×
×

ترفند‌های مبارزه با تب کریمه کنگو

  • کد نوشته: 2666
  • ۲۸ خرداد ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • این روز‌ها با گرم شدن هوا و ورود به گرمترین فصل سال دغدغه‌ای جدید به جان مردم شهر‌های مختلف و به ویژه تهران با نام تب کریمه کنگو افتاده است که هر زمان نامش به گوشمان می‌رسد؛ ذهنیتی منفی و پر از درد و سیاهی و خون ریزی برایمان ساخته می‌شود، اما غافل از اینکه […]

  • این روز‌ها با گرم شدن هوا و ورود به گرمترین فصل سال دغدغه‌ای جدید به جان مردم شهر‌های مختلف و به ویژه تهران با نام تب کریمه کنگو افتاده است که هر زمان نامش به گوشمان می‌رسد؛ ذهنیتی منفی و پر از درد و سیاهی و خون ریزی برایمان ساخته می‌شود، اما غافل از اینکه به راحتی می‌توان از شیوع و بروز این بیماری جلوگیری کرد، فقط کافیست اقدام کنید!

    باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد در این مطلب، شما را با بیماری تب کریمه کنگو، علائم و راهکار‌هایی برای پیشگیری از آن آشنا نماید، پس با ما همراه باشید.

    ترفند‌های مبارزه با تب کریمه کنگو / تب سرخ کریمه کنگو قابل پیشگیری است؛ فقط کافیست اقدام کنید!
    معرفی تب کریمه کنگو

    بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) با گزش یک کنه از خانواده Bunyaviridae منتقل می‌شود و گرچه میزبان اصلی آن حیوانات است، ولی موارد پراکنده آن در انسان نیز دیده می‌شود.

    این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ در شبه جزیره کریمه توسط دانشمندان روسی شناسایی شد و تب هموراژیک کریمه نام گرفت.

    در سال ۱۹۶۹ مشخص شد عامل تب خونریزی دهنده کریمه مشابه عامل بیماری است که در جریان اپیدمی سال ۱۹۵۶ در کنگو پیدا شد و ترکیب نام این دو منطقه علت نامگذاری این بیماری است.

    CCHF بیشتر در آفریقا، بالکان، خاورمیانه و کشور‌های آسیای جنوبی دیده می‌شود.

    طیف وسیعی از حیوانات وحشی و حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند و بز میزبان اصلی این ویروس هستند. پرندگان معمولا نسبت به ویروس مقاوم هستند؛ ولی شیوع آن در شتر مرغ و کشتارگاه‌های مرغ در آفریقا نیز دیده شده است.

    ترفند‌های مبارزه با تب کریمه کنگو / تب سرخ کریمه کنگو قابل پیشگیری است؛ فقط کافیست اقدام کنید!
    علائم تب کریمه کنگو

    بروز نشانه‌ها ناگهانی است. طول دوره نهفتگی بستگی به نوع ابتلا به ویروس دارد. پس از ابتلا به علت گزش کنه، دوره نهفتگی معمولا یک تا سه روز و حداکثر ۹ روز است.

    تب، درد عضلانی، سرگیجه، درد گردن و سفتی، درد پشت، سر درد، چشم درد و ترس از نور (حساسیت به نور) نشانه‌های بیماری هستند و ممکن است تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم و گلو درد در ابتدا وجود داشته باشد.

    نوسانات خلقی شدید و احساس گیجی نشانه‌های بعدی هستند.

    بیشتر بدانید: همه آنچه درباره تب مالت، یک بیماری هزارچهره که نمی‌دانید

    پس از ۲ تا ۴ روز ممکن است خواب آلودگی، افسردگی و رخوت جایگزین تحریک شود. ضربان قلب سریع، بزرگ شدن غدد لنفاوی و جوش و کهیر ناشی از خونریزی داخل پوست را هم به فهرست نشانه‌های تب کریمه اضافه کنید.

    بعد از چند روز، خونریزی از دهان، بینی و دستگاه گوارشی بیمار شروع می‌شود.

    بیمار به مرحله خونریزی این بیماری که می‌رسد دیگر نمی‌شود کاری برایش انجام داد. در این مرحله بیمار وارد شوک شده و از بین می‌رود.

    ترفند‌های مبارزه با تب کریمه کنگو / تب سرخ کریمه کنگو قابل پیشگیری است؛ فقط کافیست اقدام کنید!
    راهکار‌هایی برای پیشگیری از تب کریمه کنگو

    بی‌شک ذبح دام اگر در کشتارگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت و با رعایت نکات ایمنی باشد، از انتقال بیماری تب کریمه کنگو به مردم نگرانی وجود نخواهد داشت.

    دامپزشکان نیز تاکید می‌کنند، تهیه گوشت از مراکز مورد تایید بهداشتی و دامپزشکی و فریز کردن گوشت قبل از مصرف در دمای فریزر به مدت سه تا چهار ساعت، ویروس تب کنگو را از بین می‌برد. پختن درست و کامل گوشت مصرفی نیز همین اثر را خواهد داشت.

    اگر حیوان آلوده در روز‌های اوج بیماری ذبح شود و ذبح کننده دستکش به دست نداشته باشد یا اگر دستش خراش بردارد، ویروس بلافاصله به او منتقل می‌شود.

    ترفند‌های مبارزه با تب کریمه کنگو / تب سرخ کریمه کنگو قابل پیشگیری است؛ فقط کافیست اقدام کنید!

    استفاده از اقدامات محافظتی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور خاص، پزشکان و دامپزشکان باید همیشه از دستکش، روپوش بلند، شلوار و چکمه مخصوص استفاده کنند.

    اصرار بر این است دام‌های وارداتی حتما توسط دامپزشک معاینه شوند و بعد در اختیار کشتارگاه‌ها قرار گیرند. همچنین باید از خرید گوشت‌های بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشکی خودداری شود.

    بیشتر بخوانید: تب کریمه کنگو چیست؟

    پوشیدن لباس با رنگ روشن که امکان می‌دهد کنه به سادگی تشخیص داده شود، جست وجو در اصطبل و مزارع برای از بین بردن یا کنترل کنه‌های مهاجم به حیوانات، استفاده از دستکش و پوشیدن دیگر لباس‌های محافظ درصورت سر و کار داشتن با حیوانات مهم‌ترین توصیه‌ها به دامداران هستند.
    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *