست را دارد.

    بروز خشکسالی متوالی در ۲ سال اخیر میزان تولیدات بخش کشاورزی خوزستان را تا ۲۵درصد کاهش داده و پیش بینی شده با ممنوعیت و محدودیت کشت تابستانه امسال ، تولید محصولات کشاورزی باز هم کاهش داشته باشد.

    استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار زمین کشاورزی دارد ولی با تامین آب ، احداث شبکه های آبیاری و زهکشی و بهره گیری از روش های نوین تحت فشار آبیاری (قطره‌ای ، بارانی ) و توسعه کشت گلخانه ای ، امکان توسعه زمین‌های کشاورزی تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *