×
×

کود زیستی راندمان باغ‌های پسته را افزایش داد

  • کد نوشته: 7044
  • ۶ بهمن ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، کم بودن میزان تولید در هکتار باغ‌های پسته، استفاده زیاد از کودهای شیمیایی و پایین بودن کارایی آنها پژوهشگران دانشگاه شهید باهنر کرمان را به سمت تولید این کود بیولوژیک پیش برد. تحقیقات آنها روی باغات پسته بود، اما می‌توان از این کود برای سایر گیاهان نیز استفاده کرد؛ پس می‌توان این کود […]

    کود زیستی راندمان باغ‌های پسته را افزایش داد
  • به گزارش ایسنا، کم بودن میزان تولید در هکتار باغ‌های پسته، استفاده زیاد از کودهای شیمیایی و پایین بودن کارایی آنها پژوهشگران دانشگاه شهید باهنر کرمان را به سمت تولید این کود بیولوژیک پیش برد. تحقیقات آنها روی باغات پسته بود، اما می‌توان از این کود برای سایر گیاهان نیز استفاده کرد؛ پس می‌توان این کود را جایگزین کودهای شیمیایی کرد و اثرات مخرب زیست محیطی را کاهش داد.

    مهدی سرچشمه‌پور، از محققان طرح درباره این پروژه که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است، گفت: در این کود از قارچ میکوریز دارای بالاترین راندمان استفاده شده است. این قارچ همزیست ریشه گیاه است و از سویی مقاومت گیاه را در مقابل تنش‌های شوری، خشکی و کمبود عناصر غذایی افزایش می‌دهد.

    محققان کشور در این پژوهش گونه‌هایی از این قارچ را که هم‌زیستی بالایی با ریشه گیاه دارند، پس از غربالگری ارزیابی کردند و پس از جداسازی بهترین نمونه از آن برای تولید کود مدنظر بهره بردند.

    در این پژوهش سه نوع از بهترین و کاراترین کودهای بیولوژیک که شرایط رشد و تغذیه‌ای گیاه پسته را بهبود می‌بخشد، تهیه شد و سپس تاثیر آنها در شرایط گلخانه‌ای مورد بررسی قرار گرفت. هر سه کودها راندمان گیاه را افزایش دادند.

    در این کود علاوه بر قارچ میکوریز، کرم‌های خاکی بومی (برای تولید ورمی کمپوست) و نوعی قارچ مولد تولید کمپوست نیز وجود دارد.

    بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بنابراین تولید این کود علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید و کاهش واردات کود، موجب کاهش آلودگی‌های زیست محیطی مواد زائد و گام برداشتن در مسیر کشاورزی و توسعه پایدار می‌شود. قارچ‌های تولیدکننده کمپوست، کرم‌های خاکی بومی موثر در تولید ورمی کمپوست و قارچ‌های میکوریز بومی موثر بر رشد گیاه در این کود از جمله مهمترین و کاراترین آنها هستند، پس این پژوهش گام موثری در رفع برخی از مشکلات به ویژه تسریع تولید کمپوست با استفاده از قارچ‌های کارا در تجزیه بقایای گیاهی‌، ورمی‌کمپوست و تولید مایه تلقیح موثر و تولید کود ارگانیک است و جایگزین مناسبی را برای کودهای شیمیایی پرهزینه و با کارایی پایین ارائه می‌دهد.

    ایسنا

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *