×
×

صادرات میوه و سبزی متوقف شد/سیاست یک شبه صادرات پاسخگو نیست

  • کد نوشته: 3200
  • ۲۷ شهریور ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از توقف صادرات میوه ، سبزی و صیفی خبر داد و گفت: طی روزهای اخیر صادرات میوه ،سبزی و صیفی از بنادر کشور متوقف شده است. وی افزود: تعهدات ارزی میوه و تره بار به بازارهای […]

  • رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از توقف صادرات میوه ، سبزی و صیفی خبر داد و گفت: طی روزهای اخیر صادرات میوه ،سبزی و صیفی از بنادر کشور متوقف شده است.

    وی افزود: تعهدات ارزی میوه و تره بار به بازارهای هدف امانی است چرا که بانکی نیست که بتواند ارز حاصل از صادرات را به صادرکنندگان بازگرداند، از این رو صادرکنندگان مجبورند ارز صادراتی را به صرافی های منطقه بدهند تا آنها پول حاصل از صادرات را به صورت ریال یا تومان به حساب تجار واریز کنند.

    نورانی ادامه داد: مسئولان ذی ربط اعلام کرده اند که صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را ظرف مدت سه ماه به کشور بیاورند و با نرخ دلار حدود ۸ هزار تومان واگذار کنند که این امر برای صادرکنندگان مقرون به صرفه نیست و به همین خاطر آنها حاضر نیستند در گمرکات نسبت به بازگشت ارز تعهد بدهند.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه مصوبات ارزی ،یک شبه پاسخ نمی دهد،بیان کرد: این طور نیست که بانک مرکزی امروز مصوبه دهد و همان روز گمرکات اجرا کند چرا که برای توسعه صادرات و هدفگذاری امسال باید برای سال ۹۸ برنامه ریزی کرد، نه اینکه در اتاق های در بسته تصمیم بگیرند و فردا ابلاغ کنند.

    وی با اشاره به اینکه صادرات نقش بزرگی در ایجاد اشتغال دارد،بیان کرد: با توجه به آنکه ۲۵ درصد اشتغال در بخش کشاورزی است،از این رو مسئولان تمامی هم و غم خود را باید برای توسعه تولید و صادرات به کار گیرند.

    نورانی در ادامه افزود: معاون امور اقتصادی رئیس جمهور و معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی قول مساعد داده تا مشکل صادرکنندگان را مرتفع کنند.

    رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پایان تصریح کرد: دولت چین تمامی هم و غم و فشار خود را برای صادرات گذاشته است و در کنارش از صادرکنندگان‌تعرفه دریافت نمی کند ، از این رو باید این ابتکار در کشور ما‌نیز دنبال شود تا روند رو به رشد تولید و صادرات حفظ شود چرا که از گذشته تا کنون ارزهای انتقالی از صادرکنندگان به واردکنندگان ناشی از صادرات بخش کشاورزی و غیر نفتی بوده است که اگر خود بخواهیم جلوی صادرات را بگیریم،معلوم‌نیست که بیگانگان با ما چه خواهند کرد؟

    باشگاه خبرنگاران جوان

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *