×
×

شاخص قیمت جهانی غذا برای سومین ماه متوالی افزایش یافت

  • کد نوشته: 6823
  • ۲۱ دی ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، آژانس غذایی ملل متحد، فائو اعلام کرد: قیمت جهانی غذا برای سومین ماه متوالی افزایش یافت و به بیشترین میزان ۵ سال گذشته در ماه دسامبر رسید. این افزایش قیمت شاخص تحت تاثیر بالا رفتن قیمت روغن سبزیجات، شکر، لبنیات و غلات بوده است. […]

    شاخص قیمت جهانی غذا برای سومین ماه متوالی افزایش یافت
  • به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، آژانس غذایی ملل متحد، فائو اعلام کرد: قیمت جهانی غذا برای سومین ماه متوالی افزایش یافت و به بیشترین میزان ۵ سال گذشته در ماه دسامبر رسید. این افزایش قیمت شاخص تحت تاثیر بالا رفتن قیمت روغن سبزیجات، شکر، لبنیات و غلات بوده است.

    شاخص قیمت غذای سازمان خواربار جهانی که ماهانه تغییرات قیمت سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را اندازه می‌گیرد، نشان می‌دهد که از ماه دسامبر ۲۰۱۴ تاکنون این محصولات به بیشترین قیمت خود رسیده است. 

    میانگین شاخص این سبد به ۱۸۱.۷ واحد رسیده که نسبت به ماه قبل رشد ۲.۵ درصدی را نشان می‌دهد. میانگین شاخص سالانه هم ۱۷۱.۵ واحد است که نسبت به سال ۲۰۱۸ به میزان ۱.۸ درصد بیشتر بوده اما نسبت به اوج قیمتی ۲۰۱۱ پایین‌تر است.

    بر اساس گزارش فائو، شاخص قیمت غلات رشد ۱.۴ درصدی داشته و به میان ۱۶۴.۳ واحد رسیده است. در این میان قیمت گندم بیشترین تاثیر را در بالا بردن قیمت غلات داشته که متاثر از تقاضای زیاد از سوی چین و همچنین ایجاد مشکلات حمل و نقلی پس از تظاهرات در فرانسه بوده است. در گروه غلات، قیمت برنج تغییرات اندکی داشته است. 

    بر اساس این گزارش، قیمت روغن سبزیجات به شدت افزایش یافته و با رشد ۹.۴ درصد به ۱۶۴.۷ واحد در ماه دسامبر رسیده است.

    قیمت روغن نخل (پالم) هم برای پنجمین ماه متوالی رشد کرده و به علت تقاضا برای سوخت بیودیزل همچنان به مسیر افزایش خود ادامه می‌دهد و ارزش روغن‌های آفتابگردان، سویا و کلزا همواره افزایشی است.

    شاخص قیمت لبنیات به میانگین ۱۹۸.۹ واحد رسیده که حدود ۳.۳ درصد رشد کرده است. شاخص قیمت شکر نیز رشد ۴.۸ درصدی داشته و به ۱۹۰.۳ واحد رسیده که در این میان تقاضا برای اتانول علت این افزایش بوده که این تقاضا پس از گران شدن قیمت نفت خام بیشتر شده است.

    در مقابل قیمت گوشت از ماه نوامبر تاکنون بدون تغییر بوده و شاخص قیمت گوشت به ۱۹۱.۶ واحد رسیده است. افت قیمت جهانی گوشت گوساله باعث شده علی‌رغم افزایش‌ قیمت‌های گوشت خوک و گوسفند، شاخص سبد متوازن باشد.

    به گزارش فارس، ایران واردکننده عمده دانه‌های روغنی است که بیش از ۹۰ درصد از نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند. همچنین حدود یک‌چهارم نیاز کشور به شکر وارد می‌شود و سالانه ۱۵۰ هزار تن گوشت هم باید از طریق واردات تامین کنیم.

    علی‌رغم اینکه در یکی دو سال گذشته ایران از واردات گندم بی‌نیاز بود، اما امسال باید ۲.۵ میلیون تن گندم وارد کشور کند. هر گونه نوسان در قیمت‌های جهانی بر قیمت تمام‌شده داخل نیز تاثیر می‌گذارد. اگرچه دولت با پرداخت یارانه تلاش می‌کند تاثیر هر گونه نوسان قیمت در سایر کشورها را از تاثیرگذاری بر قیمت داخل بگیرد، اما بالا رفتن قیمت‌های جهانی در هر حال ارز بیشتری را از دولت خواهد گرفت.

    بنابراین تمام تلاش دولت باید به بالا بردن تولید محصولات اساسی در کشور باشد و یا حداقل تلاش کند وابستگی‌ها را به حداقل برساند که از این طریق هم باعث جلوگیری خروج ارز از کشور شده و هم اینکه باعث جلوگیری از نوسانات قیمت در داخل خواهد شد.

    بخش کشاورزی سالانه ۱۲۰ هزار تن محصول تولید می‌کند، اما در عمده محصولات اساسی واردکننده هستیم. بخش کشاورزی باید با اجرای الگوی کشت کشاورزان را به سمت کشت محصولات اساسی سوق دهد. 

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری :اهم اخبار

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *