×
×

قیمت میوه در بازار مرکزی میوه و تره‌بار/ هندوانه کیلویی ۴۰۰ تومان

  • کد نوشته: 5421
  • ۴ شهریور ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت ۵۹ قلم میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران کشف قیمت شد. این قیمت‌ها توسط سه نهاد ناظر بررسی کارشناسی و تعیین شده است. میوه خارجی آناناس کارتونی از ۱۶۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رود. قیمت انبه نیز از کیلویی ۱۲ تا ۱۷ هزار […]

  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت ۵۹ قلم میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران کشف قیمت شد. این قیمت‌ها توسط سه نهاد ناظر بررسی کارشناسی و تعیین شده است.

    میوه خارجی آناناس کارتونی از ۱۶۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رود. قیمت انبه نیز از کیلویی ۱۲ تا ۱۷ هزار تومان و موز از ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان متغیر است.

    در این روزها اوج تنوع میوه های تابستانه در بازار است و قیمت ها در میدان مرکزی میوه و تره بار در شرایط مناسبی است. آنچه باعث گلایه مصرف کنندگان میشود این است زمانی که قیمت از میدان مرکزی به مغازه می رسد افزایش چند برابری پیدا می‌کند. در حالی که مغازه‌ها تنها مجازند ۳۰ درصد به نرخ مندرج در فاکتوراضافه کند، قیمت میوه ها در بازار از پایین شهر تا بالای شهر نوسان زیادی دارد و مغازه داران بر اساس نرخ اجاره مغازه که می پردازند قیمت را تعیین می کنند.

    قیمت سیب زمینی هم که در روزهای گذشته نجومی شده بود با آمدن سیب زمینی های کشت شده در دیگر نقاط کشور به کیلویی ۳۰۰۰ تومان رسیده است.

    قیمت هندوانه در بازار بسیار پایین و کیلویی ۴۰۰ تومان است. چراغ قرمز برای هندوانه کاران امسال به صدا درآمده است و این کاهش قیمت به دلیل عدم اجرای طرح الگوی کشت در کشور است.

    اجرای الگوی کشت سال‌ها است قربانی می گیرد. یک سال هندوانه کاران ضرر می‌کنند و سال دیگر سیب زمینی کاران و صیفی کاران و دوباره این چرخه تکرار می شود. طرح الگوی کشت  ۱۰ سال است روی میز دولت جا خوش کرده و اجرا نمی شود.

    طرح الگوی کشت یعنی نسخه‌ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان داده شود و مشخص شود که در این منطقه چه محصولی و به چه میزان باید کشت شود این عمل باعث خواهد شد که هر محصول به اندازه کشت و برداشت شود و از عرضه‌های کم و زیاد که معمولا سالانه در کشور شاهد آن هستیم جلوگیری  خواهد شد.

    وزارت جهاد کشاورزی می گوید نمی توان ۴.۵ میلیون بهره بردار کشاورزی را برای اجرای الگوی کشت متقاعد کرد اما کارشناسان معتقدند می توان مدیریت کرد و کشاورزان را با مشوق‌ها و ارائه تسهیلات لازم به سمت محصولی که به صلاح کشور و خواسته دولت است هدایت کرد می توان کشت محصولات اساسی را جایگزین محصولات سبزی و صیفی و هندوانه کرد یا حداقل آنها را در حد نیاز کشت کرد.

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *