×
×

نوسان جزئی قیمت مرغ در بازار/نرخ مرغ به ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید

  • کد نوشته: 6706
  • ۱۱ دی ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ، از افزایش ۱۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۵۵۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان است. وی […]

    نوسان جزئی قیمت مرغ در بازار/نرخ مرغ به ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید
  • برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ، از افزایش ۱۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۵۵۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان است.

    وی افزایش ۷ تا ۸ درصدی قیمت مرغ در بازار را طبیعی دانست و افزود: نوسان ۷ تا ۸ درصدی قیمت مرغ به میزان تقاضا در روز‌های مختلف بستگی دارد و افزایش بالای ۱۰ درصد را معنادار دانست.

    چهار آیین قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به وضعیت کنونی بازار مرغداران در فروش هر کیلو مرغ یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ تومان متضرر هستند.

    این مقام مسئول قیمت مرغ در روز‌های آتی را پیش بینی کرد و افزود: با توجه به وضعیت کنونی عرضه و تقاضا در واحد‌های مرغداری پیش بینی می‌شود که ثبات قیمت مرغ در بازار ادامه یابد.

    کمبودی در عرضه مرغ نداریم

    وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، بیان کرد: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته در ماه گذشته، ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت گرفته است که پیش بینی می‌شود این میزان در دی به ۱۲۵ میلیون قطعه برسد.



    چهار آیین متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه پیک جوجه ریزی برای تنظیم بازار شب عید از ۱۰ بهمن آغاز می‌شود، برآورد‌ها حاکی از آن است که قیمت جوجه تا ۱۰ بهمن نوسانی نداشته باشد.

    عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره آینده بازار مرغ افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا ۱۵ اسفند تنها با نوسان ۳ تا ۵ درصدی در بازار روبرو شود و از آن زمان به بعد به سبب ازدیاد تقاضا قیمت مرغ به بالای ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان خواهد رسید.

    وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات گوشت مرغ نداریم بیان کرد: با توجه به پتانسیل بالای تولید، کمبودی در عرضه مرغ در ایام پایانی سال وجود ندارد که بخواهیم بخشی از نیاز بازار را از طریق واردات تامین کنیم، ضمن آنکه واردات گوشت مرغ بر خلاف قانون و به معنای تقدیم کردن ۲۵ درصد ارزش افزوده صنعت به تولیدکنندگان خارجی است.

    ثبات قیمت نهاده های دامی در بازار

    به گفته چهار آیین، اگر قیمت جوجه یکروزه و سایر نهاده‌های تولید اعم از ذرت، کنجاله سویا، ریزمغذی ها، واکسن و دارو به طور نامتعارف در اسفند افزایش یابد، بدون تردید بر نرخ تمام شده تولید تاثیر می‌گذارد، ضمن آنکه آثار گرانی بنزین چند ماه بعد خود را بر بازار نشان می‌دهد.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی از ثبات نسبی در بازار برخودار است، بیان کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۷۵۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان است.

    عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با انتقاد از استمرار نوسان قیمت ریزمغذی‌ها در بازار بیان کرد: علی رغم واردات ریزمغذی، واکسن و مکمل‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی، اما نوسان قیمت این اقلام در بازار همچنان ادامه دارد به طوریکه نسبت به ابتدای سال بیش از ۴ برابر رشد داشته است.

    وی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ گفت: اگرچه بار‌ها اعلام کرده ایم خرید تضمینی تا زمانیکه از مرغداران صورت نگیرد، دردی از مرغداران دوا نخواهد کرد، اما طی یک ماه گذشته خرید تضمینی مرغ در حال انجام است.

    این مقام مسئول ادامه داد: اگر روزانه یک هزار تن مرغ از سطح بازار جمع آوری شود، به سبب شوک وارده قیمت به نفع مرغداران افزایش می‌یابد، این در حالی است که هم اکنون میزان خرید روزانه به ۱۰۰ تن نمی‌رسد.

    به گفته چهار آیین، علی رغم آغاز خرید تضمینی مرغ طی یک ماه گذشته، اما تاکنون مرغداران از حاشیه زیان خارج نشدند.

    عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه خرید مرغ منجمد با نرخ ۱۳ هزار تومان برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست بیان کرد: با توجه به آنکه متوسط قیمت تمام شده هر کیلو مرغ منجمد ۱۴ هزار تومان است از این رو مرغداران در عرضه هر کیلو مرغ منجمد به پشتیبانی یک هزار و ۵۰۰ تومان متضرر می‌شوند.

    وی ادامه داد: حذف واسطه‌های غیر ضرور به دلیل عدم ایجاد ارزش افزوده بر کالا و به منظور کاهش نگرانی تولیدکنندگان امری ضروری به شمار می‌رود چرا که آن‌ها علی رغم عدم پرداخت مالیات و مکان مشخص سود‌های هنگفتی به جیب می‌زنند، در حالی که با عرضه نهاده‌های دامی، واکسن و مکمل‌ها در بازارگاه‌های نهاده‌های کشاورزی دیگر بهانه‌ای برای افزایش قیمت وجود ندارد.

    خبری از صادرات رسمی مرغ به بازارهای هدف نیست

    چهارآیین درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ افزود: اگرچه صادرات مرغ به ظاهر در حال انجام است، اما اخذ تعرفه ۵ هزار تومانی صادرات منجر به بی ثباتی صادرات شده است.

    به گفته وی، با وجود راه‌های متعدد زمین و گسترده بودن مرز‌ها به سمت کشور‌های ترکیه، افغانستان و عراق و نبود کنترل و نظارت کافی قاچاق مرغ در حال انجام است.

    عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در پایان با تأکید بر کاهش تعرفه و عوارض صادراتی به منظور پایان دادن به موضوع قاچاق مرغ تصریح کرد: با وجود پتانسیل بالای تولید در صنعت مرغداری مسئولان امر باید از اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه مبنی بر ممنوعیت‌ها و افزایش تعرفه‌ها اجتناب کنند تا با به کارگیری حداکثری ظرفیت تولید بتوانیم ارزآوری قابل توجهی از ناحیه صادرات داشته باشیم.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری : دام ، طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *