×
×

آمریکا در همکاری نهادهای بین‌المللی با پروژ‌ه‌های کشاورزی ایران سنگ‌اندازی می‌کند

  • کد نوشته: 5663
  • ۲ مهر ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فرهاد سرداری مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها درنشست خبری که امروز در سازمان جنگل‌ها برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که پرسید آیا همکاری‌های بین‌المللی پس از تحریم‌های آمریکا خللی بوجود آمده است؟گفت: برخی سازمان های بین‌المللی پس از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران سوء […]

  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فرهاد سرداری مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها درنشست خبری که امروز در سازمان جنگل‌ها برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که پرسید آیا همکاری‌های بین‌المللی پس از تحریم‌های آمریکا خللی بوجود آمده است؟گفت: برخی سازمان های بین‌المللی پس از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران سوء استفاده کرده و مبلغی را که در قالب همکاری با ایران قرار بود پرداخت کنند، نکردند.

    مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها با بیان اینکه آمریکا مسبب  این عدم همکاری آنها است، گفت: با سازمان خوار‌وبار جهانی(فائو) قرارداد ۵ ساله‌ای برای احیای جنگل‌های تخریب یافته ایران داریم که این نهاد بین‌المللی اعتباری را که قرار بود از بابت این همکاری پرداخت کند نکرده است.

    وی ادامه داد: دور نخست این همکاری که ۵ سال است تمام شده و برای دور دوم همکاری سهم اعتباری خود را پرداخت نمی‌کند و به بهانه‌های واهی به تاخیر می‌اندازد.

    مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها همچنین گفت: قرارداد همکاری هم با صندوق تسهیلات زیست محیطی جهانی داریم که این صندوق هم پس از تحریم‌های آمریکا مشابه فائو عمل می‌کند و سهم اعتباری خود را پرداخت نمی‌کند.

    وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که اعتباراتی که این نهاد بین‌المللی و صندوق بایدپرداخت کنند چقدر است؟ گفت: این قراردادها در سطح بزرگ است و سهم پرداختی‌ها هر کدام از آنها بیش از یک میلیون دلار است.

    مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها همچنین گفت: در میان این تحریم‌ها مشکل اصلی ما خود تحریمی‌ها است، در کنوانسیون مقابله با بیابانزایی که هر دوسال یکبار برگزار می‌شود فرصت بسیاری استثنایی برای کارشناسان و برقراری تعامل و همکاری با آنها است که متاسفانه  در کنوانسیون اخیر در حالی که از کشور ترکیه ۲۵ نفر حضور داشتند اما از کشور ما تعداد اندکی محدود به رئیس سازمان جنگلها و برخی از معاونین آنها حضور یافتند.

    وی گفت: حضور در این کنوانسیون‌ها به اندازه‌ای موثر است که می‌تواند انواع قراردادهای همکاری با با کشورهای عضواین کنوانسیون منعقد کرد اما حضور ایران کم رمق انجام می‌شود.

    در ادامه این بحث؛‌ خسرو شهبازی معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها درباره عدم همکاری صندوق تسهیلات زیست محیطی  توضیح داد:این صندوق قول داده که همکاری خود با ایران را تا ۶ ماه دیگر ارزیابی و اعلام می‌کند.

    پروژه های صندوق تسهیلات زیست محیطی جهانی(جف) توسط سازمانهای اجرایی نظیر بانک جهانی، برنامه عمران ملل متحد و برنامه محیط زیست و یا سایر آژانس های اجرایی سازمان ملل به اجراء در می آید. از سال۱۹۹۲تاکنون جف بیش از ۳۲۰۰پروژه در بیش از ۱۶۵ کشور جهان را کمک مالی کرده است.

    پروژه های جف در  ۶ محدوده کاری شامل تنوع زیستی، تغییر آب و هوا، آبهای بین المللی، تنزیل خاک و آمایش زمین، حفاظت از ازن و مواد آلی پایدار است.

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری : بین الملل

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *