×
×

دولت به کمک گندمکاران مناطق زلزله زده آمد/کشت۶میلیون هکتار گندم

  • کد نوشته: 2122
  • ۵ آذر ، ۱۳۹۶
  • ۰
  • اسماعیل اسفندیاری پور درباره وضعیت کشت گندم در مناطق زلزله زده کشور، اظهارداشت: در پی زلزله اخیر، کشت گندم فقط در شهرستان‌های گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین ممکن است مقداری با اخلال همراه شود که در این راستا حمایت های لازم از کشاورزان انجام و بذور مورد نیاز آنان تامین شده تا مشکلی در کشت […]

  • اسماعیل اسفندیاری پور درباره وضعیت کشت گندم در مناطق زلزله زده کشور، اظهارداشت: در پی زلزله اخیر، کشت گندم فقط در شهرستان‌های گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین ممکن است مقداری با اخلال همراه شود که در این راستا حمایت های لازم از کشاورزان انجام و بذور مورد نیاز آنان تامین شده تا مشکلی در کشت این مناطق ایجاد نشود.

    وی با بیان اینکه این مناطق جزو اقلیم گرم کشور هستند، گفت: بنابراین تاریخ کشت در این نواحی هنوز سپری نشده است و کشاورزان  تا اواخر آذر نیز می توانند کشت خود را انجام دهند ضمن اینکه تدارکات کشت از نظر  تامین کود و بذر توسط شرکت خدمات حمایتی و شرکت های بخش خصوصی به میزان کافی انجام شده است؛ حتی از استان های گلستان و اردبیل نیز ما پیش بینی کرده ایم که اگر نیاز باشد بذر در اختیار کشاورزان این مناطق قرار بگیرد.

    مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره اینکه شرایط کشت در کرمانشاه چگونه است؟ گفت:اقلیم کرمانشاه بیشتر سرد و معتدل است بنابراین  کشت گندم  در این استان  از اوایل مهرماه و قبل از وقوع زلزله در این مناطق شروع شده بود.

    نرخ خرید تضمینی سریع تر اعلام و تکلیف کشاورزان مشخص شود

    اسفندیاری پور در بخش دیگری از سخنان خود درباره  آخرین وضعیت اعلام نرخ جدید خرید تضمینی گندم اظهارداشت: امیدوار هستیم که شورای اقتصاد هر چه سریع تر در این زمینه تصمیم گیری نماید.

    وی درباره اینکه چند هفته قبل اعلام شد که دو هفته دیگر نرخ خرید تضمینی تعیین می شود؟ افزود:  ما نیز مطالبه گر و علاقه مند هستیم که سریع تر قیمت اعلام و تکلیف کشاورزان مشخص شود تا مابقی کشت نیز با دلگرمی بیشتری انجام گیرد.

    مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: کشت گندم  از اوایل مهرماه آغاز شده و تاکنون حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزارهکتار گندم کشت شده که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن گندم آبی و نزدیک به ۳ میلیون هکتار آن گندم دیم است.

    امسال  ۶ میلیون هکتار گندم در کشور کشت می شود

    این مقام مسئول ادامه داد: برآورد ما این است که تا پایان دوره کشت که اواخر آذر و اوایل دی ماه است، مطابق با برنامه ای که در نظر گرفته شده حدود ۶ میلیون هکتار کشت انجام شود، امیدوارم وضعیت سبز مزارع مطلوب تر از سال گذشته باشد و گندم مورد نیاز کشور با پیش بینی هایی که داریم تولید شود، پایداری و تداوم خودکفایی نیز قطعا محقق خواهد شد.

    اسفندیاری پور گفت: پشتیبانی های خوبی نیز از کشت گندم انجام شده است، در بخش بذر، این نهاده به میزان کافی تدارک دیده شد و در اختیار کشاورزان قرار گرفت؛ فرآوری، بوجاری و ضدعفونی شده است، همچنین کود به میزان کافی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشت؛ برخی استانها با مشکل کمبود بذور مواجه بودند که این مساله از طریق جابه جایی از دیگر استانها رفع شد، در کل بیش از نیاز بذر تولید شد.

    خبرگزاری مهر

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *