×
×

بزرگترین کارگاه محصولات کنجدی کشور کجاست؟

  • کد نوشته: 3990
  • ۴ دی ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، علیرضا طاقه‌باف با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۶۵ واحد تولیدی در زمینه فرآورده‌های کنجدی فعال هستند، اظهار کرد: از این تعداد ۴۱ واحد صنعتی و مابقی به صورت صنفی، سنتی و یا در قالب مشاغل خانگی در حال فعالیت هستند که ۸۵ درصد این واحدها در شهرستان اردکان متمرکز […]

  • به گزارش ایسنا، علیرضا طاقه‌باف با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۶۵ واحد تولیدی در زمینه فرآورده‌های کنجدی فعال هستند، اظهار کرد: از این تعداد ۴۱ واحد صنعتی و مابقی به صورت صنفی، سنتی و یا در قالب مشاغل خانگی در حال فعالیت هستند که ۸۵ درصد این واحدها در شهرستان اردکان متمرکز است.

    وی افزود: بنا به آمارهای موجود خرید کنجد توسط کارخانجات استان یزد چیزی حدود ۱۳۰ هزار تن در سال است که تولید ۸۷ هزار تن فرآورده‌های کنجدی و ۱۵ هزار تن روغن کنجد را به همراه دارد.

    مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی استان یزد محصولات تولیدی در این مجموعه‌ها ۵۰ درصد حلوا و ارده، ۳۰ درصد روغن ارده و کنجد، ۲۰ درصد ارده، کرم ارده، ارده شکلاتی و شیرینی‌های کنجدی و سایر مشتقات کنجد دانست و گفت: تنوع محصولات، بهبود کیفیت و تنوع در انواع بسته‌بندی محصولات کنجدی از جمله سیاست‌های عمده مدیریت در این صنعت است.

    طاقه‌باف با اشاره به اشتغال ۱۱۵۰ نفر در این حوضه تصریح کرد: در شش ماهه دوم سال با توجه به این که این محصول به صورت فصلی تولید می‌شود این تعداد نیز تا ۲۷۰۰ نفر افزایش می‌یابد ضمن این که بیش از ۳۶۰۰ نفر هم به صورت غیرمستقیم در این حرفه مشغول به فعالیت هستند.

    این مسئول در ادامه با اشاره به مزایای این صنایع از جمله اشتغال پایدار، کمک به اقتصاد محلی و منطقه‌ای، بومی شدن صنایع پایین دست و بالا دست و وجود بازارهای مطمئن به دلیل ریشه‌دار بودن این محصولات، تولید و بسته‌بندی روغان کنجد، ارده و حلوا ارده و انواع فرآورده غذایی بر پایه کنجد و ارده را از اولویت‌های سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی استان دانست که مورد حمایت این مدیریت قرار خواهند گرفت.

    مدیر صنایع تبدیلی و غذایی استان از صادرات محصولات کنجدی به کشورهای روسیه، عراق، کشورهای آسیای میانه و حتی اروپا خبر داد.

    از سال ۱۳۹۴ تا کنون بیش ۱۰۵ فقره جواز تاسیس برای تولید ارده و حلوا ارده، روغن کنجد، روغن ارده و دیگر مشتقات کنجدی برای استان صادر شده که ۳۳ واحد آن به بهره‌برداری رسیده و زمینه اشتغال ۳۶۰ نفر را فراهم کرده است.

    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *