×
×

شیر کم شده یا وانمود به کمی می‌شود؟

  • کد نوشته: 4061
  • ۱۸ دی ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • * ۵۰ درصد شیر مورد نیاز واحدهای لبنی در کشور تولید نمی‌شود! احمد مهدی‌زاده دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران نیاز واحدهای لبنی به شیر را بسیار بالا دانست و اظهارکرد: در کشور کمبود شیر داریم و ممنوعیت واردات شیر خشک نیز موجب شده تا این کمبود شدت یابد. ۵۰ درصد از نیاز  واحدهای […]

  • * ۵۰ درصد شیر مورد نیاز واحدهای لبنی در کشور تولید نمی‌شود!

    احمد مهدی‌زاده دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران نیاز واحدهای لبنی به شیر را بسیار بالا دانست و اظهارکرد: در کشور کمبود شیر داریم و ممنوعیت واردات شیر خشک نیز موجب شده تا این کمبود شدت یابد. ۵۰ درصد از نیاز  واحدهای لبنی به شیر در کشور تولید نمی‌شود و یکی از علت های افزایش قیمت شیر نیز کمبود آن در داخل است.

    دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران، ممنوعیت واردات شیرخشک را یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت شیر در داخل دانست و اظهار کرد: متاسفانه دولتمردان در مواجهه با مشکلات شرکت‌های لبنی تصمیم‌های درست و کارشناسی نمی‌گیرند بیش از ۷۰ درصد هزینه تولید شرکت‌های لبنی مربوط به شیر است و هرگونه تغییر در قیمت آن به صورت مستقیم بر قیمت تمام شده محصولات شرکت‌های لبنی تاثیر می‌گذارد.

    مهدی زاده به قیمت شیر در سال گذشته اشاره کرد و گفت: واحدهای لبنی شیر را سال قبل کیلویی ۱۵۰۰ تومان می‌خریدند که امسال ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

    وی، میانگین مصرف شیر در داخل را پایین‌تر از میانگین جهانی دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی، مردم مقدار این محصول را از سبد کالایشان کم کرده‌اند.

    *دامداران کاهش تولید نداشته‌اند

    اما ولیزاده نماینده تولیدکنندگان دامی استان این ادعا را رد کرده و از افزایش مقدار تولید شیر در استان و کشور خبر داده است.

    رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنعت دامپروری مازندران با بیان اینکه دامداران دام های سبک و سنگین کاهش تولید شیر و گوشت نداشته‌اند، اظهار کرد: واحدهای لبنی، شیر را به قیمت مصوب دولتی از دامداران نمی‌خرند و معامله با آن‌ها جز ضرر فایده دیگری ندارد.

    وی با بیان اینکه به دلیل برخوردهای ناصحیح با دامداران موجب شده تا تولیدکننده، شیر را مستقیم به بازار فله فروشی عرضه کند، تصریح کرد:  برخی به دنبال این هستند که با ارز دولتی شیر خشک وارد کنند که باز هم نابودی دامداران را در پی دارد.

    * آمارهای دولتی و افزایش دام و شیر داخلی

    نکته قابل تامل نیز آمارهای دولتی است که نشان می دهد تعداد دام های سبک و سنگین و مقدار تولید شیر افزایش یافته است. طبق آمارهای به دست آمده از سازمان جهاد کشاورزی مازندران، تولید شیر در تمامی دامداری های استان در  ۹ ماهه امسال به بیش از ۵۱۱ هزار تن رسیده است که این مقدار در مدت مشابه سال قبل  ۵۰۰ هزار تن بوده است! همچنین میزان شیر تولیدی سال ۹۶ بیش از ۶۲۳ هزار تن بوده که نشان از افزایش تولید شیر در مقایسه با آمار ۶۰۲ هزار تنی  آن در سال ۹۵ دارد.

    این آمارها  حکایت از  افزایش تولید ۵ تا ۱۰ درصدی شیر در دامداری های استان از سال ۹۵ دارد.   همچنین تعداد دام های سبک و سنگین نیز در دامداری های سنتی و صنعتی استان افزایش قابل توجهی داشته است. تعداد دام سنگین شامل گاومیش، اصیل و دورگه در دامداری های استان سال قبل  ۷۶۴ هزار و  ۳۶۸ راس  بوده که این مقدار در مقایسه با ۷۴۴هزار و ۲۱۷ راس دام سنگین مازندران در سال ۹۵ نشان از افزایش تعداد این واحدهای دامی را می دهد.

    در بخش دام سبک گوسفند، بره، بز و برغاله ، مازندران در سال ۹۵ دارای  ۲ میلیون و ۶۹۸ هزار  و ۲۸۱ راس دام سبک بود که این مقدار در سال  ۹۶ به ۲ میلیون ۷۴۷ هزار و ۳۶۷ راس رسید. آمارهای دولتی و اظهارات صریح دامداران نشان از افزایش تولید شیر در استان و کشور دارد و اینکه تولیدکنندگان لبنی از نبود ۵۰ درصد شیر مورد نیاز در داخل سخن می گویند جای سوال دارد.

    برخی از کارشناسان آمارهای موجود در مورد تعداد دام های سبک و سنگین در استان را درست نمی دانند و معتقدند با واقعیت فاصله زیادی دارد. این کارشناسان بیان می کنند در زمان صدور پروانه تولید و بهره برداری دامداری‌ها، مقداری که در آمار سازمان های متولی ثبت می شود با آن مقداری که در دامداری وجود دارد همخوانی ندارند. 

    برای مثال دامداری که پروانه تولید دامداری ۳۰ راسی دارد ممکن است در دامداری اش ۱۰ راس دام داشته باشد اما دستگاه متولی در زمان ارائه آمار از تعداد دام و میزان تقریبی تولید شیر، آمار ۱۰ راس دام موجود در دامداری را اعلام نمی‌کند و به سراغ پروانه تولید ۳۰ راسی و محاسبه بر همان مقدار می‌رود!  بیشتر تعداد دام‌های موجود در دامداری‌های استان کمتر از مقداری است که در پروانه تولیدی ثبت شده است.

    گزارش از حسین زحمتکش، خبرنگار ایسنا

    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *