×
×

تحقیقات باغبانی متناسب با تغییر اقلیم انجام شود

  • کد نوشته: 7005
  • ۳ بهمن ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی طهماسبی در گردهمایی محققین و مدیران باغبانی با محوریت میوه‌های معتدله و سردسیری، تصریح کرد: معرفی ارقام و پایه‌های جدید محصولات باغبانی با توجه به تنوع بالای گونه‌های باغی در ایران ضروری است. وی، کم آبیاری و تنش آبی […]

    تحقیقات باغبانی متناسب با تغییر اقلیم انجام شود
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی طهماسبی در گردهمایی محققین و مدیران باغبانی با محوریت میوه‌های معتدله و سردسیری، تصریح کرد: معرفی ارقام و پایه‌های جدید محصولات باغبانی با توجه به تنوع بالای گونه‌های باغی در ایران ضروری است.

    وی، کم آبیاری و تنش آبی در اغلب باغات کشور را از دلایل مهم عملکرد پایین برخی محصولات باغی دانست و اظهار کرد: بهره‌وری کم از آب، خاک، زمین و خسارت زیاد از تنش‌های زنده و غیر زنده و بحث سرمازدگی که گاه تا ۷۰ درصد برخی از محصولات را از بین می برد از جمله مسائلی است که در این زمینه ها نیاز به کار تحقیقاتی بیشتری مانند معرفی ارقام دیرگل داریم.

    طهماسبی با اشاره به تنش گرمازدگی، تاکید کرد: تغییر اقلیم باید در تحقیقات حوزه باغبانی مد نظر قرار گیرد.

    وی، برنامه ریزی بلند مدت در باغبانی را ضروری عنوان کرد و افزود: سرمازدگی از یک طرف و گرمازدگی از سوی دیگر مشکلاتی را برای حوزه باغبانی بوجود آورده است.

    معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که پایین آمدن کیفیت و کمیت آب‌ها در کشور هر ساله رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: در این شرایط پایه های باغی آسیب می‌بینند، بنابراین مدیریت فنی جدید برای رفع تنش‌ها در تمام زمینه‌ها لازم است.

    وی با اشاره به این که آفات و بیماری های مهم مثل زوال زردآلو، زوال انگور و زوال مرکبات و بیماری‌های باکتریایی در زعفران، آسیب جدی به دارایی مردم زده است، تصریح کرد: همفکری و کمک محققان برای مبارزه با این آفات و بیماری‌ها ضروری است.

    طهماسبی با بیان این که تبدیل ضایعات و مدیریت کاهش ضایعات موجب افزایش ارزش افزوده خواهد شد، گفت: محققان مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی باید در قالب زنجیره محصول حرکت کنند و صفر تا صد یک محصول را پیش ببرند تا بهره‌وری محصولات بالا رود.

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری: کشاورزی و باغبانی

    نویسنده: سارا اشتیاقی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *