×
×

کشاورزی رشد اقتصادی کشور را مثبت کرد/برنامه اقدام یکساله روز میز رئیس جمهور

  • کد نوشته: 8720
  • ۲۶ خرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نخستین نشست خبری با بیان تاثیر بخش کشاورزی در اقتصاد کشور گفت: بنا به اعلام بانک‌مرکزی رشد اقتصادی ۸،۸ درصدی بخش کشاورزی باعث رشد اقتصادی کشور در سال گذشته شد. وی به پتانسیل های بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی […]

    کشاورزی رشد اقتصادی کشور را مثبت کرد/برنامه اقدام یکساله روز میز رئیس جمهور
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نخستین نشست خبری با بیان تاثیر بخش کشاورزی در اقتصاد کشور گفت: بنا به اعلام بانک‌مرکزی رشد اقتصادی ۸،۸ درصدی بخش کشاورزی باعث رشد اقتصادی کشور در سال گذشته شد.

    وی به پتانسیل های بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی هم در این زمینه وجود دارد که با فعال کردن آنها تولیدات و رشد بیشتری وجود خواهد داشت.

    * برنامه اقدام یک‌ساله وزارت جهاد روی میز رئیس‌جمهور

    خاوازی در پاسخ به اینکه برخی اعلام می کنند که خودکفایی در کشور واژه مزخرفی است، گفت: در بسیاری از محصولات استرتژیک میتوانیم خودکفا باشیم و این ظرفیت هم وجود دارد اما باید بهره وری و بویژه آب را در نظر بگیریم.

    وزیر جهاد کشاورزی از برنامه اقدام یک ساله برای ارایه به رییس جمهور خبر داد که در صورت تصویب و اجرا باعث افزایش یک میلیون تنی محصولات کشاورزی، خودکفایی در تولید کره، صرفه جویی ارزی و افزایش ۵۰۰ میلیون دلاری در صادرات خواهد شد.

    خاوازی در باره قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: تمام تلاش ما این است که قیمت  تضمینی  کلزا و گندم برای سال زراعی بعد تا شهریور ماه به شورای اقتصاد برود.

    وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه آیا جابجایی های اخیر در جهت مقابله با فساد در این بخش است گفت: امیدوارم که این جابجایی ها درست باشد و تمام تلاش ما این است که ترکیب خوب مدیریتی را پیاده کنیم.
    * حضور استارت‌آپ‌های جوان برای مقابله با دلالی و واسطه‌گری

    وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به گرانی قیمت میوه به رغم تولید مناسب گفت: ستاد تنظیم بازار صمت مسئولیت بازار و قیمت‌ها را دارد، اما وزارت جهاد برنامه‌هایی را برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها دارد، به طوری که قرار است استارت‌آپ‌های جوان را به کارگیری کند که با حضور آنها واسطه‌ها حذف یا به حداقل می‌رسند و حاشیه سود تولیدکننده افزایش یافته و قیمت در بازار متناسب می‌شود. 

    وی افزود:‌ در این رابطه امکاناتی هم دراختیار این استارت‌آپ‌ها قرار می‌گیرد تا توزیع فنی و دانش‌محوری محصولات کشاورزی را به نحو درست انجام دهند. 

    * الگوی کشت پاییز ابلاغ می‌شود

    وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه بسیاری از مشکلات امروز بازار مربوط به عدم اجرای الگوی کشت است، گفت: «الگوی تولید» آماده شده و به استان‌ها ابلاغ می‌شود که در آن تمام این شرایط مصرف، پتانسیل‌های تولید و عرضه دیده شده است، اما مشکل این است که باید در قالب طرح در دولت تصویب شود چرا که بسیاری از الزامات اجرای الگوی کشت نیاز به همراهی و نحوه قیمت‌گذاری از سوی دولت است تا رقابتی در محصولات موازی ایجاد نشود. 

    * تصمیم‌گیری‌های یک زنجیره باید دراختیار وزارتخانه واحد باشد

    وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه آیا اقدامی برای بازگرداندن قانون انتزاع انجام می‌دهید، چرا که تعلیق دو ساله این قانون مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده است، گفت: اعتقاد من این است که تصمیم‌گیری‌های یک زنجیره تولید باید دراختیار وزارتخانه‌ای واحد باشد، اما با توجه به اینکه مصوبه تعلیق قانون انتزاع در سران سه قوه تصویب و توسط مقام معظم رهبری تأئید شده چاره‌ای نداریم تا برج ۵ سال آینده در چارچوبی که تعیین شده عمل کنیم و پس از آن دلایل منطقی خود را با مجلس و دولت مطرح کنیم و در حال حاضر نیز با وزارت صمت تعامل داریم و براساس دستور رئیس‌جمهور که صحبت‌های بخش‌ها در تصمیم‌گیری‌ها باید لحاظ شود، نظر وزارت جهاد در تصمیم‌گیری‌ها دخالت داده می‌شود.

    * حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی آفت‌کش‌ها فرصت مناسبی برای نهاده‌های زیستی/ خودکفایی در کودهای فسفاته تا پایان سال

    خاوازی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی آفت‌کش‌ها و تحویل ندادن ارز نیمایی تولید را با مشکل مواجه کرده است، گفت: سال گذشته ۲.۵ برابر نیاز کشور آفت‌کش وارد شده است و در مورد کودهای شیمیایی هم هیچ مشکلی وجود ندارد. تا آخر امسال در کودهای فسفاته به خودکفایی می‌رسیم و برنامه خوبی هم برای تولید کودهای فسفاته داریم. 

    * تحویل زمین‌های بلااستفاده در بخش کشاورزی به وزارت مسکن برای ساخت و ساز

    وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد اعلام کرده که اراضی که کاربری کشاورزی و آب ندارد و در حریم شهر قرار گرفته، شناسایی و دراختیار وزارت مسکن برای ساخت و ساز قرار دهد. در این زمینه هم کارهای کارشناسی سنگینی انجام شده است. 

    * اصلاح حلقه‌های معیوب زنجیره تولید/ مدل کشاورزی قراردادی اجرا می‌شود

    وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که وجود حلقه‌های معیوب در بخش کشاورزی تولید مناسب از سوی کشاورزان آنها با مشکلات جدی مواجه کرده است. حلقه‌های معیوب در بازار، ‌زیرساخت‌های صادراتی و وارداتی، تأمین نهاده و پوشش‌های بیمه‌ای از جمله آن است و همانند این است که یک دونده روی تردمیل حرکت کند. کشاورز تولید می‌کند اما سود آنچنانی عایدشان نمی‌شود و این موجب نارضایتی آنها شده است، گفت: نخست اینکه بانک کشاورزی تسهیلاتی را به واحدها برای تکمیل زنجیره تولیدشان پرداخت می‌کند و از آنها حمایت می‌کنیم. دوم اینکه با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، مزیت‌های جدیدی را در حلقه‌های زنجیره ایجاد خواهیم کرد. مثلاً وجود سردخانه‌ها و کارخانه‌های تبدیلی می‌تواند ارزش افزوده‌ای به تولیدات بخش کشاورزی بدهد که از این حلقه‌های واسطه حمایت خواهیم کرد.  سوم اینکه، از کشاورزی قراردادی حمایت می‌کنیم. در این مدل کشاورزی، تولیدکننده با یک کارخانه‌دار قرارداد می‌بندد و مورد پوشش حمایتی آن قرار می‌گیرد. تلاش ما این خواهد بود که علاوه بر حمایت از کشاورز، از این صنایع هم حمایت کنند تا روی پای خود بایستند و بتوانند از کشاورز حمایت بیشتری بکنند. 

    وی به حمایت از زنجیره‌ها تأکید کرد و گفت: ۴۰ زنجیره در حوزه مرغ تشکیل شده که طبق بررسی‌ها نشان می‌دهد هر حلقه‌ای که کامل بوده، تاب‌آوری و سودآوری بیشتری داشته است. 

    * بازارگاه توزیع خوراک دام اصلاح شد/ سیستم جدید دو هفته آینده رونمایی می‌شود

    وزیر جهاد کشاورزی گفت: سامانه جدید بازارگاه، توزیع خوراک دام و طیور دو هفته آینده رونمایی می‌شود که در این سامانه جدید، عیب و ایرادهای گذشته برطرف شده است. همچنین سیستمی را در مورد توزیع طراحی می‌کنیم که خوراک به صورت خام مصرف نشود بلکه با حمایت از کارخانه‌ها، صنایع سنگین و زنجیره‌ها و با ایجاد کنسانتره با فرمول های متنوع صرفه‌جویی و ضریب تبدیل افزایش خواهد یافت.

    خاوازی در پاسخ به این سؤال که با حضور جنابعالی تغییر و تحولاتی و جابه‌جایی‌های زیاد افراد وجود داشته است، گفت: ‌تغییرات من در ادامه کار مهندس کشاورزی بود، ایشان برخی را به عنوان سرپرست گذاشته بودند و من مجبور بودم که حکم جدیدی برای آنها بزنم، در واقع تغییرات در دوره من زیاد نبوده است. 

    * ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن برای کارکنان کشاورزی

    وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌روز گذشته تفاهم‌نامه‌ای را با وزیر راه و شهرسازی برای تولید ۱۰۰ واحد مسکن برای کارکنان وزارت کشاورزی منعقد کردیم که امیدوارم گامی برای بهبود رفاه و معیشت کارکنان این بخش باشد. 

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری : اهم اخبار

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *