×
×

نمی‌دانیم هر ماه قرار است چقدر نهاده دولتی دریافت کنیم!

  • کد نوشته: 477295
  • ۹ بهمن ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) ، یک فعال صنعت دامپروری گفت:دام سبک کمتر از ۱۰ درصد و دام سنگین پرواری کمتر از ۱۵ درصد نهاده دولتی دریافت می‌کند. البته برای دام سنگین و سبک این مقدار هم قاعده و قانون مشخصی ندارد. یعنی در سامانه بازارگاه جایگاهی برای گاوداری‌های گوشتی صنعتی، سنتی و […]

    نمی‌دانیم هر ماه قرار است چقدر نهاده دولتی دریافت کنیم!
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) ، یک فعال صنعت دامپروری گفت:دام سبک کمتر از ۱۰ درصد و دام سنگین پرواری کمتر از ۱۵ درصد نهاده دولتی دریافت می‌کند. البته برای دام سنگین و سبک این مقدار هم قاعده و قانون مشخصی ندارد. یعنی در سامانه بازارگاه جایگاهی برای گاوداری‌های گوشتی صنعتی، سنتی و دام سبک تعریف نشده و گاودارهای گوشتی، روستایی و گوسفنداران دقیقا نمی‌دانند هر ماه چقدر نهاده به آنها تعلق می‌گیرد.

    طحانی با بیان اینکه تحریم‌ها هزینه‌های تولید را بالا برده است، گفت: دو ماه پیش یک ماشین ۱۰ تن کاه نیشکر از شهرستان شوشتر به تهران بار می زد و ۵ میلیون تومان کرایه دریافت می‌کرد، ولی در حال حاضر کرایه آن به ۹ میلیون تومان رسیده است. یعنی در کمتر از یکماه کرایه حمل  ۴ میلیون تومان افزایش داشته است.

    وی ادامه داد: از طرفی سایر هزینه‌های تولید هم روزانه در حال افزایش است و متاسفانه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی بدون توجه به این موضوع بر روی دام قیمت‌گذاری می‌کند و نکته حائز اهمیت اینکه قیمت‌ها را به صورت دستوری پایین نگه می‌دارند.

    دام را با قیمت ۵ ماه پیش خریداری می‌کنند

    این دامدار دام سنگین اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام چندی پیش اعلام کرد که دام مازاد را خریداری می‌کند و قیمت خرید هر کیلو گوساله زنده ۵۹ هزار تومان و گوسفند نیز ۶۲ هزار تومان تعیین شد. البته وقتی حدود ۵ ماه قبل این قیمت‌ها تعیین شد تشکل‌ها با آن مخالفت و قیمت بیشتری اعلام کردند. ولی توجهی به آن نشد و هنوز شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت ۵ ماه قبل اقدام به خرید دام‌ها می کند.

    علوفه‌های خشبی به دلیل خشکسالی گران‌ شده‌اند

    وی با بیان اینکه دو سال پیش کاه کیلویی ۴۰۰ تومان بود که امسال قیمت آن به کیلویی حدودا ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان رسیده است، گفت:علوفه‌های خشبی تحت تاثیر خشکسالی افزایش قیمت شدیدی پیدا کرده‌اند. در تمام کشورهای صنعتی از دامدار و کشاورز در شرایط سخت حمایت می‌شود. یعنی اگر خشکسالی رخ دهد علوفه و نهاده به قیمت مناسب و میزان کافی در اختیار دامدار قرار می‌گیرد. ولی در کشور ما این اتفاق نمی‌افتد.

    طحانی تصریح کرد: دام سبک کمتر از ۱۰ درصد و دام سنگین پرواری کمتر از ۱۵ درصد نهاده دولتی دریافت می‌کند. البته هم برای دام سنگین و هم سبک این مقدار هم قاعده و قانون مشخصی ندارد. یعنی در سامانه بازارگاه جایگاهی برای گاوداری‌های گوشتی صنعتی، سنتی و دام سبک تعریف نشده است و گاودارهای گوشتی، روستایی و گوسفنداران دقیقا نمی‌دانند هر ماه چقدر نهاده به آنها تعلق می‌گیرد. در حقیقت سهم آنان از نهاده دولتی مشخص نیست و ممکن است حتی در توزیع نهاده‌های آنها اخلال یا فسادی ایجاد و حق آنها پایمال شود.

    دستورالعملی برای تخصیص نهاده‌ به گاوداری‌های گوشتی وجود ندارد

    وی خاطر نشان کرد: بارها از وزارت جهادکشاورزی درخواست کردیم مشخص کنند چه دستورالعملی برای تخصیص نهاده به گاوداری‌های گوشتی و دام سبک وجود دارد، ولی با وجود پیگیری‌های متعدد هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

    بارها از وزارت جهادکشاورزی درخواست کردیم مشخص کنند چه دستورالعملی برای تخصیص نهاده به گاوداری‌های گوشتی و دام سبک وجود دارد، ولی با وجود پیگیری‌های متعدد هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.این فعال بخش دامپروری  در پاسخ به این سوال که قیمت تمام شده گوساله برای گاوداران چقدر است؟ عنوان کرد: قیمت تمام شده هر کیلو گوساله حدود ۹۰ هزار تومان و بره پرواری ۹۵ هزار تومان در بهمن ماه است.

    دولت گوشت را به صورت مستقیم عرضه کند

    وی  علت افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار را سودجویی برخی افراد فرصت طلب دانست و گفت: دولت باید نسبت به عرضه مستقیم گوشت قرمز اقدام کند. یعنی مستقیم از تولیدکننده به دست مصرف کننده برسد و واسطه‌ها در این بین کم شوند. قبلا سازمان گوشت وجود داشت که گوشت را به صورت مستقیم عرضه می‌کرد ولی در حال حاضر این سازمان فعالیتی ندارد.

    بانک‌ها در شرایط سخت همراهی نمی‌کنند

    این دامدار در پایان گفت: در خشکسالی شدیدی هستیم. قیمت‌ نهاده‌ها بالا رفته است. کرونا در دو سال گذشته تقاضای خرید گوشت را به شدت کاهش داد و دامداران تحت فشار هستند. ما در این مدت تسهیلات بسیاری از بانک‌ها دریافت‌ کرده‌ایم و بانک‌ها به جای همراهی در این شرایط سخت تولید، دامداران را تحت فشار قرار داده‌اند و پرونده‌های آنها را به اجرا گذاشته‌اند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *