×
×

خرید گندم از کشاورز داخلی ۲۵۰۰ تومان؛ از کشاورز خارجی ۵۰۰۰ تومان !

  • کد نوشته: 9433
  • ۲ شهریور ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد گفتگویی را با محمد شفیع ملک زاده، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور انجام داده است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد. خرید ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان – در روزهای جاری و آینده به نظر می رسد حجم […]

    خرید گندم از کشاورز داخلی ۲۵۰۰ تومان؛ از کشاورز خارجی ۵۰۰۰ تومان !
  • به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد گفتگویی را با محمد شفیع ملک زاده، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور انجام داده است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

    خرید ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان

    – در روزهای جاری و آینده به نظر می رسد حجم برداشت گندم‌های باقیمانده در سراسر کشور زیاد نباشد بنابراین نباید انتظار داشت که این عدد با افزایش قابل توجهی روبرو شود.

    – به نظر می‌رسد حجم تولید گندم در سال جاری زراعی بیش از ۱۴ میلیون تن نباشد ولی تنها تاکنون ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن را به دولت فروخته‌اند.

    تولید گندم با این قیمت برای کشاورز به صرفه نیست/ سوء استفاده دلالان از نرخ خرید تضمینی

    – تاکنون ۹۲ درصد از مطالبات سال گذشته کشاورزان پرداخت شده است اما پرداخت مطالبات کشاورزان در خرداد و تیرماه سال جاری توسط دولت به کندی پیش می رفت ولی با فشارهای صورت گرفته توسط تشکل‌های کشاورزی و دیگر دلسوزان صنعت کشاورزی کشور خوشبختانه این امر تسریع یافته و با فاصله کمی دولت مطالبات کشاورزان را پرداخت می‌کند.

    – بخش خصوصی مخصوصا کارخانجاتی که محصولاتی نانی و ماکارونی تولید می‌کنند نیز حدود یک و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری می‌کنند به هرحال کشاورزان همواره مازاد بر نیاز خود را به دولت می فروشند و این روال همیشگی بوده است و طبیعی است که وقتی دولت نرخ خرید تضمینی گندم را هر سال با عدد پایینی تعیین می‌کند باید شاهد این اتفاقات باشیم زیرا با این عدد و رقم برای کشاورز صرف نمی‌کند که گندم تولید کند.

    – با تعیین نامناسب قیمت خرید تضمینی گندم بلافاصله دلالان که مترصد چنین موقعیتی هستند به صحنه ورود کرده و از کشاورزان که به شدت درگیر تامین نقدینگی هستند گندمشان را با قیمتی پایین تر از نرخ خرید تضمینی یعنی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

    – یکی از مواردی که کشاورزان گندم کار می‌توانند از آن نفع ببرند فروش محصول به دامداری ها است این سالها قیمت خوارک دام با افزایش زیادی روبرو شده است.

    نرخ خرید تضمینی گندم ناعادلانه است

    – شفاف می‌گویم که نرخ خرید تضمینی گندم غیر عادلانه است زیرا که قیمت تعیین شده باید با لحاظ نمودن هزینه‌های واقعی تولید و متناسب با نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی تعیین شود. طی سالهای گذشته قانون خرید تضمینی به دفعات نقض شده و دولت علاوه بر اینکه با تأخیر قیمت‌ها را اعلام کرده است نرخ‌ها را نیز به صورت منطقی تعیین نکرده است.

    – سالانه چیزی حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم مورد نیاز کشور است که با این میزان قیمت گذاری برای خرید تضمینی توسط دولت و عدم علاقه کشاورزان به فروش محصولشان به دولت،  مجبور به واردات ۳ میلیون تن گندم  در سال هستیم.

    نرخ گندم وارداتی ۲ برابر گندم داخلی!

    – آخرین قیمت های گندم در بازار جهانی حدود ۵ هزار و ۷۴ تومان در هر کیلو است که برای واردات گندم باید به ازای هرکیلو حدود ۵۰۰۰ تومان هزینه کند که اگر دولت قیمت خرید تضمینی را کمی بالاتر ببرد می‌تواند همین گندم مورد نیاز را که از طریق واردات تامین می‌کند از کشاورزان داخلی خریداری کند.

    به نظر می رسد دولت باید گندم، کلزا و چغندر قند را با قیمتی مناسب از کشاورزان خریداری کرده و با رعایت الگوی کشت نگذارد این محصولات روی دست کشاورزان باقی بماند و حتی منابع آبی کشور نیز هدر نرود.

    – در مرداد ماه سال گذشته با توجه به هزینه های کشاورزی در آن موقع ۲ هزار ۸۶۸ تومان را به عنوان نرخ خرید تضمینی تعیین کردیم اما رفته رفته هزینه ها به شدت بالا رفت به طوری که تا قبل از برداشت به دولت پیشنهاد دادیم گندم کمتر از ۳ هزار و ۲۰۰ از کشاورز خریداری نکند تا کشاورز آسیب نبیند ولی متاسفانه دولت ابتدا ۲۲۰۰ تومان و سپس ۲۵۰۰ تومان را به عنوان نرخ خرید تضمینی تعیین کرد.

    – قیمت عادلانه گندم برای سال آینده  ۵ هزار و ۹۲ تومان، جو ۴ هزار و ۵۰ تومان، کلزا ۱۰ هزار و ۲۲۷ تومان و چغندر هم یکهزار و یک تومان پیشنهاد داده شده است.

    ایسنا

    سرویس خبری :‌کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *