×
×

ورشکستگی تولیدکنندگان و نابودی خودکفایی کشاورزی با ایجاد وزارت بازرگانی

  • کد نوشته: 8188
  • ۲۰ اردیبهشت ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • محمدشفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره احتمال تشکیل وزارت بازرگانی گفت: در طول این چند دهه تجربه ثابت کرده که هر زمانی وزارت بازرگانی وجود داشته است، هیچ­گونه حمایتی از تولید داخل نشده است و حتی ضربات و خسارات سنگینی هم به تولیدکننده­ها وارد شده […]

    ورشکستگی تولیدکنندگان و نابودی خودکفایی کشاورزی با ایجاد وزارت بازرگانی
  • محمدشفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره احتمال تشکیل وزارت بازرگانی گفت: در طول این چند دهه تجربه ثابت کرده که هر زمانی وزارت بازرگانی وجود داشته است، هیچ­گونه حمایتی از تولید داخل نشده است و حتی ضربات و خسارات سنگینی هم به تولیدکننده­ها وارد شده است.

    وی افزود: با مصوب شدن قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در سال ۹۱ و اجرای آن از سال ۹۳، شاهد بودیم که در طول چند سال کوتاهی که از اجرا این قانون گذشت، وزارت جهاد کشاورزی به خوبی توانسته بود بخش بازرگانی کشاورزی را به خوبی مدیریت کند

     رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران خاطر نشان کرد: اگر دستگاهی به غیر از وزارت جهاد کشاورزی بخواهد درباره بخش بازرگانی کشاورزی تصمیم گیری کند دچار اشتباه می‌شود.

    *تعلیق قانون تمرکز اشتباه بود

    ملک زاده اضافه کرد: در همین چند ماهی هم که اجرا قانون تمرکز را متوقف کردیم و اختیارات بازرگانی کشاورزی را به وزارت صمت برگرداندیم، اشتباه بزرگی مرتکب شدیم و حالا اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود، اشتباه بزرگ‌تری مرتکب خواهیم شد.

    وی گفت: متاسفانه آقای رئیس جمهور قبل از این که اجرا قانون تمرکز متوقف شود، وعده داد که با تعلیق قانون تمرکز تنظیم بازار بهتر انجام می‌گیرد اما ما الان می‌بینیم که ظرف حدود یک سال اخیر که اختیارات بازرگانی کشاورزی به وزارت صمت منتقل شده چه خسارت سنگینی به تولیدکننده‌ها زده شده است.

    *پیامدهای منفی تاسیس وزارت بازرگانی از تعلیق قانون تمرکز بیشتر است

    رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران با اشاره به پیامدهای منفی تعلیق قانون تمرکز خاطر نشان کرد: امروز یک نمونه از پیامدهای تعلیق قانون تمرکز را در بازار محصولات کشاورزی می‌بینیم که از یک سو محصولی مثل پیاز روی دست تولید کننده مانده است و از سوی دیگر مصرف کننده برای تهیه محصول هزینه گزافی را می‌پردازد.

    ملک زاده گفت: تعلیق قانون تمرکز تجربه موفقی نبود ولی عده‌ای دوباره می‌خواهند اشتباه بزرگتری را انجام دهند و وزارت بازرگانی را تاسیس کنند.

    وی افزود: مطمئن باشد در پشت پرده تشکیل وزارت بازرگانی اهدافی قرار دارد که هیچ نسبتی با حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده ندارد بلکه فقط منافع عده‌ای خاص را تامین می‌کند.

    رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران خاطر نشان کرد: با تشکیل وزارت بازرگانی، واردات افزایش می‌یابد و بر همین اساس تولیدکننده ضربه می‌خورد و حتی ممکن است ورشکسته شود که نتیجه این امر از دست رفتن خودکفایی کشور در زمینه محصولات کشاورزی است.

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری: کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *