×
×

زیان یک هزار و ۵۰۰ تومانی مرغداران در فروش/قیمت هر کیلو مرغ به ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید

  • کد نوشته: 6433
  • ۱۳ آذر ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ مرغ نسبت به روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۳۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در […]

    زیان یک هزار و ۵۰۰ تومانی مرغداران در فروش/قیمت هر کیلو مرغ به ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید
  • عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ مرغ نسبت به روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۳۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان است، ضمن آنکه در برخی استان‌ها قیمت مرغ زنده نسبت به روز قبل ۱۰۰ تومان و مرغ گرم ۲۰۰ تومان افت داشته است.

    وی با اشاره به اینکه اختلاف قیمت مرغ با نرخ مصوب کماکان وجود دارد، افزود: با توجه به نوسان نرخ جوجه یکروزه، مرغداران در فروش هر کیلو مرغ با زیان یک هزار و ۵۰۰ تومانی روبرو هستند که با استمرار این روند، زیان مرغداران در حال گسترش است.

    حجت ادامه داد: در شرایط فعلی روزانه صنعت مرغ گوشتی ۹ میلیارد تومان از ناحیه فروش مرغ متضرر است یا این میزان نقدینگی از صنعت خارج می‌شود که جبران آن امکان پذیر نیست.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه روزانه حدود ۶ هزار تن مرغ در حال عرضه به بازار است، بیان کرد: با توجه به اختلاف معنادار قیمت مرغ با نرخ تمام شده تولید به طور متوسط مرغداران ماهانه ۲۷ میلیارد تومان زیان می‌کنند که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر تدابیری برای این موضوع اندیشیده شود.

    بازار مرغ نیاز به شوک اساسی دارد

    وی قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به انباشت مرغ در واحد‌های مرغداری و ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، بازار نیاز به شوک اساسی دارد که این امر تنها با خرید مرغ از سوی پشتیبانی امور دام میسر خواهد بود تا با جمع آوری روزانه میزان قابل توجهی مرغ، تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار شود.

    این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ بیان کرد: اگر پشتیبانی امور دام به طور متوسط در ۲ هفته ابتدایی روزانه یک هزار و ۵۰۰ تن مرغ و در هفته‌های بعد یک هزار تن مرغ از مرغداران خریداری کند به طوریکه ۳۵ هزار تن مرغ مازاد برای تنظیم بازار شب عید از واحد‌ها جمع آوری شود، بدون تردید قیمت به دلیل شوک وارده به تعادل می‌رسد.



    حجت متوسط قیمت نقدی هر قطعه جوجه یکروزه را ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که قیمت جوجه یکروزه به صورت پرداخت غیر نقدی و مدت دار به ۴ هزار تومان می‌رسد، در حالیکه بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت منطقی هر قطعه جوجه یکروزه ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر چه تولید کنندگان جوجه یک روزه ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری را دلیل نوسان قیمت جوجه در بازار مطرح می‌کنند از این رو اگر این نرخ مورد تایید مسئولان دولتی است همواره تقاضا داریم که در ایام پایانی سال هم نوسان قیمت مرغ را به سبب کشش بازار بپذیرند.

    ترس از افزایش تلفات و نیاز شدید به نقدینگی عامل اصلی عرضه مرغ با نرخ کمتر از قیمت مصوب

    وی درباره اینکه علت عرضه مرغ با نرخ حدود ۱۰ هزار تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در برخی خرده فروشی‌ها چیست، بیان کرد: برخی مرغداران به علت نیاز شدید به نقدینگی و انباشت در واحد‌ها کمتر از قیمت بازار اقدام به عرضه می‌کنند چرا که با افزایش سن گله و وزن مرغ به بالای ۳ کیلوگرم احتمال سکته مرغ افزایش می‌یابد که بدین ترتیب میزان ضرر و زیان بسیار چشمگیر خواهد بود.

    به گفته حجت، با وجود آنکه نگه داری طولانی مدت مرغ در واحد‌های مرغداری به سبب تامین دان هزینه بر است، از این رو مرغداران از ناحیه کمبود نقدینگی و وزن بالا و تلفات مرغ تحت فشار هستند که به همین خاطر حاضرند مرغ تولیدی خود را زیر قیمت مصوب در بازار عرضه کنند.

    این مقام مسئول درباره اینکه در شرایط فعلی صادرات مرغ می‌تواند راهگشای تنظیم بازار باشد، بیان کرد: در حال حاضر بحث خرید تضمینی مرغ در مقایسه با صادرات تاثیر بهتری در روند بازار دارد چرا که صادرات مستلزم نیاز برنامه ریزی طولانی مدت است و یک شبه نمی‌توان به این امر پرداخت، در حالیکه ستاد تنظیم بازار یا وزارت جهاد کشاورزی طی بخشنامه‌ای می‌توانند موضوع خرید تضمینی مرغ را به پشتیبانی امور دام ابلاغ کنند.

    وی با اشاره به اینکه صادرات مرغ در بلندمدت حفظ بازار و تعادل قیمت را به همراه دارد، افزود: این در حالی است که در کوتاه مدت به سبب شرایط خاص فعلی تنها ورود شوک لازم به بازار می‌تواند از ضرر و زیان مرغداران جلوگیری کند.

    حجت در پایان با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی نسبت به هفته‌های گذشته تغییری نداشته است، تصریح کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بنادر ۱ هزار و ۳۵۰ تومان و در انبار‌های استانی ۱ هزار و ۶۰۰ تومان و همچنین کنجاله سویا در انبار‌های استانی از ۲ هزار و ۳۵۰ تومان تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان بسته به کیفیت عرضه می‌شود و این در حالی است که قیمت ذرت همانند ماه‌های گذشت در بازار آزاد با نوسانات جزئی ۱ هزار و ۸۰۰ تومان برای تولید کننده تمام می‌شود، اما به سبب عرضه کافی این نهاد از سوی شرکت پشتیبانی امور دام مشکل خاصی برای تامین در بازار وجود ندارد.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری : دام ،طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *