×
×

صادرات محصولات کشاورزی کم، تولید زیاد!/ نقش وزارت جهاد کشاورزی در قیمت میوه و تره بار

  • کد نوشته: 8750
  • ۲۸ خرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران با وجود پتانسیل بالای بخش کشاورزی و مزیت نسبی اقلیمی می تواند با توسعه صادرات محصولات کشاورزی علاوه بر تحقق شعار سال، درآمد ارزی قابل توجهی داشته باشد. وزیر جهاد کشاورزی معتقد است کشاورزی یکی از پرظرفیت ترین بخش های کشور در اقتصاد بدون نفت به […]

    صادرات محصولات کشاورزی کم، تولید زیاد!/ نقش وزارت جهاد کشاورزی در قیمت میوه و تره بار
  • به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران با وجود پتانسیل بالای بخش کشاورزی و مزیت نسبی اقلیمی می تواند با توسعه صادرات محصولات کشاورزی علاوه بر تحقق شعار سال، درآمد ارزی قابل توجهی داشته باشد.

    وزیر جهاد کشاورزی معتقد است کشاورزی یکی از پرظرفیت ترین بخش های کشور در اقتصاد بدون نفت به شمار می رود که بنا به اعلام بانک‌ مرکزی در سال گذشته رشد ۸.۸ درصدی بخش کشاورزی منجر به رشد اقتصادی مثبت شد.

    بسیاری از مسئولان بر این باورند که کشاورزی یکی از بخش های مهم در کشور به شمار می رود که علی رغم تمامی فشارها توانست تاب آوری اقتصادی را افزایش دهد، هر چند کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، نبود زنجیره تولید تا ارزش و وجود واسطه ها و دلالان‌ متعدد موانع و مشکلات زیادی در این بخش ایجاد کرده است.


    حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا در هفته جهاد سازندگی از موانع و مشکلات پیش روی بهره برداران و راهکارهای اساسی برای تحقق شعار سال و بی نیازی از درآمدهای نفتی با خبر شویم:

    بازرگانی محصولات کشاورزی چالش اصلی پیش روی بهره برداران

    مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، مهم‌ترین نقطه ضعف کشاورزی را مربوط به دیدگاه مقامات ارشد و صاحبان اصلی دولت در بخش کشاورزی دانست و گفت: اگرچه مسئولان به بخش کشاورزی تنها به عنوان تامین کننده امنیت غذایی کشور نگاه می کنند، اما در حقیقت بخش کشاورزی موتور محرک اصلی اقتصاد کشور است.

    وی افزود: علی رغم شرایط تحریم، وضعیت مطلوبی در بخش کشاورزی نسبت به سال های قبل از انقلاب داریم، این در حالی است که با نگاه کشورها به سمت صنعتی شدن، توجه به بخش کشاورزی کمرنگ شده است.

    اسدی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در شان بهره برداران نیست، بیان کرد: در مواقعی که بخش صنعت یا خودروسازی دچار مشکل شود، تمامی امکانات کشور بی دریغ به این سمت می رود، در حالیکه با بروز مشکل در بخش کشاورزی، مسئولان به بهانه های مختلف حمایت از کشاورزان را دریغ می کنند.

    عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ادامه داد: دولت در مقاطعی‌ که قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را کمتر از حق قانونی کشاورزان اعلام می کند، به طور مستقیم دست در جیب کشاورزان می کند، این در حالی است که رئیس جمهور از افزایش ۱۲ تا ۱۳ برابری درآمد گندمکاران خبر می دهد.

    اسدی، بازرگانی محصولات کشاورزی را یکی دیگر از چالش های پیش روی تولیدکنندگان برشمرد و گفت: محصولات کشاورزی با نرخ نازلی از کشاورزان خریداری شده و با قیمت های چندبرابری به دست مصرف کننده می رسد که متاسفانه دولت تاکنون نتوانسته اقدام خاصی در زمینه حذف واسطه ها و دلالان از مزرعه تا سفره بکار گیرد.

    عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با انتقاد از کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی بیان کرد: وضعیت صنایع تبدیلی و تکمیلی در مقایسه با تولید محصولات کشاورزی فاجعه بار است که این امر موجب شده همه ساله بخشی از محصولات کشاورزی از بین رود یا ارزش افزوده مناسبی از قبل فروش نصیب تولیدکنندگان نشود.

     جهش تولید با اجرای الگوی کشت محقق می شود

    علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اهمیت اجرای کشاورزی قراردادی اظهار کرد: اگر الگوی کشت متناسب با اقلیم هر منطقه اجرا شود،بدون تردید می‌توان در راستای جهش تولید گام برداشت.

    وی افزود: با ایجاد برنامه ریزی پایدار و اصول مدیریتی برای اجرای کشاورزی قراردادی و الگوی کشت می توان در راستای اهداف جهش تولید گام برداشت‌.

    خان محمدی دستیابی به شعار جهش تولید را مستلزم برنامه دانست و گفت: اگر برنامه ریزی مدونی برای تحقق شعار جهش تولید اتخاذ نشود، این شعار همانند سال های گذشته تنها روی کاغذ باقی می ماند.

    مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در پایان با اشاره به راهکارهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی تصریح کرد: با اجرای کشاورزی قراردادی و الگوی کشت متناسب با اقلیم هر منطقه شاهد توسعه صادرات و ارزآوری و پایداری تولید خواهیم بود.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری: اهم اخبار

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *