×
×

استخوان لای زخم بازار گوشت/ درمان چیست؟

  • کد نوشته: 481346
  • ۹ بهمن ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، قیمت گوشت در هفته‌های اخیر روندی صعودی داشته و مشاهدات میدانی از مغازه‌های تهران نشان می‌دهد که قیمت گوشت گوسفندی و گوساله بسته به نوع آن به حدود  کیلویی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. البته گوشت با قیمت کمتر هم به […]

    استخوان لای زخم بازار گوشت/ درمان چیست؟
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، قیمت گوشت در هفته‌های اخیر روندی صعودی داشته و مشاهدات میدانی از مغازه‌های تهران نشان می‌دهد که قیمت گوشت گوسفندی و گوساله بسته به نوع آن به حدود  کیلویی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. البته گوشت با قیمت کمتر هم به دست مصرف‌کننده می‌رسد، ولی احتمالا یا در میادین میوه و تره بار و یا به صورت منجمد، که در این موارد قیمت‌ها حدود ۲۰۰ هزار تومان برای هر کیلو گزارش شده است.

    خریداران در بازار و مغازه‌ها در مواجهه با قیمت‌های جدید گوشت در بازار راهکارهای مختلفی در پیش گرفته‌اند، برخی سمت خرید گوشت نمی‌روند و این کالای پروتئینی را از سبد غذایی خود حذف یا به شدت محدود کرده‌اند، برخی قدرت خریدشان کم شده و شاید هر چند وقت‌ یک‌بار آن هم به مقدار کم خرید کنند و مرغ را جایگزین گوشت قرمز کرده‌اند و برخی دیگر نیز گوشت مورد نیاز خود را تامین می‌کنند و سعی می‌کنند از هزینه‌های دیگر خود بکاهند.

    مشکل از کجاست؟

    با فروشندگان گوشت و اتحادیه‌های مرتبط با آنها که صحبت می‌کنیم می‌گویند عرضه دام کم شده، دام‌های مولد به کشتارگاه رفته‌اند، خوراک دام گران شده، قیمت دام بالا رفته، قاچاق و صادرات هم شده و همه این موارد قیمت دام را بالا برده و طبیعی است که گوشت هم گران شود.

    با دامداران و فعالان صنعت دامپروری که صحبت می‌کنیم می‌گویند افزایش قیمت دام زنده و گوشت تناسبی با یکدیگرندارد و اگر مثلا دام ۱۰۰۰ تومان گران شود ۵۰۰۰ تومان قیمت گوشت بالا می‌رود. آنها می‌گویند که صادرات دام متوقف شده و پیش از آن هم صادرات به حدی نبود که بر بازار داخل اثر بگذارد، قیمت دام هم افزایش چندانی نداشته‌است ولی در  فاصله تولید تا مصرف هزاران واسطه قرار گرفته‌اند که برای مصرف کننده و تولید کننده تصمیم می‌گیرند و دود دلال بازی در بازار گوشت اول به چشم مصرف کننده و سپس به چشم تولید کننده می‌رود. آنها همچنین می‌گویند که برخی افراد با برهم زدن بازار داخل به دنبال  این هستند که دولت را مجبور به واردات گوشت کنند تا سودی نصیب خودشان شود.

    اقدامات وزارت جهادکشاورزی چه بود؟

    وزارت جهاد کشاورزی تاکنون موضع‌گیری رسمی در خصوص افزایش قیمت گوشت در بازار اعلام نکرده، اما تلاش کرده تا با اقدامات خود از نوسانات بازار بکاهد. یکی از این اقدامات توزیع گسترده گوشت منجمد در بازار با قیمت‌های معقول‌تر و مناسب‌تر و همچنین اقدام  دیگر نیز واردات گوشت گرماز برخی کشورها بوده است.

    اقدامات چقدر موثر بوده‌اند؟

    توزیع گوشت منجمد بنابر نظر کارشناسان اگر چه می‌تواند تا حدی از تنش بازار بکاهد و سفره برخی اقشار را پر کند، اما واقعیت این است که نمی‌تواند جای گوشت گرم را در بازار بگیرد و گوشت گرم همچنان مشتری های خود را دارد. از طرفی آنها معتقدند  که توزیع گسترده گوشت منجمد بدون برنامه‌ریزی می‌تواند باعث کاهش قیمت گوشت گرم و در نهایت ضرر تولیدکنندگان شود.

    واردات گوشت گرم اما محل مناقشه برخی از دست اندرکاران و فعالان صنعت دامپروری شده است. برخی موافق این طرح هستند و معتقدند با عرضه گسترده این گوشت در بازار که قیمت آن حدود ۲۰۰ هزار تومان است، بازار گوشت به تعادل می‌رسد و چون به صورت مستقیم عرضه می‌شود دست دلالان نیز کوتاه خواهد شد. اما برخی دیگر می‌گویند که این کار ضربه جدی به دامداران وارد می‌کند چرا که دولت می‌تواند هزینه واردات گوشت را برای حمایت از دامداران داخلی مصرف کند تا ضمن حمایت از تولیدکننده داخلی مصرف کننده نیز حمایت شود.

    واقعیت این است که تداوم این قیمت‌ها، گوشت قرمز را از سفره بسیاری از خانواده‌ها خصوصا اقشار کم درآمد حذف می‌کند و قشر متوسط‌ نیز گوشت قرمز را در اولویت اول خرید خود قرار نمی‌دهند. بنابراین اینکه هنوز مشخص نیست چرا قیمت گوشت بالا رفته؟ چه کسی مقصر این افزایش قیمت است، چرا با افراد متخلف برخورد نمی شود؟ چرا دست دلالان و واسطه ها از بازار کوتاه نمی شود؟ و چرا برخی مشکلات دامداران و فروشندگان پابرجاست؟، جای  سوال  دارد. سوالاتی که می‌طلبد دستگاه‌های متولی هر چه سریعتر پاسخی مناسب برای آن پیدا کنند و با ورود جدی و قاطعانه به بازار، دسترسی خانواده‌ها به این بخش مهم از سبد غذایی خانوار را تسهیل کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *