×
×

آب شور کشور می‌تواند فرصتی برای تنوع در آبزی پروری شد

  • کد نوشته: 476636
  • ۲۵ آذر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، مرتضی افراسیابی شامگاه چهارشنبه ضمن سفر به خوزستان در نشست با اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: برنامه تحولی شیلات کشور که در دولت جدید طراحی شده، برنامه‌ای بسیار جهش گونه است که این برنامه قابلیت تحقق و دستیابی دارد. […]

    آب شور کشور می‌تواند فرصتی برای تنوع در آبزی پروری شد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، مرتضی افراسیابی شامگاه چهارشنبه ضمن سفر به خوزستان در نشست با اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: برنامه تحولی شیلات کشور که در دولت جدید طراحی شده، برنامه‌ای بسیار جهش گونه است که این برنامه قابلیت تحقق و دستیابی دارد.

    معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران افزود: در این راستا بخشی الزامات وجود دارد که تحقیق و توسعه از سوی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی یکی از آنهاست چون که می‌توانند ما را در رسیدن به این اهداف یاری کنند.

    وی، سهم آبزی پروری در تولیدات شیلاتی کل کشور را ۴۵ درصد یعنی میزان ۵۵۰ – ۵۶۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در برنامه تحولی وزیر جهاد کشاورزی در پایان برنامه هفتم توسعه کشور این رقم با رشد ۳ برابر به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید.

    معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران افزود: از سویی دیگر ذخایر آبزیان به شدت روند کاهشی دارند و هم اکنون ۵۵ درصد تولیدات شیلات کشور در بخش صید از دریا و ۴۵ درصد از حوزه آبزی پروری تأمین می‌شوند ولی این برنامه ارقام یاد شده را معکوس خواهد کرد.

    افراسیابی در ادامه تغییر رویکرد در فعالیت‌های آبزی پروری را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شیلات ایران دانست و گفت: در برنامه تحولی پیش بینی شده که همه ظرفیت‌های آب شیرین به کار گرفته شده و منابع جدیدی تحت عنوان آب شیرین وجود ندارد.

    معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران افزود: بنابراین بخش عمده‌ای از فعالیت‌های شیلات بر مبنای بهره‌وری و طراحی روش‌های نوین آبزی پروری و پرورش در قفس (توسعه دریا محور) هدف‌گذاری شده است.

    وی با پیش بینی تولید ۴۰۰ -۶۰۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس در خوزستان یادآور شد: در حال حاضر بر اساس مطالعات، بالای ۴.۵ – ۵ میلیون تن ظرفیت تولید ماهی در قفس در کشور وجود دارد.

    افراسیابی با اشاره به خشکسالی، تنش و محدودیت‌های آبی در برخی استان‌های مرکزی و کویری تصریح کرد: حجم بزرگ آب‌های نامتعارف، شور و لب شور در منابع آبی کشور در حالی که به عنوان یک تهدید جدی برای جامعه مطرح شده‌اند می‌توانند فرصتی ارزشمند برای تنوع در آبزی پروری از جمله پرورش ماهی تیلاپیا محسوب شوند.

    معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران با بیان اینکه پرورش ماهی تیلاپیا در راستای رسیدن به تحقق این چشم انداز بسیار مؤثر است، اضافه کرد: این گونه با رعایت همه ملاحظات زیست محیطی، ماهی بسیار ارزان قیمت و سازگار با شرایط اقلیمی و قابلیت پرورش در انواع منابع آبی را دارد.

    وی گفت: در بخش توسعه فرصت آزمون و خطا وجود ندارد و مطالبه ما از مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ورود جدی به عرصه روش‌های نوین آبزی پروری مطابق استانداردهای بین المللی در راستای صادرات و مهندسی مجدد سازه‌هاست.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *