×
×

خرید تضمینی سیب درختی درجه ۳ تا پایان آبان‌ماه ادامه دارد

  • کد نوشته: 475813
  • ۲۴ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • «علی شاهمیری» امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره خرید تضمینی محصولات کشاورزی همچون سیب درختی درجه سه، افزود: این سازمان برای حمایت از باغداران به مدت یک ماه است که وارد خرید تضمینی سیب درختی درجه سه از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد و سمنان شده است. مشاور سازمان […]

    خرید تضمینی سیب درختی درجه ۳ تا پایان آبان‌ماه ادامه دارد
  • «علی شاهمیری» امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره خرید تضمینی محصولات کشاورزی همچون سیب درختی درجه سه، افزود: این سازمان برای حمایت از باغداران به مدت یک ماه است که وارد خرید تضمینی سیب درختی درجه سه از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد و سمنان شده است.

    مشاور سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار داشت: طبق برآوردها از ابتدای خرید تضمینی تاکنون ۷۰ هزار تن از این محصول با قیمت هر کیلوگرم یک‌هزار و ۴۶۰ تومان از باغداران توسط این سازمان خریداری شده که همین امر جلوی ضرر تولیدکنندگان را گرفته است.

    وی با بیان اینکه به‌طور معمول سیب‌های پادرختی به دلیل کم‌آبی و باد گرم قبل از رسیدن از درخت می‌ریزند، گفت: بر این اساس، محصول یاد شده فقط مناسب ورود به صنایع تبدیلی برای تولید کنستانتره و پوره است.

    شاهمیری تصریح‌کرد: به دلیل حجم بالای تولید و افت قیمت محصول در استان‌های مذکور، سازمان مرکزی تعاون روستایی وارد خرید تضمینی شد تا جایی که با ورود این سازمان، کارخانجات تاکنون نزدیک به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن از این محصول را با قیمت یاد شده خریداری کرده‌اند.

    به گفته وی، پیش از ورود سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در بحث خرید تضمینی سیب درختی درجه سه، قیمت هر کیلوگرم از این محصول از باغداران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان بود.

    مشاور سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار داشت: اکنون ظرفیت سردخانه‌ها و انبارهای ما برای نگهداری محصول تازه یا محصول فراوری شده کافی نیست، بنابراین تلاش داریم با ایجاد شرایط مناسب در دولت سیزدهم ظرفیت انبارها و سردخانه ها را افزایش دهیم تا بتوانیم این محصولات را در زمان مناسب روانه بازار داخلی و خارجی کنیم.

    وی اضافه‌کرد: اکنون به دلیل کمبود ظرفیت سردخانه‌ها امکان نگهداری کنستانتره‌های یک کیلویی و پوره سیب درختی وجود ندارد، بنابراین ناچاریم پس از فراوری با پایین‌ترین قیمت فرایند صادرات را انجام دهیم، در حالی که اگر بتوانیم این محصولات را در اسفند یا فروردین‌ماه صادر کنیم می‌توانیم ارزاوری خوبی برای کشور ایجاد کنیم.

    پول باغداران تا ۲۰ روز آینده پرداخت می‌شود

    شاهمیری با بیان اینکه خرید تضمینی سیب درختی تا پایان آبان‌ماه ادامه دارد، افزود: با پایان خرید و جمع‌آوری مدارک و مستندات از ۱۵ تا ۲۰ روز آینده، پرداخت پول باغداران ناشی از خرید تضمینی انجام خواهد شد.

    وی اضافه‌کرد: هر استانی برحسب نوع تولید، باید صنایع بسته‌بندی، صنایع تبدیلی و سردخانه مناسب داشته باشد تا از هزینه‌های اضافی ناشی از حمل و نقل جلوگیری شود و در عین حال با کاهش بهای تمام شده محصول بتوانیم در بازار جهانی رقابت کنیم.

    خرید تضمینی سیب درختی از باغداران غرب کشور از مهرماه آغاز و تا پایان آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

    طبق آمارها پارسال چهار میلیون تن سیب درختی در کشور تولید شد که امکان صادرات بخش مازاد آن به کشورهای هدف وجود داشت، بنابراین بخشی از سیب درختی در ازای واردات موز به کشورهای هدف صادر شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *