×
×

جزییات توقیف هندوانه صادراتی ایران به ترکیه/ بهترین راه، بازگردادن بارها به کشور است/ امحاء فقط در حد پیشنهاد است

  • کد نوشته: 8456
  • ۳ خرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • مهرداد سعادت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین وضعیت بارهای هندوانه در ترکیه گفت: برخی اخبار در این خصوص واقعیت ندارد و مساله این است که در مورد بحث صادرات با کشور ترکیه یک قرارداد تجارت ترجیحی وجود دارد و در این قرارداد بندی با عنوان تخفیف چهار ماهه از ۱۵ دسامبر […]

    جزییات توقیف هندوانه صادراتی ایران به ترکیه/ بهترین راه، بازگردادن بارها به کشور است/ امحاء فقط در حد پیشنهاد است
  • مهرداد سعادت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین وضعیت بارهای هندوانه در ترکیه گفت: برخی اخبار در این خصوص واقعیت ندارد و مساله این است که در مورد بحث صادرات با کشور ترکیه یک قرارداد تجارت ترجیحی وجود دارد و در این قرارداد بندی با عنوان تخفیف چهار ماهه از ۱۵ دسامبر سال قبل تا ۱۵ آوریل سال بعد در هر سال است. به معنای دیگر در این مدت چهار ماهه کشور ترکیه در مورد واردات هندوانه از ایران تخفیف ویژه‌ای قائل شده‌ است.

    وی ادامه داد: به معنای دیگر تعرفه واردات ترکیه افزایش نیافته است،  تعرفه واردات آن ۳۰۰ دلار است که در این مدت چهارماهه به دلیل عدم فصل برداشت هندوانه در ترکیه و تنظیم بازار تخفیف ۲۰۰ دلاری برای ایران قائل شده تا این محصول با تعرفه ۱۰۰ دلاری وارد کشور ترکیه شود.

    سعادت با بیان اینکه این مساله تازگی ندارد و حدود ۲۵ سال است که این بند صادراتی در مورد ایران اعمال می‌شود، گفت: در نتیجه این مساله به معنای افزایش تعرفه واردات ترکیه نبوده و با اتمام این چهار ماه تعرفه به مانند روزهای قبل بازگشته و ۳۰۰ دلار خواهد بود.

    وی با تاکید بر اینکه برخی عوامل دیگر از جمله بسته بودن مرزهای زمینی موجب تشدید این مشکل شده است، گفت: بسته بودن مرزهای زمینی موجب شده است که صادرات فقط از طریق ریلی به کشور ترکیه صورت گیرد که این موضوع موجب افزایش حجم واگن‌ها و همچنین ترافیک ناگهانی به دلیل ورود تمام حوزه‌های صادراتی مانند پتروشیمی به این نوع صادرات شده است. از طرف دیگر طولانی بودن آزمایشات بارها در کشور ترکیه موجب شده است که ۲۰ روز از تاریخ اعمال تخفیف‌های صادراتی بگذرد.

    سعادت افزود: علت دیگر این اتفاق می‌تواند برداشت زودهنگام محصول هندوانه به دلیل شرایط آب و هوایی گرم توسط کشاورزان ترکیه‌ای باشد.

    وی با بیان اینکه از همان ابتدای ایجاد این مشکل با تمام ارگان‌های داخلی ترکیه مکاتبات و تماس‌های متعددی برقرار کردیم، گفت: متاسفانه طرف ترک اعلام کرده است که وارد کردن این بارها با تعرفه‌های قبلی مقرون به صرفه نبوده و چنین امکانی برای آنها وجود ندارد زیرا در این صورت کشاورزان ترک متضرر خواهند شد.

    سعادت ادامه داد: با همه این وجود مذاکرات متعددی صورت گرفت و نامه‌ها و اعتراض‌های متعددی نیز نوشته شده و از طریق سفیر ایران در آنکارا پیگیری کرده‌ایم که متاسفانه تا کنون جواب‌های قانع کننده‌ای دریافت نکرده‌ایم.

    رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه درخصوص خبر امحای این بارها نیز گفت: این مساله فقط در حد پیشنهاد است و طرف ترک به صاحبان بارهای هندوانه اعلام کرده است که یا بارهای خود را برگردانند و یا هزینه امحای آن را بپردازند، در نتیجه این صاحبان بارهای هندوانه هستند که سرنوشت بارهای خود را تعیین خواهند کرد.

    وی تاکید کرد: به نظر اتاق مشترک بهترین راه برای این مساله بازگرداندن بارها و فروش آن در بازارهای داخل کشور است، زیرا هزینه خواب واگن‌ها و هزینه امحای بار در کشور ترکیه بسیار بالا بوده و بهترین راه بازگرداندن بارها است. همچنان که در پنجشنبه هفته گذشته حدود ۶ واگن از کشور ترکیه به ایران بازگشت و در مورد باقی واگن‌ها نیز تصمیم با صادر کننده است.

    سعادت افزود: سازمان توسعه تجارت، وازرت خارجه، اتاق مشترک و باقی نهادها تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع این اتفاق انجام داده‌اند در نتیجه بهترین راه بازگرداندن بارها به داخل کشور است و تمام هماهنگی‌ها در خطوط ریلی برای تصمیم بازگشت این بارها انجام شده است.

    رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه همچنین در مورد آخرین وضعیت بارها نیز گفت: متاسفانه به دلیل بسته بودن مرزهای مشترک با ترکیه موفق به برقراری تجارت زمینی نشده‌ایم، البته این به معنای عدم پیگیری نیست و در هفته‌های گذشته جلسات تصویری متعددی با معاونین، وزاری تجارت و صنعت برقرار کرده‌ایم که در آن طرف ترک قول مساعدت داده و امیدواریم که بعد از عید فطر این اتفاق رخ دهد.

    خبرگزاری ایلنا

    سرویس خبری: اهم اخبار

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *