×
×

ثبات نرخ مرغ در بازار ادامه دار شد/ قیمت مرغ در کانال ۱۳ هزار تومان است

  • کد نوشته: 7177
  • ۱۶ بهمن ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۸۰۰ تا ۸ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ […]

    ثبات نرخ مرغ در بازار ادامه دار شد/ قیمت مرغ در کانال ۱۳ هزار تومان است
  • عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۸۰۰ تا ۸ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۹۰۰ تا ۱۳ هزار تومان است.

    وی افزود: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که ثبات قیمت در بازار ادامه یابد و تنها ممکن است در اواخر هفته به سبب کشش بازار نوسان یک تا ۲ درصدی در بازار رخ دهد.

    حجت ادامه داد: طی چند روز گذشته ازدیاد سرانه مصرف به دلیل تعطیلات پایان هفته منجر به نوسانات قیمت مرغ شد که از ابتدای هفته به دلیل نبود کشش بازار در برابر عرضه، قیمت از ثبات نسبی در بازار برخوردار است.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه کمبودی در تولید مرغ وجود ندارد، اظهار کرد: بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای جوجه ریزی و شرایط مساعد تولید کمبودی در عرضه وجود ندارد که بر التهاب مرغ در بازار دامن بزند.

    وی متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک روزه را ۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: بنابر نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار قیمت هر قطعه جوجه یک روزه بیش از ۲ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب است که این امر حداقل یک هزار و ۵۰۰ تومان به هزینه تولید می‌افزاید که بدین منظور از مسئولان ذیربط انتظار می‌رود که تجدیدنظری در قیمت مصوب مرغ داشته باشند.


    بیشتر بخوانید: نوسان قیمت جوجه یک روزه در بازار/ قیمت مرغ به ۱۳ هزار تومان رسید


    حجت قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه در ماه‌های بهمن و اسفند ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت می‌گیرد، گفت: با وجود افزایش جوجه ریزی نسبت به ماه‌های عادی سال جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه و التهاب قیمت در بازار نیست.

    رشد چند برابری قیمت واکسن و دارو در ماه‌های اخیر

    وی درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی اظهار کرد: قیمت کنونی مکمل‌ها، واکسن و دارو نسبت به ماه‌های ابتدایی سال به سبب عدم اختصاص ارز یارانه‌های به واردات چندین برابر رشد داشته است، اما در خصوص ذرت و کنجاله سویا که نهاده‌های اصلی تولید را تشکیل می‌دهند بازار به نسبت متعادل‌تر بوده است.

    به گفته حجت بنابر هشدار‌های قبلی در مواقعی که میزان جوجه ریزی افزایش می‌یابد مسئولان امر به همان نسبت باید میزان عرضه نهاده‌های دامی را بالا ببرند تا مرغدار در تأمین نهاده مورد نیاز خود دچار چالش نشود در غیر این صورت التهابات بازار مشکلات متعددی را برای تولید کنندگان ایجاد می‌کند.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت ذرت طی روز‌های اخیر در بازار روند افزایشی داشته است، گفت: در حال حاضر قمیت هر کیلو ذرت به بالای یک هزار و ۹۰۰ تومان رسیده که بدین منظور پشتیبانی امور دام باید هرچه سریع‌تر با عرضه مناسب بازار را مدیریت کند به طوری که میزان عرضه ذرت و کنجاله سویا را به عنوان دو نهاده اصلی تولید طی ماه‌های بهمن و اسفند ۵۰ درصد افزایش دهد تا مرغداران با اطمینان خاطر بتوانند به تولید ادامه دهند. 

    قاچاق مرغ به کشور‌های همسایه در حال انجام است

    وی با اشاره به اینکه خبری از صادرات رسمی مرغ به بازار‌های هدف نیست، اظهار کرد: با وجود افزایش تعرفه‌های صادراتی و صدور قوانین متعدد صادرات رسمی برای تجار صرفه اقتصادی ندارد و همین موضوع موجب شده تا مرغ به صورت قاچاق به کشور‌های همسایه صادر شود در حالی که با کاهش میزان تعرفه امکان صادرات به بازار‌های هدف وجود دارد.

    حجت با اشاره به اینکه واردات گوشت مرغ به قیمت نابودی صنعت طیور تمام می‌شود، گفت: در شرایط فعلی تحریم که منابع ارزی از اهمیت بالایی برخوردار است واردات مرغ به قیمت نابودی صنعت طیور تمام می‌شود چرا که بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته در ایام پایانی سال کمبودی در جوجه ریزی وجود ندارد که بخواهیم بخشی از نیاز کشور را از طریق واردات تأمین کنیم.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی این مقام مسئول با اشاره به این خرید تضمینی مرغ از مرغداران همچنان درحال انجام است، گفت: از ماه‌های قبل شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید تضمینی مرغ منجمد از مرغداران کرده است، اما تا زمانی که خرید مرغ زنده از تولید کنندگان صورت نگیرد این امر تأثیری به حال مرغداران نخواهد داشت.

    حجت در پایان تصریح کرد: اگر قرار باشد سالیانه پشتیبانی امور دام حداکثر ۱۰۰ هزار تن مرغ منجمد تولیدی از مرغداران را تهیه کند این میزان کمتر از تولید یک ماه واحد‌های مرغداری است که بتواند تأثیری در صنعت داشته باشد.

    باشگاه خبر نگاران جوان

    سرویس خبری: دام، طیور و آبزیان

    نویسنده: سارا اشتیاقی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *