×
×

دام‌های عشایر سمنان دستکاری ژنتیک شده‌اند؟

  • کد نوشته: 3421
  • ۲۹ مهر ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • حمیدرضا حسینی در توضیح این دستاورد به خبرنگار ایسنا گفت: در گله‌هایی که به صورت سنتی پرورش می‌یابند میزان زایش گله‌های دام‌ عشایر استان ۷۰ درصد بوده است به عبارتی از هر ۱۰۰ دام به ۷۰ دام در طول سال بره‌زایی دارند و این در حالی است که با اقدامات و آموزش‌هایی که صورت گرفته این میزان […]

  • حمیدرضا حسینی در توضیح این دستاورد به خبرنگار ایسنا گفت: در گله‌هایی که به صورت سنتی پرورش می‌یابند میزان زایش گله‌های دام‌ عشایر استان ۷۰ درصد بوده است به عبارتی از هر ۱۰۰ دام به ۷۰ دام در طول سال بره‌زایی دارند و این در حالی است که با اقدامات و آموزش‌هایی که صورت گرفته این میزان در گله‌های پایلوت به ۱۲۰ درصد افزایش یافته یعنی نه تنها ۱۰۰درصد دام‌ها بره‌زایی داشتند بلکه ۲۰ درصد آنها نیز دوقلوزایی داشتند.

    وی افزود: با ارائه آموزش‌هایی به عشایر این استان دوره پرواربندی دام‌های آنها از ۲۰۰ روز به ۱۲۰ روز کاهش یافته است.

    حسینی از تغییر پرواربندی از طریق جو به کنسانتره در دام‌های عشایر آموزش دیده خبر داد و با اشاره به مزایای این تغییر علوفه گفت: نخست اینکه هزینه خرید جو بسیار بیشتر از کنسانتره است و دامدار باید هزینه بیشتری برای تامین علوفه کند، دوم اینکه طول پرواربندی در تغذیه با جو ۲۰۰ روز است در حالی که این دوره در کنسانتره به دلیل ارزش غذایی بیشتر به ۱۲۰ روز کاهش می‌یابد. سوم اینکه میانگین ضریب وزنی دام در نهاده جو به ازای هر ۱۱ کیلو یک کیلو گوشت قرمز تهیه می‌شود در حالی که این عدد در کنسانتره به ازای هر هفت کیلو کنسانتره دام یک کیلو وزن اضافه می‌کند.

    مدیرکل امور عشایری استان سمنان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص امکان تهیه این نهاده دامی برای دامداران و عشایر اظهار کرد: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که صورت گرفته یک واحد تولیدی کنسانتره در شهرستان مهدیشهر که بیشترین جمعیت عشایر مربوط به این شهرستان است، راه‌اندازی شده و دامداران و عشایر به سهولت می‌توانند این نهاده دامی را با بهای کمتری تهیه کنند.

    وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا که آیا این تغییرات از طریق جایگزینی نژادهای جدید صورت گرفته یا شاهد به‌نژادی دام‌های سنتی منطقه بودیم خاطرنشان کرد: این تغییرات با اصلاح و ارتقاء نژادهای محلی و سنتی منطقه انجام شده و هیچ تغییری در نژاد دام‌ها صورت نگرفته است.

    مدیرکل امور عشایری استان سمنان از سنگسری، زندی و افشاری به عنوان مهمترین گونه‌های دامی در گله‌های عشایر این استان نام برد و افزود: ما تنها در این فرآیند شکل اپیتیک گله را اصلاح کردیم و نژادها همان نژادهای بومی منطقه است.

    وی همچنین از افزایش میزان شیردهی این دام‌ها خبر داد و گفت: با آموزش‌ها و فعالیت‌های ترویجی انجام شده از طریق افزایش شیردهی، کاهش دوره پرواربندی، افزایش زایش گله و افزایش وزنی دام‌ها به بهبود اقتصاد دامداران و عشایر کمک کردیم.
    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *