×
×

اجرای طرح جهش تولید در ۵.۲ میلیون هکتار دیم‌زار کشور با همت ستاد اجرایی فرمان امام‌

  • کد نوشته: 479740
  • ۴ مرداد ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه افزایش قیمت‌های داخلی ریشه در رشد قیمت‌های جهانی دارد، گفت:‌ امسال طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور در سطح ۵.۲ میلیون هکتار با همت ستاد اجرای فرمان امام (ره) برگزار می شود. به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری فارس، جواد ساداتی‌نژاد وزیر […]

    اجرای طرح جهش تولید در ۵.۲ میلیون هکتار دیم‌زار کشور با همت ستاد اجرایی فرمان امام‌
  • وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه افزایش قیمت‌های داخلی ریشه در رشد قیمت‌های جهانی دارد، گفت:‌ امسال طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور در سطح ۵.۲ میلیون هکتار با همت ستاد اجرای فرمان امام (ره) برگزار می شود.

    به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری فارس، جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی امروز در همایش آغاز سال زراعی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ طرح جهش تولید دیم‌زارهای کشور که به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برگزار می‌شود اظهار داشت:‌ این طرح امسال در سطح ۵ میلیون هکتار در کشور اجرایی خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که جهش بزرگی در تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی کشور ایجاد کند.

    وزیر جهاد کشاورزی خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور که در این همایش حضور داشت گفت:‌ برای اجرای این طرح ۴۰ هزار میلیارد‌ تومان اعتبار نیاز است و این میزان مبلغ در سال اول اجرا برگشت خواهد شد.

    به گفته ساداتی‌نژاد این طرح اتفاق بزرگی در بخش کشاورزی و امنیت غذایی کشور است زیرا در حال حاضر تنها ۸ درصد تولیدات کشاورزی ما از دیم‌زارهای است در حالی که این رقم در دنیا ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

    وی اشاره کرد: ابتدا قرار شد که امسال  2.4 میلیون هکتار به اجرای این طرح اضافه شود اما علاوه بر آن تصمیم‌گیری شد که ۱.۲ میلیون هکتار هم به صورت داوطلبانه در کشور اجرا شود که سطح کل اجرا به ۵ میلیون هکتار خواهد رسید.

    ساداتی‌نژاد با بیان اینکه اجرای این طرح حداقل غذای ۲۰۰ هزار نفر را پوشش خواهد داد، گفت:‌ میانگین تولید در سطح دیم‌زارهای کشور ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است که بنا داریم با استفاده از بذرهای مناسب تولید در سطح را افزایش دهیم.

    وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امام راحل در سال‌های ۶۴ و ۶۵ به اهمیت تولید در دیم‌زارهای کشور تأکید کرده بود ‌این مسأله اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد که ما پس از ۳۶ سال تازه می‌خواهیم این طرح را اجرا کنیم.

    * باید به طرح جهش تولید در شیلات توجه شود

    ساداتی‌نژاد در ادامه صحبت‌های خود خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور گفت:‌ ‌‌ظرفیت‌های زیادی در بخش شیلات وجود دارد و ما از ۵۷۰۰ کیلومتر سواحلی  که داریم به خوبی نتوانسته‌ایم استفاده کنیم در حالی که ظرفیت‌های تولید ثروت در این بخش حتی بیشتر از دیم‌زارها‌ است و باید به طرح جهش تولید در شیلات بپردازیم.

    وی اشاره کرد:‌ تولید در این بخش به اندازه‌ای اهمیت دارد که در حال حاضر حتی یک کیلوگرم میگوی تولیدی کشور روی زمین نمی‌ماند و همه آنها صادر می‌شود و چین مشتری عمده بزرگ ما است.

    * افزایش قیمت‌های داخلی ریشه در رشد قیمت‌های جهانی دارد

    وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت:‌ در کنار طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و جنگ روسیه و اوکراین به هیچ عنوان از نظر تأمین مواد غذایی کم نیاوردیم، اما شاید نتوانستیم این‌ موارد  را رسانه‌ای کنیم ولی از اهمیت این موضوع کم نمی‌شود.

    وی گفت: با ادعاترین کشورها هم سهمیه‌بندی در مواد غذایی خود را در دوران جنگ روسیه و اوکراین انجام دادند اما در کشور ما حتی مازاد تولید داشتیم و وزارت جهاد کشاورزی اقدام به خرید تولید مازاد می‌کرد.

    وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه جوجه‌ریزی امسال به ۱۳۵ میلیون قطعه در ماه رسیده است گفت:‌ قیمت‌های سرسام‌آوری که در بازارهای جهانی وجود دارد موجب رشد قیمت در داخل ما شده است و ما باید تلاش کنیم که به این قیمت‌های جهانی فائق آییم.

    همایش آغاز سال زراعی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به عنوان طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور به همت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و مسوولان دیگر در وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *