×
×

نان‌ “کنجدی” هنوز هم اجباری است!

  • کد نوشته: 2606
  • ۱۳ خرداد ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • پس از منتفی شدن افزایش قیمت نان در آذرماه سال گذشته که با دستور رئیس جمهور اجرایی شد، برخی نانوایی‌ها هنوز به قیمت‌هایی پایبندند که در کنار دیگر قوانین نانوشته آن‌ها، تخلف محسوب می‌شود و مشخص نیست کدام ناظر و بازرس باید به این وضعیت رسیدگی کند. از جمله اینکه برخی نانوایی‌های بربری و سنگک […]

  • پس از منتفی شدن افزایش قیمت نان در آذرماه سال گذشته که با دستور رئیس جمهور اجرایی شد، برخی نانوایی‌ها هنوز به قیمت‌هایی پایبندند که در کنار دیگر قوانین نانوشته آن‌ها، تخلف محسوب می‌شود و مشخص نیست کدام ناظر و بازرس باید به این وضعیت رسیدگی کند. از جمله اینکه برخی نانوایی‌های بربری و سنگک فروش نان ساده را حذف و نان کنجدی را اجباری کرده‌اند.

    به عنوان مثال در برخی نانوایی‌های سنگکی، نان ساده و بدون کنجد که قیمت ۸۰۰ تومانی باید داشته باشد، پخته نمی‌شود و خبازان به نظر معترض به منتفی شدن افزایش قیمت نان، با اضافه کردن تعداد محدودی کنجد، خیال خودشان را راحت و نان سنگک به اصطلاح کنجدی را اجباری کرده‌اند و ۱۰۰۰ تومان می‌فروشند. همچنین با اضافه و بیشتر کردن کنجدها و احیانا مقداری سبزی خشک شده، نان به اصطلاح پرکنجد یا سبزیجات را ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان می‌فروشند.

    این در حالی است که یزدان سیف – معاون وزیر جهاد کشاورزی در این باره به ایسنا گفت: هیچ افزودنی مجازی برای نان از جمله کنجد و … اجباری نیست و مردم می‌توانند انتخاب کنند و اگر نانوایی آن را اجباری کرده و به اجبار برای مردم نان کنجدی پخت می‌کند، باید برخورد شود و به نظر می‌رسد مردم هم باید در این زمینه همکاری کنند و با دستگاه‌های نظارتی مانند سامانه تلفنی ۱۲۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت تماس بگیرند.

    پخت و پزهای سلیقه‌ای همچنان ادامه دارد

    البته در طول شش ماهه گذشته اتحادیه‌های نانوایی با وجود پیگیری خبرنگار ایسنا، حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدند و با وجود گذشتن بیش از شش ماه از منتفی شدن افزایش قیمت نان، به نظر می‌رسد که بازرسان دستگاه‌های متولی برخورد چندان مناسبی با این موارد تخلف نکرده‌اند و پخت و پزهای سلیقه ای نان همچنان ادامه دارد.

    البته رئیس اتاق اصناف بارها در این باره صحبت کرده و به ایسنا گفته که اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد که افتاده است، باید برخی یارانه ها مانند یارانه‌ حامل‌های انرژی و بخشودگی حق سهم بیمه کارفرما تا سقف پنج کاگر را برای نانوایی‌ها اعمال کرد تا بار آن از دوش نانوایی‌ها برداشته شود.

    به گفته فاضلی، با توجه به اینکه طی سه سال گذشته قیمت نان با وجود افزایش هزینه‌های تولید در خبازی‌ها، تغییری نکرده، قطعا کیفیت و وزن چانه در این مدت کاهش پیدا کرده است که باید یارانه‌هایی برای آن در نظر گرفته شود تا این شرایط برطرف شود.

    فعلا که خبری از افزایش قیمت یا وضع یارانه‌ جدیدی برای نان نیست و باید دید کدام دستگاه نظارتی مسئول به این مسئله ورود می‌کنند و تخلفات نانوایی‌ها که پیش از این هم در صدر شکایات مردمی بود، کنترل می‌شود؟
    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *