×
×

واردات غذای حلال تنها با برند “اسمیک” مجاز است

  • کد نوشته: 3697
  • ۶ آذر ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • پیمان فلسفی در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که آیا تنها بر ذبح، کشتار و صید نظارت شرعی وجود دارد و مابقی مواد غذایی وارداتی چگونه از نظر حلال بودن مورد تایید قرار می‌گیرد؟ اظهار کرد: بیش از ۲۵۰ نشان غذای حلال در دنیا وجود دارد که ایران تنها […]

  • پیمان فلسفی در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که آیا تنها بر ذبح، کشتار و صید نظارت شرعی وجود دارد و مابقی مواد غذایی وارداتی چگونه از نظر حلال بودن مورد تایید قرار می‌گیرد؟ اظهار کرد: بیش از ۲۵۰ نشان غذای حلال در دنیا وجود دارد که ایران تنها نشان حلال با برند اسمیک سازمان کنفرانس اسلامی را قبول دارد، چرا که تنها در تعریف استانداردهای حلال این برند، مذاهب مختلف شیعه و سنی در نظر گرفته شده است، اما برندی همچون برند حلال مالزی تنها چهار مذهب اهل تسنن را به رسمیت می‌شناسد.

    وی افزود: متاسفانه یکی از مشکلات در زمینه‌ برند غذای حلال این است که وظایف آن مانند گوشت قربانی تکه‌تکه شده و هر دستگاهی از جمله سازمان استاندارد، نمایندگی ولی‌فقیه و حتی اتاق بازرگانی وظیفه‌ای برایشان تعریف شده است. در حالی‌که طبق قانون مصوب مجلس در سال ۱۳۸۷، نظارت شرعی بر ذبح و صید بر عهده نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی است، همچنین طبق قانون دیگر مصوب مجلس به نام قانون اصلاح قانون سازمان استاندارد، تنها مرجع اعطای نشان استاندارد حلال سازمان استاندارد است. البته سازمان استاندارد نیز برای اعطای نشان استاندارد حلال باید تاییدیه دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر نظارت شرعی بر ذبح و صید را داشته باشد.

    رئیس شورای عالی نظارت بر غذای حلال وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در مورد محصولات دام، طیور، پوست، مو، استخوان حیوان و محصولات آرایشی حلال نیز باید تأییدیه حلال داشته باشند و در مورد محصولات وارداتی با منشأ دامی علاوه بر سلامت و بهداشت که از طرف سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت تأیید می‌شود، باید تأییدیه حلال با نشان اسمیک از زیرمجموعه سازمان کنفرانس اسلامی را داشته باشند.

    فلسفی تاکید کرد: غیر از نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی هیچ دستگاهی حق نظارت بر شرعی بودن ذبح و صید را ندارد و در قانون جدید نیز پیش‌بینی شده که باید یک نماینده فقهی و مجتهد که از سوی شورای نگهبان معرفی شود و بر استانداردهای حلال نظارت داشته باشد.

    وی اضافه کرد: در سفر اخیر به مالزی، مقرر شد آنها مذهب شیعه را هم در استاندارد حلال خود لحاظ کنند که هنوز برای برند حلال مالزی در سال ۲۰۱۸، نشان شیعه در آن لحاظ نشده و بنابراین همچنان تنها برند حلال خارجی مجاز مربوط به همان اسمیک است.

    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *