×
×

فاز نخست اصلاح نژاد تخم ماهی چشم زده در کشور انجام شد

  • کد نوشته: 5487
  • ۱۲ شهریور ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز محمود بهمنی رئیس موسسه تحقیقاتی شیلات کشور در نشست خبری با مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی اعلام کرد: کارگروه رفع چالش‌های تولید ماهی تشکیل شده و موسسه تحقیقات شیلاتی پژوهش‌های مرتبط با علوم شیلاتی را انجام داده و موانع و مشکلات تولید را با جدیت برطرف خواهد کرد. بهمنی […]

  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز محمود بهمنی رئیس موسسه تحقیقاتی شیلات کشور در نشست خبری با مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی اعلام کرد: کارگروه رفع چالش‌های تولید ماهی تشکیل شده و موسسه تحقیقات شیلاتی پژوهش‌های مرتبط با علوم شیلاتی را انجام داده و موانع و مشکلات تولید را با جدیت برطرف خواهد کرد.

    بهمنی در ادامه به طرح تولید ماهیان قزل‌الای عاری از بیماری SPF در تنکابن اشاره کرد و گفت: فاز اول این طرح پس از ۳۶ ماه در تنکابن و با حمایت بخش خصوصی انجام شد و هدف آن تولید ماهی مولد سالم است و قرار است در آینده به خودکفایی برسیم.

    وی گفت: امسال به فناوری تخم ماهی چشم‌زده دسترسی پیدا کردیم و تولید این ماهی در استان‌های آذربایجان غربی، مازندران و یاسوج به بخش خصوصی داده شده است.

    رئیس موسسه تحقیقات شیلاتی گفت: این تکنولوژی باید در ادامه توسط بخش خصوصی دنبال شود و تولید توسط آنها ادامه یابد که در این زمینه اتحادیه تولیدکنندگان ماهی می‌توانند از ما حمایت کنند.

    *اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای اجرای فاز دوم تولید ماهی تخم ماهی چشم زده 

    بهمنی در پاسخ به اینکه چه میزان اعتبار برای اجرای فاز دوم تولید ماهی چشم زده نیاز است، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به طور شفاهی رقم ۱۰ میلیارد تومان را برای حمایت از این تکنولوژی و ادامه تولید آن اختصاص داده‌اند.

    وی به مرکز اصلاح نژاد یاسوج ا شاره کرد که امسال ۲.۷ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و تا پایان سال در صورت داشتن اعتبار ۳ میلیارد تومان هم هزینه خواهد شد و به عنوان مرکزی برای اصلاح نژاد و تولید ماهی‌های SPF عاری از بیماری تعیین شده است.

    *پروژه مشترک فائو و موسسه تحقیقات شیلات کشور

    رئیس موسسه تحقیقات شیلاتی گفت: همکاری ما با نهادهای بین‌المللی هم انجام می‌شود و طی دو سال گذشته کارشناسانی از فائو و نروژ برای بررسی طرح‌های شیلاتی به کشور ما آمده‌اند و پروژه‌ مشترکی با فائو (سازمان خواروبار جهانی) برای پرورش ماهی قزل‌الا داریم و قرار است هفته اول مهر کارشناسان این نهاد بین‌المللی به ایران بیایند و دوره‌های آموزشی برگزار کنند.

    بهمنی با اشاره به اهمیت بانک ژن ماهیان در کشور، گفت: طرح بانک ژن ماهیان قزل‌الا هم در دست اقدام است و بزودی راه‌اندازی می‌شود.

    وی در پاسخ به اینکه آیا در سال‌های گذشته عقب‌ماندگی‌هایی در کارهای تحقیقی وجود داشته است، گفت: کارهای تحقیقاتی متناسب با اعتباری که تخصیص یافته انجام شده است. به طوری که اکنون سالانه ۴۷ هزار تن میگوی پرورشی در کشور تولید می‌شود که تحقیقات آن توسط مؤسسه شیلات کشور انجام شده است.

    بهمنی گفت: ۵ سال است تولید ماهی SPF قزل‌آلا و تخم ماهی چشم‌زده در کشور شروع شده و اکنون به نتیجه رسیده است.

    وی گفت: متأسفانه مشکلی که در کشور وجود دارد این است که سازمان‌ها و مؤسسات تحقیقی را در زنجیره تولید دخالت نمی‌دهند آنها می‌روند وارداتشان را انجام می‌دهند و زمانی که به مشکل برخوردند بخش تحقیقات باید جوابگو باشد.

    سرویس خبری :دام ،طیور و آبزیان

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *