×
×

کاوش در معدن طلای سرخ ایران

  • کد نوشته: 8656
  • ۲۰ خرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • کشاورزان کردستانی هر ساله با فرا رسیدن دومین ماه از بهار، به چیدن و چینش این نوبرانه خوش رنگ‌ و طعم می‌پردازند تا دم دمای آخر خرداد تا با محصول خود کام هموطنان را شیرین کنند. شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی مناسب کردستان، خاک مناسب، بارش‌های بهاری مناسب و تلاش و سخت‌کوشی کشاورزان کردستان همه و […]

    کاوش در معدن طلای سرخ ایران
  • کشاورزان کردستانی هر ساله با فرا رسیدن دومین ماه از بهار، به چیدن و چینش این نوبرانه خوش رنگ‌ و طعم می‌پردازند تا دم دمای آخر خرداد تا با محصول خود کام هموطنان را شیرین کنند.

    شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی مناسب کردستان، خاک مناسب، بارش‌های بهاری مناسب و تلاش و سخت‌کوشی کشاورزان کردستان همه و همه دست به دست هم داده که کردستان را به معدن و قطب طلای سرخ ایران تبدیل کنند.

    از اوایل اردیبهشت تا پایان خرداد وقتی از کنار باغ و مزارع سرسبز کردستان گذر کنی خانواده‌هایی را می بینی که با زحمت و تلاش زیاد مشغول بهره‌برداری و برداشت این نوبرانه بهاری هستند تا به موقع بتوانند این نوبرانه خوش‌طعم را به همشهریان خود پیشکش کنند.

    هر ساله بالغ بر ۵۰ هزار تن از ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار توت فرنگی یا همان طلای سرخ از اراضی استان کردستان برداشت می‌شود که تولید بیش از ۵۰ هزار تن توت‌فرنگی در سال سبب شده که کردستان رتبه نخست کشور را در تولید توت‌فرنگی به خود اختصاص دهد.

    استان کردستان حدود۸۰ درصد از توت‌فرنگی کل کشور را تولید می‌کند و در تمام کشور توت‌فرنگی را با نام کردستان می‌شناسند.

    در حال حاضر ۱۳ هزار خانوار با ۱۷ هزار نفر بهره‌بردار در زمینه تولید طلای سرخ در این استان مشغول به فعالیت هستند و با تولید این محصول برای خود و دیگران اشتغال ایجاد می‌کنند.

    در فاصله دوماهی که برداشت توت‌فرنگی در باغات کردستان انجام می‌شود، صبح زود از زنان و مردان گرفته تا پیر و جوان همگی مشغول برداشت این نوبرانه مشهور کردستانی هستند و دم دمای غروب بار توت‌فرنگی‌های چیده شده در ظرف روانه بازار می‌شود.

    در باغات توت‌فرنگی خستگی بی معنی است، هرکسی در تکاپوی کاری است، از برداشت گرفته تا چینش و حمل آن‌ها و … همگی بدون وقفه مشغول برداشت این میوه خوش آب و رنگ هستند.

    کسانی که در این فصل سال به کردستان سفر کرده‌اند، در میانه‌های راه خود افرادی را می‌بینند که با فروش این نوبرانه بهاری از مسافران پذیرایی می‌کنند.

    کردستان رتبه اول تولید طلای سرخ در کشور

    سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: کردستان با تولید بیش از ۵۰ هزار تن توت‌فرنگی در سال، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

    احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۸۰ درصد از توت‌فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود و در تمام کشور توت فرنگی را با نام کردستان می‌شناسند.

    وی افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۵۰ هزار تن توت فرنگی از ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی استان کردستان برداشت شود.

    سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کردستان بیان کرد: عمده توت‌فرنگی کردستان مربوط به شهرستان سنندج با ۶۳ درصد سطح زیرکشت و ۵۵ درصد از کل تولید استان است و شهرستان‌های کامیاران، مریوان و سروآباد هم به ترتیب در جایگاه‌های بعدی تولید این محصول قرار دارند.

    احمدی ذکر کرد: درحال حاضر ۱۳ هزار خانوار با ۱۷ هزار نفر بهره‌بردار در زمینه تولید طلای سرخ در این استان فعالیت می‌کنند و به صورت خانوادگی با تولید این محصول برای خود و دیگران اشتغال ایجاد می‌کنند.

    وی خاطرنشان کرد: برداشت توت فرنگی در این استان هرساله به مدت ۴۵ روز از اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز و معمولاً تا پایان خردادماه ادامه دارد.

    لازم به ذکر است؛ توت فرنگی کردستان از جمله محصولات باغی بدون سم و کود است، که از طعم و مزه بسیار مطلوبی برخوردار است و هرساله این استان از لحاظ تولید و سطح زیر کشت رتبه‌ی اول کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

    کشت توت فرنگی در استان کردستان سابقه ای بیش از ۱۵۰سال دارد و آب و هوا، شرایط اقلیمی، بارش های مناسب و کشاورزان سخت کوش همه دست به دست هم داده تا این استان به قطب تولید توت فرنگی کشور تبدیل شود.

    ایسنا

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *