×
×

حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی تخم چشم زده ماهی قزل آلا

  • کد نوشته: 7197
  • ۱۶ بهمن ، ۱۳۹۸
  • ۰
  •  به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نبی‌الله خون میرزایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران صبح امروز(دوشنبه) در نشستی که با اتحادیه‌های تولید، پرورش و اتحادیه‌های صادراتی برگزار شد، با اشاره به بررسی موضوع واردات تخم چشم زده ماهی قزل‌ آلا با ارز ۴۲۰۰ گفت: با توجه به […]

    حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی تخم چشم زده ماهی قزل آلا
  •  به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نبی‌الله خون میرزایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران صبح امروز(دوشنبه) در نشستی که با اتحادیه‌های تولید، پرورش و اتحادیه‌های صادراتی برگزار شد، با اشاره به بررسی موضوع واردات تخم چشم زده ماهی قزل‌ آلا با ارز ۴۲۰۰ گفت: با توجه به محدودیت‌های ارزی که وزارت جهاد کشاورزی با آن روبه‌رو بود، تخم چشم زده ماهی قزل آلا از شمول کالاهای دریافت کننده ارز ۴٢٠٠ تومانی خارج شد.


    بیشتر بخوانید: ۷۵ هزار تن محصولات شیلاتی صادر شد


    رئیس سازمان شیلات ایران بیان کرد: از این به بعد تخم چشم زده ماهی با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود.

    او در ادامه اظهار کرد: این موضوع تأثیری در قیمت تمام شده محصول نخواهد داشت.

    خون میرزایی درباره آخرین واردات تخم چشم زده قزل آلا گفت: در ده ماهه امسال ۲۰۰ میلیون قطعه تخم چشم زده وارد شده در حالی که نیاز کشور به تخم چشم زده حدود ۴۸۰ تا ۵۰۰ میلیون قطعه است ضمن آنکه سال گذشته هم واردات داشتیم و برخی از نیاز کشور از تولید داخل تامین می‌شود.

    او میزان خود اتکایی تخم چشم زده قزل آلا را حدود ۲۵ درصد اعلام کرد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال این رقم به حدود ۳۴ درصد برسد.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: حذف ارز دولتی فرصت مناسبی برای تولید کنندگان داخل است تا با یکدیگر به رقابت بپردازند.

    شیوع بیماری لکه سفید به تولید میگو آسیب زد

    رئیس سازمان شیلات کشور درباره آخرین وضعیت تولید میگو گفت: امسال تولید میگو پرورشی به بیش از ۴۶ هزار تن می‌رسد در حالی که تکلیف ما برای تولید میگو در سال جاری ۴۲ هزار تن بوده است.

    این مقام مسئول ادامه داد: امسال شیوع بیماری لکه سفید در چند استان به سبب ایجاد تلفات به تولید آسیب جدی وارد کرد چرا که پیش بینی‌ها حاکی از آن بود که امسال تولید میگو رقمی حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار تن باشد.

    خون میرزایی با بیان اینکه صادرات میگو همچنان ادامه دارد، گفت: امسال بازار‌های جدید در کشور‌های آسیای جنوب شرقی همچون کره و چین به روی میگو ایران باز شده و در این خصوص تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌ایم.

    به گفته او در ده ماهه امسال ۲۰ هزار تن میگو به ارزش ۸۴ میلیون دلار از کشور صادر شده است.

    رئیس سازمان شیلات ادامه داد: در گذشته که بیماری لکه سفید در کشور شیوع پیدا می‌کرد و به یکباره از کنترل خارج می‌شد ممکن بود محموله آلوده از کشور صادر شود یا بازار‌ها به دلیل بیماری از دست برود و امسال با توجه به تجاربی که وجود داشت اقدامات سختگیرانه و خود مراقبتی‌های زیادی انجام دادیم که بدین منظور میگو را در سبد صادراتی از کانون‌هایی که مشکوک به بیماری بود قرار ندادیم تا بازارهایمان از دست نرود.

    قراردادی برای صید فانوس ماهیان با چینی‌ها امضا نشده است

    معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هیچ شرکت خارجی از سازمان شیلات مجوز صید فانوس ماهیان را دریافت نکرده است، افزود: شرکت‌های داخلی به دلیل بومی نشدن تکنولوژی برای صید فانوس ماهیان از کشتی‌ها و تجهیزات خارجی به صورت اجاره یا اجاره به شرط تملیک استفاده کرده بودند یا اینکه این تجهیزات خریداری شده بود ضمن اینکه درصدی از نیروی انسانی شاغل در این کشتی‌ها از همین کشور‌ها تامین شده است.

    او با اشاره به اینکه اختیار این کشتی‌ها متعلق به ایران بوده است، بیان کرد: این مسئله که تخلفاتی توسط کشتی‌ها صورت گرفته و در محدوده صیدگاهی غیر اقتصادی صید می‌کردند واقعیت داشت و مطابق با روابط شیلات با متخلفان برخورد شده است.

    خون میرزایی ادامه داد: ۷۰ تا حداکثر ۹۴ کشتی در صید فانوس ماهیان فعال هستند و مالکیت آن با ایرانی‌هاست یا اجاره به شرط تملیک است.

    صید بی رویه خاویار عامل اصلی انقراض نسل این ماهیان در دریای خزر 

    او با اشاره به وضعیت تولید خاویار در کشور گفت: ایران صادر کننده اول و دوم خاویار در دنیا بود که بهره‌برداری از دریای خزر و صید مبنای کار ما بود به طوری که میزان خاویار صید شده از این دریا گاهی به حدود ۳ هزار تن می‌رسید.

    به گفته او صید بی‌رویه خاویار در ایران و کشور‌های حاشیه دریای خزر موجب شد تا نسل ماهیان خاویاری رو به انقراض برود و به همین خاطر کشور‌های حاشیه دریای خزر مکلف به خودداری از صید و اجرای برنامه‌های احیا شدند.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه چین رتبه اول در تولید آبزیان در دنیا را دارد، گفت: این کشور در بسیاری از ریز شاخه‌های شیلاتی از جمله تولید ماهیان خاویار و گوشت ماهیان خاویاری رتبه نخست را دارد و سپس ایران بعد از چین و ارمنستان سومین تولید کننده خاویار و گوشت به شمار می‌رود.

    رئیس سازمان شیلات افزود: سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ تن گوشت خاویار و ۶ تن خاویار در کشور تولید شد که پیش بینی می‌شود امسال در تولید گوشت و خاویار نسبت به مدت مشابه سال قبل وضعیت بهتری داشته باشیم.

    خون میرزایی با بیان اینکه در زمینه تشخیص تخلفات در حوزه صید فانوس ماهیان دستگاه‌های دیگر مرجع نیستند، افزود: مرجع تخصصی این حوزه سازمان شیلات است و اگر تخلفی مشاهده شود باید به یگان حفاظت ما اطلاع داده شود و در صورتی که این یگان کُند عمل کند یا مشکل داشته باشد از دستگاه‌های دیگر درخواست مساعدت داریم.

    او با اشاره به اینکه با چینی‌ها قراردادی برای صید فانوس ماهیان نداریم، گفت: در ارتباط با صید فانوس ماهیان نگرانی وجود ندارد چرا که ظرفیت برداشت در این زمینه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن است در حالی که حدود ۲۰ هزار تن برداشت می‌کنیم.

    به گفته او صید فانوس ماهیان برای تولید پودر و آرد ماهی انجام می‌شود و سال گذشته و امسال ۱۰۰ درصد فانوس ماهیان صید شده در اسکله‌های ما تخلیه شده‌اند که از آن‌ها برای تامین خوراک کارخانجات تولید کننده پودر استفاده می‌شود.

     عقب ماندگی اجرای پروژه پرورش ماهی در قفس نسبت به برنامه 

    او با اشاره به اینکه خطای وزیر امور خارجه را به حساب کم کاری خودمان می‌گذاریم، افزود: وزیر امور خارجه سخنانی مبنی بر اجاره دریای جنوب به چینی‌ها را داشته است که این مسئله را تکذیب می‌کنیم و آن را به حساب کم کاری خودمان می‌گذاریم که وزیر امور خارجه دچار چنین خطایی شده‌اند.

    رئیس سازمان شیلات از عقب ماندگی از اجرای پروژه پرورش ماهی در قفس نسبت به برنامه گفت: تکلیف ما در سال قبل تولید ۵۰ هزار تن ماهی در قفس، امسال ۱۰۰ هزار تن، سال آینده ۱۵۰ هزار تن و ۱۴۰۰، ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس است و همواره تلاش می‌کنیم که برای تامین تجهیزات در این زمینه بومی سازی را افزایش دهیم که متاسفانه به سبب عدم تخصیص عرض متناسب با نیاز سرمایه گذاران موفق نشدند وثایق مورد نظر را تامین کنند و در نهایت همین امر موجب شده نسبت به برنامه عقب باشیم به طوری که سال گذشته تنها در حدود ۱۴ هزار تن عملکرد در این حوزه داشتیم و امسال هم تولید تا کنون نهایی نشده است.

    خون میرزایی ادامه داد: با توجه به پشتیبانی‌هایی که از سوی دفتر مقام معظم رهبری اعمال شده تا منابع بانکی در این حوزه کاهش یابد از این رو محدودیت منابع آب شیرین کشور در این طرح یک الزام به شمار می‌رود.

    او با اشاره به اینکه پرورش تیلاپیا با موافقت سازمان شیلات و محیط زیست در حال انجام است اظهار کرد: در گام اول تولید تیلاپیا در استان‌های خراسان جنوبی، یزد، سمنان و قم انجام می‌شود سال گذشته تولید در این استان‌ها انجام شد و امسال هم در حال انجام است، اما این برنامه جزء تکالیف شیلات نیست.

    رئیس سازمان شیلات در پایان تصریح کرد: برای توسعه تولید تیلاپیا در صدد هستیم که در استان‌های دیگر که دغدغه محیط زیست رفع شده این کار توسعه یابد به طوری که هم اکنون به دنبال دریافت مجوز برای پرورش تیلاپیا در شمال کرمان، شرق اصفهان، نیشابور و خراسان رضوی هستیم.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری: دام، طیور و آبزیان

    نویسنده: سارا اشتیاقی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *