×
×

کلزاکاران نسبت به پایش شته مومی اقدام کنند

  • کد نوشته: 476178
  • ۷ آذر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: روز یکشنبه در بخش هایی از هرمزگان و تنگه هرمز افزایش ابر، بارش پراکنده گاهی رعد و برق انتظار می رود. حقیقت ادامه داد: روز دوشنبه با گذر امواج تراز میانی و نفوذ جریانات جنوبی در بخش هایی از هرمزگان، جزایر […]

    کلزاکاران نسبت به پایش شته مومی اقدام کنند
  • مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: روز یکشنبه در بخش هایی از هرمزگان و تنگه هرمز افزایش ابر، بارش پراکنده گاهی رعد و برق انتظار می رود.

    حقیقت ادامه داد: روز دوشنبه با گذر امواج تراز میانی و نفوذ جریانات جنوبی در بخش هایی از هرمزگان، جزایر تنگه هرمز، نیمه جنوبی کرمان، غرب و جنوب سیستان و بلوچستان و بخش هایی از جنوب شرق فارس و خراسان جنوبی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی کردیم.

    به گفته وی، روز سه شنبه در بخش هایی از کرمان، غرب هرمزگان و سیستان و بلوچستان رگبار و رعد و برق ادامه دارد.

    وی در توصیه ای به کشاورزان گفت: با توجه به شرایط جوی کشت محصولات دیم در جنوب غرب از نیمه دوم آذر به بعد انجام شود.

    مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: طی ۲ تا ۳ روز آینده شرایط برای کشت گندم و جو آبی در مناطق معتدل مناسب است و همواره کشاورزان دقت کنند که از غذای مخصوص اقلیم همان منطقه استفاده کنند.

    به گفته حقیقت، طی ۲ تا ۳ روز آینده باغداران از هرس درختان و مصرف کود حیوانی در باغات اجتناب کنند.

    این مقام مسئول با تاکید بر پایش شته مومی در مزارع کلزا گفت: در مناطق سرد کلزاکاران علیه علف های هرز سم پاشی انجام ندهند و همواره برای جلوگیری از بروز خسارت به محصولات نسبت به پایش شته مومی کلزا در مزارع اقدام کنند.

    بارش های آذر محدود به شمال و شمال غرب کشور است

    وی درباره آخرین وضعیت بارش گفت: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تا روز گذشته ۲۴.۱ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۲۹ میلی متر و در دوره نرمال بلندمدت ۳۳.۲ میلی متر است که این امر کاهش ۴.۹ میلی متر بارش نسبت به سال قبل و ۹.۱ میلی متری نرمال بلندمدت را نشان می دهد.

    حقیقت ادامه داد: اکثر استان های کشور وضعیت مقدار بارش کمتر از نرمال است که انتظار می رود در آذرماه هم بارش خاصی در بسیاری از مناطق نیمه جنوبی و جنوب غرب کشور نداشته باشیم و تنها در مناطق شمال، شمال غرب و قسمت هایی از نوار ساحلی خزر بارش هایی داریم.

    مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: مدل های اقلیمی نشان می دهد که بارش تنها در مناطق شمال، شمال غرب و قسمت هایی از نوار ساحلی خزر خواهد بود‌.

    وی در پایان گفت: با توجه به افزایش بارش ها از پایان آذر و پیش بینی بارش های نرمال و فراتر از نرمال در فصل زمستان، کشاورزان بویژه مناطق گرمسیر که کشت دیم را انجام ندارند، حداکثر تا ۲۰ آذر وقت دارند که از بارش های پایانی ماه بهره مند شوند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *