×
×

خرید برگ سبز چای از ۶۶ هزار تن گذشت / پرداخت ۶۵ درصد مطالبات چای کاران

  • کد نوشته: 5094
  • ۲۲ تیر ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار ابتدای فصل برداشت تا کنون ۶۶ هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از چای کاران دو […]

  • حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار ابتدای فصل برداشت تا کنون ۶۶ هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از چای کاران دو استان گیلان و مازندران خریداری شده است.

    وی از پرداخت ۶۵ درصد مطالبات چای کاران خبر داد و گفت: تا کنون ۱۲۸ میلیارد تومان از مطالبات چای کاران پرداخت و مابقی به مرور پس از تخصیص اعتبار و پرداخت سهم کارخانجات به حسابشان واریز می‌شود.

    جهان ساز ۲۴ درصد برگ سبز خریداری شده را درجه یک و ۷۶ درصد را درجه دو اعلام کرد و افزود: از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده رقمی معادل ۱۴ هزار و ۸۰۰ تن چای خشک استحصال شده است.

    رئیس سازمان چای با بیان اینکه میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این بازه زمانی افزایش نداشته است بیان کرد: خشکی هوا در هفته‌های اخیر موجب شد تا میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی نداشته باشد، اما به سبب برآورد‌های کلی حاکی از آن است که امسال تولید برگ سبز چای با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی به ۱۲۰ هزار تن برسد.

    وی ادامه داد: گرمای بی سابقه  و خشکی هوا  در هفته‌های اخیر تاثیر منفی در تولید برگ سبز چای گذاشت، اما به سبب بارندگی‌های چند روز اخیر سامانه بارشی پیش رو پیش بینی می‌شود که روند افزایش تولید ادامه یابد.

    جهان ساز با بیان اینکه مشکلی در فروش چای وجود ندارد، گفت: ۷۰ درصد کارخانه‌های چای سازی برگ سبز چای را بالاتر از قیمت تضمینی خریداری می‌کنند این امر بدان معناست که به سبب استقبال مصرف کنندگان از چای ایرانی مشکلی در فروش چای وجود ندارد.

    رئیس سازمان چای قیمت تضمینی هر کیلو برگ سبز درجه یک را ۲۶۰۰ و درجه دو را ۲۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که کارخانه‌ها برگ سبز چای را ۵ تا ۱۰ درصد بالاتر این نرخ خریداری می‌کنند.

    وی درباره آخرین وضعیت صادرات چای گفت: بنا بر آمار گمرک صادرات چای در فروردین و اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال قبل به سبب ازدیاد تقاضا در بازار داخل کاهش داشته هر چند ما هم به دنبال افزایش صادرات نیستیم.

    جهان ساز سرانه مصرف چای را کمتر از ۹۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: با احتساب تولید ۲۶ تا ۲۷ هزار تن چای خشک مابقی نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود.

    رئیس سازمان چای در پایان اختصاص ارز نیما به واردات را امری مهم در کنترل قاچاق برشمرد و گفت: بنا بر آمار گمرک میزان واردات در فروردین نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که این امر بدان معنی است که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی امری مهم در منتفی شدن قاچاق و منطقی شدن واردات چای است.

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *