×
×

خواب‌های پریشان برای پسته ایرانی!

  • کد نوشته: 2372
  • ۲۷ فروردین ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • یکی از محصولات باکیفیت ایرانی که در جهان از نام و آوازه بسیاری برخوردار است به خشکبار ایرانی بخصوص پسته معطوف می شود؛ محصولی که با برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر هوشمندانه می تواند نقش بسزایی در افزایش صادرات محصولات غیر نفتی ایفاء کند. اگرچه  بخش قابل توجهی از صادرات کشورمان به پسته اختصاص دارد، […]

  • یکی از محصولات باکیفیت ایرانی که در جهان از نام و آوازه بسیاری برخوردار است به خشکبار ایرانی بخصوص پسته معطوف می شود؛ محصولی که با برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر هوشمندانه می تواند نقش بسزایی در افزایش صادرات محصولات غیر نفتی ایفاء کند.

    اگرچه  بخش قابل توجهی از صادرات کشورمان به پسته اختصاص دارد، اما با در نظرگرفتن جمیع کشورهای جهان و جمعیت قریب به ۷ میلیاردی جهان، به این واقعیت پی خواهیم بُرد که همچنان فرصت ها و ظرفیت های بالقوه بسیاری برای ارتقای تراز صادرات پسته به اقصی نقاط دنیا وجود دارد که با بی برنامگی،کم توجهی و شاید غفلت، هرز می رود.

    به واقع، با افزایش و توسعه هر چه بیشتر صنایع تبدیلی در بخش زراعت و کشاورزی می توان به توفیقات بسیار برجسته و قابل توجهی در بخش صادرات خشکبار همچون خرما و مشخصا پسته نائل شد.

    صادرات ۲ میلیون تنی خشکبار ایرانی به ۵۰ کشور جهان

    چندی پیش،اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌و‌گویی با رسانه ها، با اشاره به اشتغالزایی مطلوب در بخش تولید، عرضه و صادرات خشکبار و به خصوص پسته اظهار کرد: صادرات خشکبار ایران به ۵۰ کشور جهان حدود ۲ میلیون تن برآورد می شود و پس از پتروشیمی، پسته، بیشترین حجم از صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده است.

    وی با اشاره به تولید ۶۰۰ هزار تن پسته در جهان می افزاید: از این میزان حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تن در ایران تولید می شود که بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن به ارزش یک و نیم میلیارد دلار از آن ، به کشورهای هدف صادر می شود.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید: پسته ایران به ۵ منطقه از جهان همچون چین( ۶۰ هزار تن ) اروپا ( ۲۵ هزار تن ) روسیه ( ۱۰ هزار تن ) و مابقی به کشورهای عربی ، کانادا و آمریکای جنوبی صادر می شود.

    اعداد و ارقام مذکور موید این واقعیت است که پسته ایرانی در جهان از اقبال بسیار بالایی برخوردار است و در صورت تلاش هر چه بیشتر در بازاریابی ، می توان به موفقیت های هر چه بیشتری در این عرصه دست یافت.

    منصور تمکینی، یکی از توزیع کنندگان عمده خشکبار در استان البرز در گفت و گویی با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیر هدفمند برای تقویت سطح زیر کشت پسته در ایران و افزایش میزان صادارت به کشورهای هدف اظهار کرد: امید آن می رود در سالی که به حمایت از کالای ایرانی مزین شده، با برنامه ریزی دقیق، شاهد دستاوردهای هر چه بیشتری در بخش تولید، عرصه و صادارت این محصول مهم می باشیم.

    وی افزود: قاعده تحقق چنین امری، بسیار ساده است و قطعا با حمایت از فعالان عرصه کشت و کارِ پسته و حمایت از صادرکنندگان می توان به موفقیت های بسیاری در این خصوص دست یافت.

    این توزیع کننده عمده خشکبار در استان البرز، بیان کرد: توسعه و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری ، در شرایطی که کشور با بحران کم آبی مواجه است از دیگر ضروریاتی به شمار می رود که باید در دستور کار قرار گیرد و موضوع حائز اهمیت دیگر به بسته بندی مناسب خشکبار و بخصوص پسته معطوف می شود.

    تمکینی گفت: آنچنان که اخبار و شواهد نشان می دهد پس از لغو تحریم ها،گشایش هایی در تسهیل صادارت پسته ایجاد شده و انتظار می رود حداقل از همین توفیقات، بهره گیری حداکثری حاصل شود و در شرایطی که بسیاری از انتظاراتی که از دوران پسابرجام می رفت ، تامین نشده ، در عرصه هایی که امکان کسب موفقیت در آن وجود دارد ، برنامه ریز های هوشمندانه تری را شاهد باشیم.

    وی افزود: در طی ماه های گذشته مکررا به گوش می رسد که تجار افغانی با حضور در شهرهایی همچون رفسنجان،کرمان، سیرجان و…به خرید پسته مبادرت می ورزند و برخی از آنها با صراحت بیان کرده اند که هدف از خرید این محصول، دپوسازی برای عرضه در جام جهانی روسیه است.

    این توزیع کننده عمده خشکبار در استان البرز گفت: با همه احترامی که برای کشور افغانستان و همسایه شریف این مرز و بوم قائل هستیم، باید به این واقعیت تلخ اذعان کرد که شایسته کشوری همچون ایران نیست که پسته ایرانی در شرایطی که مکررا به حمایت از تولید ملی تاکید می شود، توسط تجار افغانی در روسیه توزیع شود.

    ( موضوع خریداری پسته ایرانی توسط افغان ها با چندین برابر حجم به نسبت گذشته پیش از این نیز توسط برخی از مسئولان ذی ربط همچون مصطفی احمدی،رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مطرح شده بود ).

    از ضرورت بازاریابی در کشورهای پر جمعیتِ جهان تا انتقال کشت به مناطق مستعد دیگر

    یکی از ضروریاتی که در بخش صادرات خشکبار و پسته الزامی به نظر می‌رسد به بازاریابی جدید در کشورهای پر جمعیت جهان همچون اندونزی و…معطوف می شود که بنابر گزارشات موجود، مشتریان قابل توجهی برای خرید پسته به شمار می روند و می توانند ارزآوری مطلوبی برای کشور داشته باشند.

    قطعا با فعالیت و انتصاب رایزنان تجاری و بازرگانی خبره در کشورهای هدف می توان زمینه را برای گسترش دامنه صادرات محصولات ایرانی فراهم کرد که بالتبع در خصوص پسته نیز این قاعده است.

    البته پیش نیاز حصول این امر به تولید کافی محصول یا کالای مورد نظر معطوف می شود که با عنایت به بحران کم آبی بخصوص در مناطقی همچون کرمان و…انتظار می رود با برنامه ریزی برای انتقال آب به چنین مناطقی از یکسو و یافتن مناطقی جدید برای توسعه کشت پسته، از این بحران به نحو هوشمندانه ای عبور کرد، مناطقی همچون اختر آباد به عنوان بزرگ ترین دهستان کشور در ملارد، نمونه بارزی از مناطق مستعد برای تولید پسته به شمار می رود که قطعا با مطالعه، تحقیق و پژوهش می توان مناطق و محدوده های مستعد هر چه بیشتر برای کشت چنین محصولاتی را یافت کرد.

    نقش موثر دستگاه دیپلماسی کشور در رفع موانع برای تسهیل تجارت ایرانیان با روس ها

    یکی از مشکلاتی که باعث شده تا باغداران فعال در حوزه کشت پسته نسبت به فروش محصولات خود به افاغنه ترجیح بیشتری قائل شوند (در مقایسه با فروش آن به روس ها ) به سابقه نسبتا بد روس ها در تسویه با تجار ایرانی ، باز می‌گردد ، بدحسابی هایی که در خصوص اقلام مختلفی همچون کشمش، پسته و… تجربه شده و ذهنیت ناخوشایندی را برای کشاورزان ایرانی که به شدت نیازمند نقدینگی است ایجاد کرده، قطعا در صورت ورود دستگاه سیاست خارجی کشور و تلاش برای بهبود وضعیت موجود، می توان به توفیقات هر چه بیشتری در مراودات تجاری با روس‌ها نائل شد.

    با توجه به جمعیت انبوه کشور روسیه، در پیش بودن جام جهانی و بدحسابی روس ها با تجار ایرانی در بخشِ خشکبار ، بیش از پیش می توان بر ضرورت ورود جدی یا به تعبیری، جدی ترِ دستگاه دیپلماسی در این ارتباط ، پی بُرد.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *