×
×

کاهش قیمت تخم‌مرغ در راه است/کمبودی در تولید نداریم

  • کد نوشته: 2562
  • ۲۹ اردیبهشت ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخمگذار از کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ تخم‌مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون به طور متوسط هر کیلو تخم مرغ با نرخ ۶ هزار و ۱۰۰ تومان درب مرغداری عرضه می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که نرخ تخم‌مرغ در خرده فروشی‌ها همچنان بالاست، […]

  • فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخمگذار از کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ تخم‌مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون به طور متوسط هر کیلو تخم مرغ با نرخ ۶ هزار و ۱۰۰ تومان درب مرغداری عرضه می‌شود.

    وی در پاسخ به این سوال که نرخ تخم‌مرغ در خرده فروشی‌ها همچنان بالاست، افزود: سال گذشته با تشکیل انجمن عمده فروشان تخم‌مرغ، سازوکار مناسبی برای اعلام قیمت و کنترل روند بازار عمده فروشی صورت گرفت، در حالی‌که بعد از عمده فروشی هیچ‌گونه کنترل و نظارتی بر بازار نیست و همین امر عامل اصلی نوسان قیمت درخرده فروشی‌ها به شمار می رود.

    طلاکش با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار طی ۴۰ سال گذشته به اشتباه قیمت تخم مرغ درب مرغداری نظارت می کند،افزود: این در حالی است که این امر طی این سال ها نتیجه مثبتی در بر نداشته است چرا که در شرایط کنونی با وجود واردات تخم مرغ، روند مناسب تولید و نرخ پایین خرید محصول از مرغداران، همچنان شاهد قیمت بالای تخم مرغ در خرده فروشی ها هستیم که این امر ارتباطی به مرغدار و عمده فروش ندارد.

    این مقام مسئول درباه آخرین وضعیت تولید تخم مرغ، بیان کرد: اگرچه مرغداری‌های استان تهران، البرز و قم فعالیتی ندارند، اما مابقی استان ها پرتولید و بیش از ظرفیت خود کار می کنند و به این ترتیب هیچ گونه کمبودی نداریم.

    وی با بیان اینکه به ندرت مرغداری‌ها درگیر بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان هستند، افزود: با توجه به آنکه مرغداران استان‌های پرتراکم خالی هستند، به طور گسترده گزارش بیماری نداریم.

    دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخمگذار با اشاره به اینکه مرغداران استان های تهران، البرز و قم به چرخه تولید بازنگشتند، بیان کرد: با نوجه به آنکه تضمین کافی برای کاهش تراکم ویروس در کشور وجود ندارد، مرغداران نگران جوجه ریزی مجدد واحدهای خود هستند و برخی از آنها به سبب کمبود نقدینگی ناشی از ضرر و زیان چند دوره بیماری توان تولید را ندارند.

    به گفته وی، ۸۰ درصد غرامت ناشی از معدوم سازی طیور به مرغداران پرداخت شده است، اما این میزان تنها ۴۰ درصد خسارت وارده به واحدها را پوشش می‌دهد.

    طلاکش بازار تخم مرغ در روزهای آتی را پیش بینی کرد و افزود: با توجه به کاهش مصرف تخم مرغ در فصل تابستان از سوی صنایع غذایی با مازاد تولید و سپس کاهش قیمت در بازار روبه‌رو خواهیم شد.

    وی از شیب نزول قیمت تخم مرغ از هفته دوم ماه رمضان تا اواخر مرداد در بازار خبر داد.
    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *