×
×

هفت شهر استان تهران زیر کشت زعفران

  • کد نوشته: 4729
  • ۱۰ اردیبهشت ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، تولید زعفران در استان تهران یکی از برجسته‌ترین پروژه‌های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است. این محصول به دلیل صرفه اقتصادی بالا، ایجاد اشتغال برای خانواده ها، همچنین پایین بودن نیاز آبی آن در استان تهران، به گیاهی پر سود و […]

  • به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، تولید زعفران در استان تهران یکی از برجسته‌ترین پروژه‌های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.

    این محصول به دلیل صرفه اقتصادی بالا، ایجاد اشتغال برای خانواده ها، همچنین پایین بودن نیاز آبی آن در استان تهران، به گیاهی پر سود و مهم برای کشت در پایتخت تبدیل شده است. موضوعی که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر ادامه این پروژه و افزایش سطح کشت آن در سال ۹۸ تاکید شد.

    زعفران یکی از کارآمدترین محصولات از نظر بهره وری مصرف آب در جهان به حساب می آید. فصل رشد زعفران بیشترین تطابق را با الگوی بارندگی در سراسر کشور از جمله تهران دارد، به عبارت دیگر با شروع بارندگی های پاییزه رشد گیاه شروع و با اتمام بارندگی‌های بهاره رشد آن خاتمه می‌یابد.

    بنه های زعفران از نیمه اردیبهشت ماه که بارندگی های بهاره قطع می شود یک خواب با دوره ۵ ماهه را طی کرده و در این مدت نیاز به آبیاری ندارد.

    مطالعات مختلف در زمینه کشت زعفران و امکان توسعه آن در مناطق مختلف استان تهران حاکی از آن است که در تمام این مناطق از جمله شهر ری، دماوند و ورامین میزان برداشت زعفران بیش از همه متاثر از میزان دما و رطوبت است، یعنی دماهای پایین تر باعث افزایش راندمان برداشت می‌شود و فاکتورهای دیگر تاثیر کمتری را نشان می‌دهند.

    بر اساس این گزاش، زعفران در شهرستان های پاکدشت، رباط کریم، ورامین، شهریار، اسلامشهر، دماوند و شهر ری کشت میشود و در هر هکتار از اراضی ۵.۴ کیلو زعفران به دست می‌آید. میزان تولید آن هم اکنون در سطح استان تهران ۰.۸۱ تن در سطح بارور ۱۵۰.۱ هکتار است و از این نظر رتبه هفتم را در کشور به خود اختصاص داده و از نظر عملکرد کیلو در هکتار رتبه دوم را در کشور دارد.

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *