×
×

استفاده از بسته‌بندی نانویی ایرانی در صادرات محصولات کشاورزی ترکیه

  • کد نوشته: 6740
  • ۱۶ دی ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • مستربچ‌های پلی‌اتیلن در صنایع پلیمری کاربرد فراوانی دارند و می‌­توانند با توجه به نوع پایه مورد استفاده در محصول طراحی و تولید شوند. کاربردهای استفاده از این مستربچ‌ها در صنایع لوله، فیلم، ورق و تزریق است؛ ولی از این میان، پلی‌اتیلن (PE) یک ترموپلاستیک سبک و جامدی غیرفعال و یکی از ساده و ارزان‌ترین پلیمرها است […]

    استفاده از بسته‌بندی نانویی ایرانی در صادرات محصولات کشاورزی ترکیه
  • مستربچ‌های پلی‌اتیلن در صنایع پلیمری کاربرد فراوانی دارند و می‌­توانند با توجه به نوع پایه مورد استفاده در محصول طراحی و تولید شوند. کاربردهای استفاده از این مستربچ‌ها در صنایع لوله، فیلم، ورق و تزریق است؛ ولی از این میان، پلی‌اتیلن (PE) یک ترموپلاستیک سبک و جامدی غیرفعال و یکی از ساده و ارزان‌ترین پلیمرها است که دارای خواص مناسب مکانیکی، الکتریکی و شیمیایی است و در انواع مختلف بر اساس چگالی تولید می‌شود. از این رو یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به تولید مستربچ‌های پلی‌اتیلن شده است.

    سطح پلیمرها دارای ضریب اصطکاک بالا است و به طور ذاتی تمایل زیادی برای چسبیدن به یکدیگر و سطوح فلزی دارند. این ویژگی مشکلاتی در حین تولید و یا کاربرد پلیمرها هنگام رول کردن فیلم‌­ها به دنبال دارد که برای  مقابله با این معضل، از مستربچ آنتی بلاک یا مواد لیز کننده استفاده می‌­شود. مواد آنتی بلاک (Antiblock) مانع از تجمع و چسبندگی فیلم‌­ها بر روی یکدیگر می‌شود.

    این پلیمر در ساخت انواع نایلون بسته‌بندی، ظروف نگهداری مواد غذایی و انواع وسایل پلیمری آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و از خواصی چون استحکام مناسب، انعطاف‌پذیری قابل توجه، دانسیته کم، قیمت مناسب و پایداری نوری کافی برخوردار است.

    این محققان با افزودن نانوذرات به ماده پایه پلیمری از جنس پلی اتیلن خواص آن را ارتقا دادند و موفق به تولید آمیزه پلی‌اتیلنی آنتی‌بلاک شدند. در تولید این محصول از نانوذرات “سیلیس” استفاده شد. این ذرات دارای پوشش خاصی است تا همبستگی مناسبی با زمینه پلیمری ایجاد شود. در روند تولید ابتدا پودر ذرات نانویی با پلیمر خالص به صورت فیزیکی مخلوط شده و سپس در دستگاه اکسترودر دو پیچه اختلاط در حالت مذاب انجام می‌شود.

    خروجی این فرآیند که مستربچ آنتی‌بلاک نامیده می‌شود و می‌تواند به روش فیلم دمشی و یا casting تولید شود و در اختیار تولیدکنندگان فیلم‌های پلیمری قرار گیرد. میزان استفاده از این مستربچ که با فناوری بومی و با استفاده از مواد نانویی تولید شده، کمتر از یک درصد وزنی در فرایند تولید فیلم نهایی است و نتیجه مخلوط کردن آن با پلیمر خالص، فیلم نهایی دارای ویژگی آنتی‌بلاک و کاملاً شفاف است.

    آمیزه‌ها و مستربچ‌های تولیدشده توسط این شرکت در صنعت بسته‌بندی و به منظور افزایش زمان ماندگاری محصولات غذایی و کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گیرند. 

    این شرکت اخیرا قراردادی برای فروش ۱۰۰ تن کیسه بسته‌بندی با یک شرکت از ترکیه به امضا رسانده است و تحویل اولین فاز به حجم ۵ تن انجام شده و قرار است ماهانه ۱۰ تن از این کیسه‌ها تحویل این شرکت شود.

    این کیسه‌های صادراتی که دارای خاصیت کنترل رطوبت است و در آنها از فناوری آنتی‌بلاک استفاده شده، قرار است در اختیار کشاورزان ترکیه‌ای قرار گیرد تا از این کیسه‌ها برای صادرات محصولات کشاورزی ترکیه به بازار روسیه و اروپا استفاده کنند.

    علاوه بر آن،با امضای قراردادی با یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد پروتئینی، قرار است نیمی از ظروف بسته‌بندی گوشت و مرغ این شرکت با استفاده از مستربچ‌های نانویی تولیدشده این شرکت دانش‌بنیان تامین می‌شود. بر این اساس ماهانه ۴۰ تن مستربچ به این شرکت تولیدکننده مواد پروتئینی تحویل داده می‌شود. 

    کیسه‌های بسته‌بندی برای صادرات خیار، کاهو، کلم‌بروکلی و بادمجان از سوی این شرکت تولید و به بازار عرضه می‌شود. از آنجایی که پلی‌اتیلن خاصیت چسبندگی زیادی دارد؛ از این رو به کیسه‌هایی که با این ماده ساخته می‌شود، آنتی‌بلاک افزوده می‌شود که افزودن آنتی‌بلاک باعث کدر شدن و در برخی مواد مانع از کنترل رطوبت نیز می‌شود.

    این شرکت برای مقابله با کدورت آنتی‌بلاک‌ها در این کیسه‌ها به سراغ نانو ذرات سیلیس رفته است تا از آن به عنوان آنتی‌بلاک استفاده شود. از این فناوری آنتی‌بلاک نانویی که مانع از چسبیدن کیسه‌های بسته‌بندی به هم شده و در عین حال شفاف بوده و کنترل رطوبت نیز در آن‌ها انجام می‌شود، در کیسه‌های بسته‌بندی صادراتی استفاده می‌شود.

    ایسنا

    سرویس خبری : بین الملل

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *