×
×

قیمت خرید گندم عادلانه تعیین شود/ دولت‌ها قانون خرید تضمینی را بارها نقض کرده‌اند

  • کد نوشته: 9415
  • ۳۰ مرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • محمد شفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور دیروز در نشست خبری تأکید کرد که طبق قانون دولت باید تا پایان شهریور نرخ خرید تضمینی گندم را تعیین و ابلاغ کند، اما انتظار داریم که این قیمت عادلانه باشد تا کشاورزان را برای ادامه تولید این محصول استراتژیک بیشتر تشویق کند. وی با بیان این […]

    قیمت خرید گندم عادلانه تعیین شود/ دولت‌ها قانون خرید تضمینی را بارها نقض کرده‌اند
  • محمد شفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور دیروز در نشست خبری تأکید کرد که طبق قانون دولت باید تا پایان شهریور نرخ خرید تضمینی گندم را تعیین و ابلاغ کند، اما انتظار داریم که این قیمت عادلانه باشد تا کشاورزان را برای ادامه تولید این محصول استراتژیک بیشتر تشویق کند.

    وی با بیان این که دولت‌ها در سال‌های گذشته بارها و بارها قانون خرید تضمینی را نقض کرده‌اند، گفت: چه دولت فعلی، چه دولت قبلی در اعلام به موقع نرخ‌های تضمینی خرید گندم کوتاه می‌کردند، مثلاً یک مورد با ۷ ماه تأخیر قیمت‌ها اعلام شد که تقریبا هم‌زمان با برداشت گندم بود.

    رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور تأکید کرد: در سالی که ۷ ماه قیمت گندم با تأخیر اعلام شد، طبق نظر کارشناسان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به گندمکاران خسارت زد.

    این مسؤول تشریح کرد‌: در قانون بهره‌وری کشاورزی به خرید تضمینی گندم اشاره شده و قانون گذار تأکید کرده است که اولا هزینه‌های تولید و نرخ تورم در تعیین نرخ خرید تضمینی محاسبه شود، ضمن این که این قیمت‌ها باید قبل از پایان شهریور تعیین و ابلاغ شود.

    ملک‌زاده در اهمیت این قانون گفت: زمانی که قیمت خرید تضمینی به موقع اعلام نمی‌شود بنابراین کشاورزان هر محصولی را که دوست داشته باشند می‌کارند و مبنای کشاورزان هم قیمت سال گذشته است، بنابراین نتیجه افزایش تولید محصولاتی مانند صیفی و سبزی، هندوانه و خربزه شده و سیاست‌های بخش کشاورزی از تولید محصولات استراتژیک به دور می‌ماند.

    وی به اهمیت محصولات استراتژیک مانند گندم، جو، کلزا و چغندر قند اشاره کرد و گفت: دولت باید با تعیین قیمت‌های مناسب برای این محصولات استراتژیک کشاورزان را به کشت این محصولات تشویق کند؛ چراکه امروزه مسأله تولید غذا و امنیت غذایی در مناسبات سیاسی دولت‌ها هم بسیار تأثیرگذار شده است.

    رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور اعلام کرد: کارگروه نظام صنفی کشاورزی بعد از دو سال مطالعه و گرفتن نظرات کارشناسان استان‌ها و شهرستان ها قیمت امسال گندم را ۵۰۹۲ تومان پیش بینی کرده است. بنابراین اگر دولت بخواهد هر نظری متفاوت از این داشته باشد، باید آنالیز قیمت‌های خود را نیز اعلام کند.

    ملکزاده تأکید کرد: با توجه به افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت نهاده‌ها و ادوات کشاورزی تعیین قیمت پایین کشاورزان را از کشت این محصول فراری خواهد داد؛ چراکه کشاورزان محاسبه می‌کنند که اگر محصولی مانند صیفی بکارند، حداقل در بدبینانه‌ترین حالت ۳۵ میلیون تومان درآمد خواهند داشت، اما گندم در خوش بینانه ترین حالت بیش از ۱۲.۵ میلیون تومان نمی‌شود، بنابراین اگر دولت به دنبال کشت محصولات استراتژیک است، باید شرایط را برای کشاورزان تسهیل کند.

    وی افزود: متأسفانه کود یارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد و ۵۰ درصد نیازشان را از بازار سیاه به قیمت سه برابر تأمین می‌کنند. قیمت سموم هم پس از حذف ارز دولتی تا ۳۰۰ درصد رشد کرده و تراکتور ۱۳۰ میلیون تومانی هم به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

    رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور تأکید کرد: در کنار خرید تضمینی مناسب باید به فکر تأمین نهاده و توزیع به قیمت مناسب هم باشند.

    متأسفانه در سال‌های گذشته بر اساس بودجه خود نرخ خرید تضمینی گندم را تعیین کرده در حالی که اگر به این محصول نگاه استراتژیک داشته باشیم باید قیمت‌ها را بر اساس منافع کشور تعیین کنیم.

    * نگاه جدی به بخش کشاورزی نیست

    ملکزاده با بیان این که نگاه جدی به بخش کشاورزی وجود ندارد گفت: به طوری که امسال بودجه مؤسسات انتفاعی و شرکت‌ها ۵۲ درصد افزایش یافت، اما بودجه عمومی که بخش کشاورزی هم زیر مجموعه آن است، تنها ۱۳ درصد رشد کرد. دولت باید به بخش کشاورزی توجه ویژه‌ای داشته باشد چراکه ظرفیت‌های بسیار زیادی در این بخش وجود دارد و کشاورزان با ترکیب نعمت‌های خداوندی از قبیل آب، خاک و نور خورشید محصول با ارزشی تولید می‌کنند و در حقیقت ارز را از دل خاک به جامعه تزریق می‌کنند.

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *