×
×

هشدار درباره تراکم مازاد دام در استان‌ها/ دستورالعمل نحوه مقابله با بیماری‌ها ابلاغ شد

  • کد نوشته: 6299
  • ۳ آذر ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشست خبری با بیان اینکه طبق گزارش‌ها دام مازاد در دامداری‌های کشور وجود دارد، گفت: ما مجوز صدور صادرات و یا خرید آنها را نداریم، اما از آنجایی که این تراکم می تواند باعث بیماری‌های زیادی شود، دستورالعمل مقابله با بیماری‌ها […]

    هشدار درباره تراکم مازاد دام در استان‌ها/ دستورالعمل نحوه مقابله با بیماری‌ها ابلاغ شد
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشست خبری با بیان اینکه طبق گزارش‌ها دام مازاد در دامداری‌های کشور وجود دارد، گفت: ما مجوز صدور صادرات و یا خرید آنها را نداریم، اما از آنجایی که این تراکم می تواند باعث بیماری‌های زیادی شود، دستورالعمل مقابله با بیماری‌ها به همه استان‌های کشور ابلاغ شده است. 

    رفیعی‌پور با اشاره به اینکه فقط در استان تهران ۱۴۰ هزار رأس گوساله پرواری آماده کشتار وجود دارد، گفت: مسؤولان باید برای جلوگیری از تراکم دام در استان‌ها فکری بکنند.

    از نظر این مسؤول، صادرات عامل مهمی در کنترل بیماری‌های احتمالی می‌تواند باشد. 

    به گزارش فارس، چند ماهی است دامداران استان‌ها اعلام می‌کنند که در دامداری‌های آنها دام مازاد وجود دارد و خریداری برای آنها پیدا نمی‌شود. از سوی دیگر، مردم در بازار گوشت را با قیمت بسیار بالاتری خریداری می‌کنند، این تضاد در کشور وجود دارد و کسی فکری برای آن نمی‌کند. 

    رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه به تدوین و ابلاغ دستورالعمل مدیریت بهداشتی پرورش الاغ شیری در کشور خبر داد و گفت: این دستورالعمل به تمام استان‌ها ابلاغ شده است. 

    به گزارش فارس، چند سالی است فرآورده‌های الاغ در بین مردم اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. از شیر الاغ برای درمان برخی بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی‌های شدید استفاده می‌شود و در بین مردم رایج است. از فضولات این حیوان هم اخیراً برای مداوای برخی بیماری‌های عفونی استفاده می‌کنند. 

    رفیعی‌پور با اشاره به اینکه امسال ۴۷۸ میلیون قطعه طیور در کشور کشتار شده است، گفت: از این رقم حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه طیور از چرخه مصرف انسانی خارج شده است. 

    به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، امسال ۴ میلیون و ۳۹۲ هزار رأس دام در کشور ذبح شده که از این میزان ۹ میلیون و ۳۷۱ هزار کیلوگرم گوشت که اعضای آن غیرقابل مصرف بود، از چرخه مصرف خارج شد. 

    رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به وابستگی ۷۰ درصدی واکسن طیور اشاره کرد و گفت: از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهور و شرکت‌های دانش‌بنیان کمک گرفتیم تا بتوانیم وابستگی‌های خود را در حوزه اصلاح نژاد و افزودنی‌های خوراک دام، طیور و مکمل‌ها و همچنین واکسن دام و طیور را کاهش دهیم. 

    وی گفت: امسال حتی یک مورد گزارش بیماری‌های تب برفکی در دامداری‌های صنعتی نداشتیم. 

    رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین گفت: با اجرای برنامه کنترل بیماری‌ مشمشه با روش‌های نوین جهانی مانع از خروج ارز از ایران شده و در حال مذاکره با اروپائیان برای صادرات اسب ایرانی به این کشورها هستیم. 

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری : دام ،طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *