×
×

اجرای کشت قراردادی گندم در مزارع دیم و آبی در سال زراعی آینده

  • کد نوشته: 476817
  • ۷ دی ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در دومین جلسه کشت قراردادی گندم گفت: ما در شرایط فوق بحرانی از اوایل انقلاب تاکنون قرار داریم؛ در سال زراعی گذشته (۱۳۹۹-۱۴۰۰) خشکسالی داشتیم که این خشک‌سالی برای سال زراعی جاری نیز ادامه […]

    اجرای کشت قراردادی گندم در مزارع دیم و آبی در سال زراعی آینده
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در دومین جلسه کشت قراردادی گندم گفت: ما در شرایط فوق بحرانی از اوایل انقلاب تاکنون قرار داریم؛ در سال زراعی گذشته (۱۳۹۹-۱۴۰۰) خشکسالی داشتیم که این خشک‌سالی برای سال زراعی جاری نیز ادامه دارد؛ یعنی در سال گذشته کم‌آبی داشته‌ایم اما به دلیل سال پر آب قبل آز آن، کمی آب ذخیره در سدها داشتیم، اما شرایط خشکسالی برای سال جاری متفاوت است.

    وی با بیان اینکه ما سالانه ۶ میلیون هکتار گندم در کشور کشت می‌کنیم که ۴ میلیون هکتار آن دیم و ۲ میلیون هکتار آن آبی است، گفت: اگر عملکرد گندم آبی کمتر از ۵ میلیون تن در یک‌میلیون هکتار باشد از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست و تولید گندم نباید کمتر از ۱۰ میلیون تن باشد.

    مهاجر از دلایل کاهش تولید گندم در کشور را عدم استفاده کافی کود توسط کشاورزان عنوان کرد و افزود: علاوه بر کشاورزان خرد، بزرگ مالکان نیز از کود به اندازه مورد نیاز استفاده نمی کنند.

    معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه عدم استفاده از کود در تمامی استان‌ها وجود دارد، گفت: وقتی شاهد خشکسالی، تنش آبی و گرما هستیم باید کشاورزان از کود پتاسه و فسفاته استفاده کنند و این در حالی است فقط از کود ازته استفاده می‌کنند.

    وی خاطرنشان کرد: در سال جاری برای کشت قراردادی گندم در مزارع آبی، کود در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد تا پس از برداشت محصول هزینه آن را پرداخت کنند؛ بدین ترتیب میزان عملکرد در واحد سطح افزایش می‌یابد.

    مهاجر با اشاره به این که سه نوع کود ازته، فسفاته و پتاسه برای تغذیه مزارع در اختیار کشاورزان گندمکار قرار می گیرد، گفت: کشاورزان باید با توجه به دستورالعمل‌ها از همه‌ این کودها استفاده کنند و تنها به یکی از آن‌ها اکتفا نکنند.

    وی گفت: برای سال زراعی آینده، کشت قراردادی گندم در مزارع دیم و آبی انجام خواهد شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *