×
×

استاندارکرمان:مدیران خاطی در سازگاری با کم‌آبی به دادگاه معرفی می‌شوند

  • کد نوشته: 475588
  • ۱۶ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا، علی زینی وند روز یکشنبه در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی استان کرمان افزود: بدانید که برنامه سازگاری با کم آبی بسیار مهم و قانون است و تمرد از آن جرم محسوب می شود. وی با بیان اینکه سازگاری با کم آبی انتخاب نیست، بلکه اضطرار است […]

    استاندارکرمان:مدیران خاطی در سازگاری با کم‌آبی به دادگاه معرفی می‌شوند
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا، علی زینی وند روز یکشنبه در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی استان کرمان افزود: بدانید که برنامه سازگاری با کم آبی بسیار مهم و قانون است و تمرد از آن جرم محسوب می شود.

    وی با بیان اینکه سازگاری با کم آبی انتخاب نیست، بلکه اضطرار است اظهار داشت: سازگاری با کم آبی فنی، قابل اجرا و ضروری ترین برنامه استان کرمان است که هیچ کوتاهی در اجرای آن پذیرفته نیست و می توان آن را در کمتر از پنج سال اجرایی کرد.

    استاندار کرمان تصریح کرد: اگر در فرهنگ مصرف آب کاری نکنیم حتی اگر پنج لوله آب هم از خلیج فارس بیاوریم، باز با کمبود آب مواجه می شویم که این امر خشکسالی، مهاجرت و تخلیه بخشی از استان کرمان را در پی دارد.

    وی تصریح کرد: برنامه سازگاری با کم آبی مصوبه ملی است و یک برنامه عادی و دل‌بخواهی نیست، این برنامه با امنیت کشور سر و کار دارد و مدیران دستگاه های ذیربط باید به صورت جدی آن را پیگیری کنند و تخطی از قوانین جرم است.

    استاندار کرمان با اشاره به بحران کمبود آب در بخش کشاورزی این استان اظهار داشت: در حوزه کشاورزی نمی توان حرف های عوام‌پسند زد، باید کشاورزان برای سازگاری با کم آبی توجیه شوند زیرا با فرونشست زمین مواجه هستیم.

    وی ادامه داد: کشاورزان باید به سمت مکانیزاسیون آبیاری و دانش بنیان کردن کشاورزی بروند تا بهره برداری این بخش چندین برابر شود، کشاورزی رونق پیدا کند و درآمدها افزایش یابد و زحمات کشاورزان کمتر شود.

    زینی وند با بیان اینکه مدرن ترین کشاورزی ایران در کرمان اجرا می شود ادامه داد: در شهرستان رفسنجان افرادی با آبیاری مکانیزه به نتایج خوبی رسیده اند و در گلخانه های این استان معادل چند دوره کشاورزی سنتی محصول برداشت می شود.

    وی گفت: برنامه سازگاری با کم آبی براساس کارهای کارشناسی و بررسی های زیاد تدوین شده و پشتوانه علمی دارد و اگر سند سازگاری با کم آبی علمی نیست، چرا سالانه یک هزار هکتار از زمین های پسته بایر و خشک می شود.

    استاندار کرمان درباره چاه های غیرمجاز در استان کرمان نیز بیان کرد: باید در تعیین تکلیف این چاه ها تدبیر و سازوکار، اولویت ها و زمانبندی برای آن انجام شود تا کشاورزی سنتی و معیشت مردم فلج نشود.

    وی افزود: صرفه جویی در بحث آبیاری فضای سبز به معنای بی روح شدن شهر نیست بلکه شهرداران باید به سمت کاشت گونه های کم آب بر، جداسازی آب آشامیدنی از فضای سبز و مکانیزه کردن آبیاری شهری بروند.

    زینی وند در ادامه با انتقاد از عقب ماندگی سازمان های جهادکشاورزی شمال و جنوب استان کرمان از برنامه سازگاری با کم آبی تصریح کرد: باید دستگاه هایی که تکلیف برای آنها در این برنامه مشخص شده هر چند ماه یک بار گزارش های خود را به شرکت آب منطقه ای کرمان ارائه کنند.

    اجرای سندسازگاری و صرفه جویی ۲ میلیارد متر مکعبی

    مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان نیز گفت: بسیاری از مناطق کشور با کم آبی شدید مواجه هستند و آبخوان ها در بسیاری از مناطق با خطر فرونشست زمین و دشت ها مواجه هستند.

    علی رشیدی نژاد افزود: در سند سازگاری با کم آبی مقرر شده استان کرمان حدود ۲ میلیارد مترمکعب آب طی ۲ فاز صرفه جویی کند که در فاز اول تا پایان سال ۱۴۰۵ باید صرفه جویی تقریبا یک میلیارد مترمکعب آب انجام شود.

    وی تصریح کرد: در فاز اول سند سازگاری با کم آبی استان کرمان سهم سازمان ها در صرفه جویی آب مشخص شده است.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان تاکید کرد: سازگاری با کم‌آبی به منظور برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری متناسب با شرایط اقیلمی، برای مصرف آب است که با اجرای آن در فاز نخست کسری مخازن در این استان جبران می‌شود و در فاز دوم به سمت احیای آبخوان‌ها خواهیم رفت.

    برنامه ملی سازگاری با کم آبی نخستین برنامه ملی مدیریت مصرف آب در تاریخ کشور محسوب می شود که با حضور تمام دستگاه های اجرایی تدوین شده است  به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان تدوین طرح های سازگاری با کم آبی این استان از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و سال ۱۳۹۹ در کارگروهی ملی مورد تصویب قرار گرفته است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *