×
×

تولید نان‌ گندم فراسودمند با دو سویه باکتری‌ بومی

  • کد نوشته: 8101
  • ۱۶ اردیبهشت ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • علیرضا صادقی، مجری و از محققان این طرح، نان را محصولی پرمصرف در سبد غذایی خانواده‌ها دانست و افزود: این محصول دارای ضایعات زیادی است؛ از این رو تولید نانی با زمان ماندگاری مناسب و ویژگی‌های مطلوب از ضروریات است که در این راستا راهکاری را ارائه کردیم. وی با بیان اینکه این تحقیقات با […]

    تولید نان‌ گندم فراسودمند با دو سویه باکتری‌ بومی
  • علیرضا صادقی، مجری و از محققان این طرح، نان را محصولی پرمصرف در سبد غذایی خانواده‌ها دانست و افزود: این محصول دارای ضایعات زیادی است؛ از این رو تولید نانی با زمان ماندگاری مناسب و ویژگی‌های مطلوب از ضروریات است که در این راستا راهکاری را ارائه کردیم.

    وی با بیان اینکه این تحقیقات با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان اجرایی شده است، یادآور شد: در طی آن برای بهبود ویژگی‌های نان راهکاری را ارائه دادیم و این طرح نیز از پشتیبانی صندق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی برخوردار شده است.

    صادقی با تاکید بر اینکه در این طرح از دو باکتری بومی ایران برای بهبود خواص نان استفاده کردیم، اظهار کرد: این باکتری‌ها اثرات ضد قارچی مناسبی را از خود نشان دادند، به گونه‌ای که با کاربرد آنها ۵ تا یک هفته رشد قارچ در نان محدود و ماندگاری بیشتری در نان مشاهده شد.

    این محقق کاهش کپک زدگی، بیات شدن نان و کاهش اسید فیتیک در نان را از مزایای کاربرد این دو سویه باکتریایی بومی دانست و ادامه داد: وجود اسید فیتیک به مقدار زیاد در نان باعث دفع املاح از بدن می‌شود؛ اما با کاهش آن ارزش تغذیه‌ای نان بالاتر می‌رود که این موضوع خصوصا در افرادی که فقر املاح و آهن در آنها وجود دارد، دارای اهمیت است.

    صادقی با تاکید بر اینکه با این روش می‌توان اقدام به تولید نان فراسودمند کرد، افزود: هدف از انجام این پژوهش شناسایی دقیق آغازگرهای لاکتیکی موجود در خمیرترش حاصل از آرد کامل گندم بوده است.

    ایسنا

    سرویس خبری : صنایع غذایی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *