×
×

افت قیمت محصولات کشاورزی متوقف شود/ پولی برای کشت نداریم

  • کد نوشته: 302934
  • ۱۴ بهمن ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: درخواست حضور وزیر کشاورزی در شهرستان‌های جنوبی کرمان از ابتدای سال جاری و همزمان با افت شدید قیمت انواع محصولات آغاز شد و پس از حضور وزیر در شمال کرمان و عدم حضور در شهرستان‌های گرمسیر کرمان به اوج رسید.

    گلایه‌های کشاورزان از عدم توجه مسئولان در زمینه افت شدید قیمت محصولات که منجر به عدم برداشت محصول و در نهایت ورشکست شدن کشاورزان شد، در خبرگزاری مهر مکرراً منعکس شده است. این مطالبه اما در دی ماه و سرمازدگی گسترده محصولات به اوج رسید و بی جواب ماند.

    طبق آخرین برآوردها خسارت سرمازدگی دو هزار میلیارد تومان ثبت شده اما خسارت طوفان شن ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است

    درنهایت پس از بروز طوفان شدید شن در جنوب کرمان و تشدید خسارت‌ها د ر روزهای اخیر که موجب تخریب ۹۰ درصدی کشاورزی در برخی از مناطق به خصوص جازموریان شد؛ امروز وزیر کشاورزی راهی جنوب استان کرمان شد.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با مهر در این خصوص اظهارداشت: امروز به همراه وزیر کشاورزی بازدیدی از مناطق خسارت دیده بر اثر سرما زدگی و طوفان انجام شد و گزارش خسارت‌ها از حجم بالای خسارت‌ها و مشکلات کشاورزان داده شد.

    سعید برخوری میزان خسارات سرمازدگی در جنوب کرمان را به مراتب بیشتر از طوفان شن اعلام کرد و گفت: طوفان به صورت نقطه‌ای خسارت زده و به صورت ویژه در زهکلوت و جازموریان موجب تخریب ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی کشاورزی شده اما سرمازدگی گستره جغرافیایی و مالی بیشتری داشته است.

    وی ادامه داد: طبق آخرین برآوردها خسارت سرمازدگی دو هزار میلیارد تومان ثبت شده اما خسارت طوفان شن ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

    کشاورزان توان آماده سازی زمین برای کشت مجدد را ندارند

    وی گفت: خسارت‌ها به حدی است که بسیاری از کشاورزان توان آماده سازی زمین برای کشت مجدد را ندارند و ارائه بسته حمایتی از کشاورزان بسیار ضروری است.

    برخوری با اشاره به وام‌های کشاورزی دریافت شده توسط مردم گفت: یکی از الزامات موجود استمهال سر رسید این وام هاست چون مردم نقدینگی برای باز پرداخت ندارند.

    گزارش‌هایی میدانی خبرگزاری مهر از مزارع جنوب کرمان حاکی از شن گرفتگی گسترده مزراعی دارد که قرار بود محصول سیفی و جالیزی مورد نیاز بازارهای داخلی را طی روزهای آتی تأمین کنند.

    از سوی دیگر طوفان خسارت جدی به زیر ساخت‌ها از جمله گلخانه‌ها، سیستم آبیاری مکانیزه، کانال‌های انتقال آب و موتور پمپ‌ها وارد کرده است و شن انباشت شده در مزارع به دلیل شوری امکان کشت را نیز سلب کرده است.

    طوفان خسارت جدی به زیر ساخت‌ها وارد کرده و شن انباشت شده در مزارع به دلیل شوری امکان کشت را نیز سلب کرده است

    این در حالی است که برخی از کشاورزان طی تماس با خبرگزاری مهر، از برداشت بانک‌های عامل از حساب کشاورزان و یا اقدام و پیگیری قانونی در خصوص بازپرداخت اقساط وام‌ها خبر می‌دهند.

    افت قیمت محصولات کشاورزی نیز که طی روزهای اخیر با کاهش قیمت گوجه آغاز شده از دیگر مشکلاتی است که کشاورزان را نگران آغاز دومینوی افت قیمت محصولات کرده است.

    گزارش خبرگزاری مهر «پیاز اشک کشاورزان را درآورد / کشاورز «آه» در بساط ندارد» نیز نشان می‌دهد که قیمت پیاز نیز در جنوب کرمان افت شدید داشته است و محصول روی دست کشاورزان مانده است.

    با توجه به حضور مسئولان حوزه کشاورزی به شهرستان‌های جنبی استان بار دیگر پای درد دل کشاورزان نشستیم تا مهمترین مشکلاتی که باید در سفر وزیر بررسی شود را بیان کنند.

    وزیر کشاورزی مانع افت مجدد قیمت محصولات شود

    محمد علیخانی از فعالان خرید و فروش محصولات کشاورزی در جیرفت در گفتگو با مهر می‌گوید: نگران هستیم که بعد از مدت‌ها پیگیری در خصوص سفر وزیر به جنوب کرمان این سفر فرمایشی برگزار شد و به شعر خوانی و تجلیل سپری شود، ما کشاورزان و فعالان این حوزه طی سال گذشته با انواع مشکلات مواجه شده‌ایم، از کرونا گرفته تا سرما و طوفان شن و گرمازدگی و حداقل انتظار ما هم رفع مشکلات موجود است.

    نگران هستیم که بعد از مدت‌ها پیگیری در خصوص سفر وزیر به جنوب کرمان این سفر فرمایشی برگزار شد و به شعر خوانی و تجلیل سپری شود

    وی تصریح کرد: با فرا رسیدن ماه‌های انتهایی سال جاری و گرم‌تر شدن هوا عملاً فصل برداشت محصولات جالیزی به صورت پی در پی آغاز می‌شود به ترتیب، پیاز، خیار، گوجه، سیب زمینی، هندوانه برداشت و راهی بازار می‌شود در کنار این محصولات به صورت دائمی کشت محصولات گلخانه‌ای و مرکبات و خرما نیز در طول سال و در فصول مختلف انجام می‌شود.

    این کشاورز گفت: سال گذشته قیمت محصولات آنقدر افت کرد که کشاورزان در بسیاری موارد محصول را در زمین شخم زدند چون هیچ توجیه اقتصادی برای برداشت محصول وجود نداشت.

    علیخانی گفت: واسطه‌ها و دلال‌ها در فصل برداشت محصولات وارد بازار می‌شوند و با تبانی که با یکدیگر انجام می‌دهند محصول را خریداری نمی‌کنند تا قیمت به کف می‌رسد و درنهایت با نازل‌ترین قیمت، کشاورز برای جبران بخشی از هزینه‌ها مجبور به فروش می‌شود. هر سال مسئولان وعده حل مشکل می‌دهند اما هیچ زمان مشکل افت قیمت رفع نمی‌شود و هر سال دسترنج ما راهی جیب دلالان می‌شود.

    جنوب کرمان دچار فقر جدی صنایع بالا دستی کشاورزی است

    افراسیاب کوهستانی دیگر کشاورز جنوب کرمان نیز به خبرنگار مهر گفت: سوال ما از وزیر این است که چرا دولت برای ایجاد زیر ساخت‌های کشاورزی و احداث کارخانه‌های فرآوری سرمایه گذاری نمی‌کند و همیشه توپ را به زمین کشاورز می‌اندازد.

    وی افزود: در جنوب کرمان که قطب تولید محصولات کشاورزی است صنایع مرتبط با کشاورزی در وضعیت بسیار ضعیفی قرار گرفته‌اند به طوری که در سال جهش تولید، تولیدات با کیفیت کشاورزان به دلیل عدم فرآوری خراب می‌شود و در بهترین حالت خرید تضمینی می‌شود و بعد از خرید محصول اکثراً خراب می‌شود و هیچ تأثیری در توسعه اقتصادی ندارد.

    شبکه آبیاری سد جیرفت شکل نگرفته است / ‏‬ خشکسالی بیداد می‌کند

    احمد الله دادی دیگر کشاورز جنوب کرمان از اهالی شهرستان عنبرآباد است که می‌گوید: خشکسالی و بی آبی از دیگر مشکلات جنوب کرمان است اما سوال این است که جهاد کشاورزی برای آبیاری مکانیزه با توجه به وسعت جنوب کرمان چه انجام داده است؟

    وی بیان کرد: آب هلیل رود که حق مردم و کشاورزان است پشت سدها استحصال می‌شود و شبکه آبیاری زیر سد جیرفت بعد از بیش از دو دهه از آبگیری سد هنوز تکمیل نشده است سوال این است که این سد چرا احداث شده است؟

    وی با اشاره به عدم تخصیص حق آبه جازموریان گفت: اگر جازموریان زنده باشد کشاورزی هم زنده است اما اگر این دریاچه بخشکد زندگی مردم زیر طوفان شن و بی آبی به باد می‌رود. ما کشاورزان نگران وضعیت فعلی جازموریان و حق آبه هلیل رود هستیم.

    افزایش بی سابقه قیمت نهاده‌های کشاورزی

    عباس کمال الدینی از کشاورزان رودباری است که به خبرنگار مهر می‌گوید: افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی مشکل کشاورزان را بیش از گذشته کرده است، بذر محصولات مختلف با قیمت بسیار بالا به فروش می‌رود و در زمینه توزیع بذر پیاز هم که دیدید که در نهایت دادگستری ورود کرد و با متخلفان توزیع بذر برخورد کرد این یعنی سیستم توزیع بذر یارانه‌ای ایراد دارد.

    به جای سالن‌های لوکس در مزارع کشاورزی پای حرف کشاورزان بنشینید

    وی گفت: در جنوب کرمان خدا چاه نفت خلق نکرده اما تا بخواهید زمین حاصلخیز و مردم سخت کوش در اختیار اقتصاد کشور قرار داده است، مگر نمی‌گویید صادرات غیر نفتی ضروری است پس چرا یک بار برای همیشه یک سازماندهی مناسب برای حل مشکل کشاورز در نظر نمی‌گیرد که بعد از بازاریابی در کشورهای مختلف تولید انجام و با بسته بندی و برند جنوب کرمان انواع محصولات راهی همین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شود، چرا باید سیب زمینی بولیوی و آفریقای جنوبی در قطر فروش برود اما سیب زمینی کشاورز ایرانی بدون مشتری بماند این مساله هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد چون قبل از تحریم هم این مشکل وجود داشت.

    چرا باید سیب زمینی بولیوی و آفریقای جنوبی در قطر فروش برود اما سیب زمینی کشاورز ایرانی بدون مشتری بماند این مساله هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد چون قبل از تحریم هم این مشکل وجود داشت

    وی بیان کرد: من به عنوان کشاورز چرا باید کودی که سال گذشته ۹۰ هزار تومان برای هر گونی خریداری می‌کردم امسال ۶۰۰ هزار تومان پول پرداخت کنم؟ اینگونه از تولید حمایت می‌شود؟

    وی از وزیر کشاورزی خواست هر کجا که برای سرکشی می‌رود پای درد دل کشاورزان بنشیند و از حضور در سالن‌های مجلل و پشت میزهای کنفرانس اجتناب کند، مسئولان محلی اگر حرفی داشته باشند می‌توانند در طول سال به وزارت خانه منتقل کنند اما این مردم محروم جنوب کرمان هستند که باید مشکلاتشان را مطرح کنند.

    رسول بندری نیز از کشاورزان منوجان است، وی به خبرنگار مهر می‌گوید: ایجاد منطقه اقتصادی جازموریان برای تسهیل در صادرات محصولات کشاورزی مصوبه‌ای است که سال‌ها بر زمین مانده است و ظاهراً در دولت فعلی هم رها شده است، طرح راه آهن جنوب کرمان نیز که می‌توانست مشکل حمل و نقل محصولات را حل کند رها شده و فرودگاه جیرفت هم تأثیری در زمینه صادرات محصولات کشاورزی نداشته است.

    مشکل حمل و نقل محصولات کشاورزی را رفع کنید

    وی گفت: از بهمن ماه تا نیمه تابستان حجم زیادی محصول در زمانی اندک باید راهی بازار مصرف شود، اما ناوگان حمل و نقل توان سرویس دهی مطلوب ندارد، قیمت حمل و نقل به شدت افزایش می‌یابد و اکثراً کامیونی هم برای حمل کالا موجود نیست.

    وی افزود: مشکلات کشاورزان جنوب کرمان چیزی نیست که نیاز به بررسی و موشکافی داشته باشد، در حالی که به دلیل کرونا صادرات محصولات کشاورزی با مشکل مواجه شده و دیپلماسی اقتصادی هم برای حل این مشکل فعال نبوده است در زمینه حمل و نقل محصول به استان‌های کشور هم مشکل وجود دارد.

    چرا دیپلماسی اقتصادی برای رفع مشکل صادرات انجام نشده است

    بندری افزود: عراق مهمترین مقصد صادرات محصولات کشاورزی استان کرمان بود سوال ما از وزیر این است که چه شد که به یکباره جلوی صادرات محصولات جالیزی به عراق گرفته شده است؟

    وی بیان کرد: محصول خرمای جنوب کرمان هم به دلیل فروش نرفتن در انبارها دپو شده و هیچ اقدامی برای رفع مشکلات اخلال در صادرات محصول انجام نشده است.

    کشاورزان جنوب کرمان از وزیر کشاورزی می‌خواهند در سفری که به جنوب کرمان آغاز کرده به جای نشستن پای حرف مسئولان و نماینده‌های استان پای درد و دل کشاورزانی بنشیند که در گرمای طاقت فرسای دشت‌های جنوبی برای افزایش تولید تلاش می‌کنند و با موانع مختلف مواجه شده‌اند.

  • خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: درخواست حضور وزیر کشاورزی در شهرستان‌های جنوبی کرمان از ابتدای سال جاری و همزمان با افت شدید قیمت انواع محصولات آغاز شد و پس از حضور وزیر در شمال کرمان و عدم حضور در شهرستان‌های گرمسیر کرمان به اوج رسید.

    گلایه‌های کشاورزان از عدم توجه مسئولان در زمینه افت شدید قیمت محصولات که منجر به عدم برداشت محصول و در نهایت ورشکست شدن کشاورزان شد، در خبرگزاری مهر مکرراً منعکس شده است. این مطالبه اما در دی ماه و سرمازدگی گسترده محصولات به اوج رسید و بی جواب ماند.

    طبق آخرین برآوردها خسارت سرمازدگی دو هزار میلیارد تومان ثبت شده اما خسارت طوفان شن ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است

    درنهایت پس از بروز طوفان شدید شن در جنوب کرمان و تشدید خسارت‌ها د ر روزهای اخیر که موجب تخریب ۹۰ درصدی کشاورزی در برخی از مناطق به خصوص جازموریان شد؛ امروز وزیر کشاورزی راهی جنوب استان کرمان شد.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با مهر در این خصوص اظهارداشت: امروز به همراه وزیر کشاورزی بازدیدی از مناطق خسارت دیده بر اثر سرما زدگی و طوفان انجام شد و گزارش خسارت‌ها از حجم بالای خسارت‌ها و مشکلات کشاورزان داده شد.

    سعید برخوری میزان خسارات سرمازدگی در جنوب کرمان را به مراتب بیشتر از طوفان شن اعلام کرد و گفت: طوفان به صورت نقطه‌ای خسارت زده و به صورت ویژه در زهکلوت و جازموریان موجب تخریب ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی کشاورزی شده اما سرمازدگی گستره جغرافیایی و مالی بیشتری داشته است.

    وی ادامه داد: طبق آخرین برآوردها خسارت سرمازدگی دو هزار میلیارد تومان ثبت شده اما خسارت طوفان شن ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

    کشاورزان توان آماده سازی زمین برای کشت مجدد را ندارند

    وی گفت: خسارت‌ها به حدی است که بسیاری از کشاورزان توان آماده سازی زمین برای کشت مجدد را ندارند و ارائه بسته حمایتی از کشاورزان بسیار ضروری است.

    برخوری با اشاره به وام‌های کشاورزی دریافت شده توسط مردم گفت: یکی از الزامات موجود استمهال سر رسید این وام هاست چون مردم نقدینگی برای باز پرداخت ندارند.

    گزارش‌هایی میدانی خبرگزاری مهر از مزارع جنوب کرمان حاکی از شن گرفتگی گسترده مزراعی دارد که قرار بود محصول سیفی و جالیزی مورد نیاز بازارهای داخلی را طی روزهای آتی تأمین کنند.

    از سوی دیگر طوفان خسارت جدی به زیر ساخت‌ها از جمله گلخانه‌ها، سیستم آبیاری مکانیزه، کانال‌های انتقال آب و موتور پمپ‌ها وارد کرده است و شن انباشت شده در مزارع به دلیل شوری امکان کشت را نیز سلب کرده است.

    طوفان خسارت جدی به زیر ساخت‌ها وارد کرده و شن انباشت شده در مزارع به دلیل شوری امکان کشت را نیز سلب کرده است

    این در حالی است که برخی از کشاورزان طی تماس با خبرگزاری مهر، از برداشت بانک‌های عامل از حساب کشاورزان و یا اقدام و پیگیری قانونی در خصوص بازپرداخت اقساط وام‌ها خبر می‌دهند.

    افت قیمت محصولات کشاورزی نیز که طی روزهای اخیر با کاهش قیمت گوجه آغاز شده از دیگر مشکلاتی است که کشاورزان را نگران آغاز دومینوی افت قیمت محصولات کرده است.

    گزارش خبرگزاری مهر «پیاز اشک کشاورزان را درآورد / کشاورز «آه» در بساط ندارد» نیز نشان می‌دهد که قیمت پیاز نیز در جنوب کرمان افت شدید داشته است و محصول روی دست کشاورزان مانده است.

    با توجه به حضور مسئولان حوزه کشاورزی به شهرستان‌های جنبی استان بار دیگر پای درد دل کشاورزان نشستیم تا مهمترین مشکلاتی که باید در سفر وزیر بررسی شود را بیان کنند.

    وزیر کشاورزی مانع افت مجدد قیمت محصولات شود

    محمد علیخانی از فعالان خرید و فروش محصولات کشاورزی در جیرفت در گفتگو با مهر می‌گوید: نگران هستیم که بعد از مدت‌ها پیگیری در خصوص سفر وزیر به جنوب کرمان این سفر فرمایشی برگزار شد و به شعر خوانی و تجلیل سپری شود، ما کشاورزان و فعالان این حوزه طی سال گذشته با انواع مشکلات مواجه شده‌ایم، از کرونا گرفته تا سرما و طوفان شن و گرمازدگی و حداقل انتظار ما هم رفع مشکلات موجود است.

    نگران هستیم که بعد از مدت‌ها پیگیری در خصوص سفر وزیر به جنوب کرمان این سفر فرمایشی برگزار شد و به شعر خوانی و تجلیل سپری شود

    وی تصریح کرد: با فرا رسیدن ماه‌های انتهایی سال جاری و گرم‌تر شدن هوا عملاً فصل برداشت محصولات جالیزی به صورت پی در پی آغاز می‌شود به ترتیب، پیاز، خیار، گوجه، سیب زمینی، هندوانه برداشت و راهی بازار می‌شود در کنار این محصولات به صورت دائمی کشت محصولات گلخانه‌ای و مرکبات و خرما نیز در طول سال و در فصول مختلف انجام می‌شود.

    این کشاورز گفت: سال گذشته قیمت محصولات آنقدر افت کرد که کشاورزان در بسیاری موارد محصول را در زمین شخم زدند چون هیچ توجیه اقتصادی برای برداشت محصول وجود نداشت.

    علیخانی گفت: واسطه‌ها و دلال‌ها در فصل برداشت محصولات وارد بازار می‌شوند و با تبانی که با یکدیگر انجام می‌دهند محصول را خریداری نمی‌کنند تا قیمت به کف می‌رسد و درنهایت با نازل‌ترین قیمت، کشاورز برای جبران بخشی از هزینه‌ها مجبور به فروش می‌شود. هر سال مسئولان وعده حل مشکل می‌دهند اما هیچ زمان مشکل افت قیمت رفع نمی‌شود و هر سال دسترنج ما راهی جیب دلالان می‌شود.

    جنوب کرمان دچار فقر جدی صنایع بالا دستی کشاورزی است

    افراسیاب کوهستانی دیگر کشاورز جنوب کرمان نیز به خبرنگار مهر گفت: سوال ما از وزیر این است که چرا دولت برای ایجاد زیر ساخت‌های کشاورزی و احداث کارخانه‌های فرآوری سرمایه گذاری نمی‌کند و همیشه توپ را به زمین کشاورز می‌اندازد.

    وی افزود: در جنوب کرمان که قطب تولید محصولات کشاورزی است صنایع مرتبط با کشاورزی در وضعیت بسیار ضعیفی قرار گرفته‌اند به طوری که در سال جهش تولید، تولیدات با کیفیت کشاورزان به دلیل عدم فرآوری خراب می‌شود و در بهترین حالت خرید تضمینی می‌شود و بعد از خرید محصول اکثراً خراب می‌شود و هیچ تأثیری در توسعه اقتصادی ندارد.

    شبکه آبیاری سد جیرفت شکل نگرفته است / ‏‬ خشکسالی بیداد می‌کند

    احمد الله دادی دیگر کشاورز جنوب کرمان از اهالی شهرستان عنبرآباد است که می‌گوید: خشکسالی و بی آبی از دیگر مشکلات جنوب کرمان است اما سوال این است که جهاد کشاورزی برای آبیاری مکانیزه با توجه به وسعت جنوب کرمان چه انجام داده است؟

    وی بیان کرد: آب هلیل رود که حق مردم و کشاورزان است پشت سدها استحصال می‌شود و شبکه آبیاری زیر سد جیرفت بعد از بیش از دو دهه از آبگیری سد هنوز تکمیل نشده است سوال این است که این سد چرا احداث شده است؟

    وی با اشاره به عدم تخصیص حق آبه جازموریان گفت: اگر جازموریان زنده باشد کشاورزی هم زنده است اما اگر این دریاچه بخشکد زندگی مردم زیر طوفان شن و بی آبی به باد می‌رود. ما کشاورزان نگران وضعیت فعلی جازموریان و حق آبه هلیل رود هستیم.

    افزایش بی سابقه قیمت نهاده‌های کشاورزی

    عباس کمال الدینی از کشاورزان رودباری است که به خبرنگار مهر می‌گوید: افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی مشکل کشاورزان را بیش از گذشته کرده است، بذر محصولات مختلف با قیمت بسیار بالا به فروش می‌رود و در زمینه توزیع بذر پیاز هم که دیدید که در نهایت دادگستری ورود کرد و با متخلفان توزیع بذر برخورد کرد این یعنی سیستم توزیع بذر یارانه‌ای ایراد دارد.

    به جای سالن‌های لوکس در مزارع کشاورزی پای حرف کشاورزان بنشینید

    وی گفت: در جنوب کرمان خدا چاه نفت خلق نکرده اما تا بخواهید زمین حاصلخیز و مردم سخت کوش در اختیار اقتصاد کشور قرار داده است، مگر نمی‌گویید صادرات غیر نفتی ضروری است پس چرا یک بار برای همیشه یک سازماندهی مناسب برای حل مشکل کشاورز در نظر نمی‌گیرد که بعد از بازاریابی در کشورهای مختلف تولید انجام و با بسته بندی و برند جنوب کرمان انواع محصولات راهی همین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شود، چرا باید سیب زمینی بولیوی و آفریقای جنوبی در قطر فروش برود اما سیب زمینی کشاورز ایرانی بدون مشتری بماند این مساله هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد چون قبل از تحریم هم این مشکل وجود داشت.

    چرا باید سیب زمینی بولیوی و آفریقای جنوبی در قطر فروش برود اما سیب زمینی کشاورز ایرانی بدون مشتری بماند این مساله هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد چون قبل از تحریم هم این مشکل وجود داشت

    وی بیان کرد: من به عنوان کشاورز چرا باید کودی که سال گذشته ۹۰ هزار تومان برای هر گونی خریداری می‌کردم امسال ۶۰۰ هزار تومان پول پرداخت کنم؟ اینگونه از تولید حمایت می‌شود؟

    وی از وزیر کشاورزی خواست هر کجا که برای سرکشی می‌رود پای درد دل کشاورزان بنشیند و از حضور در سالن‌های مجلل و پشت میزهای کنفرانس اجتناب کند، مسئولان محلی اگر حرفی داشته باشند می‌توانند در طول سال به وزارت خانه منتقل کنند اما این مردم محروم جنوب کرمان هستند که باید مشکلاتشان را مطرح کنند.

    رسول بندری نیز از کشاورزان منوجان است، وی به خبرنگار مهر می‌گوید: ایجاد منطقه اقتصادی جازموریان برای تسهیل در صادرات محصولات کشاورزی مصوبه‌ای است که سال‌ها بر زمین مانده است و ظاهراً در دولت فعلی هم رها شده است، طرح راه آهن جنوب کرمان نیز که می‌توانست مشکل حمل و نقل محصولات را حل کند رها شده و فرودگاه جیرفت هم تأثیری در زمینه صادرات محصولات کشاورزی نداشته است.

    مشکل حمل و نقل محصولات کشاورزی را رفع کنید

    وی گفت: از بهمن ماه تا نیمه تابستان حجم زیادی محصول در زمانی اندک باید راهی بازار مصرف شود، اما ناوگان حمل و نقل توان سرویس دهی مطلوب ندارد، قیمت حمل و نقل به شدت افزایش می‌یابد و اکثراً کامیونی هم برای حمل کالا موجود نیست.

    وی افزود: مشکلات کشاورزان جنوب کرمان چیزی نیست که نیاز به بررسی و موشکافی داشته باشد، در حالی که به دلیل کرونا صادرات محصولات کشاورزی با مشکل مواجه شده و دیپلماسی اقتصادی هم برای حل این مشکل فعال نبوده است در زمینه حمل و نقل محصول به استان‌های کشور هم مشکل وجود دارد.

    چرا دیپلماسی اقتصادی برای رفع مشکل صادرات انجام نشده است

    بندری افزود: عراق مهمترین مقصد صادرات محصولات کشاورزی استان کرمان بود سوال ما از وزیر این است که چه شد که به یکباره جلوی صادرات محصولات جالیزی به عراق گرفته شده است؟

    وی بیان کرد: محصول خرمای جنوب کرمان هم به دلیل فروش نرفتن در انبارها دپو شده و هیچ اقدامی برای رفع مشکلات اخلال در صادرات محصول انجام نشده است.

    کشاورزان جنوب کرمان از وزیر کشاورزی می‌خواهند در سفری که به جنوب کرمان آغاز کرده به جای نشستن پای حرف مسئولان و نماینده‌های استان پای درد و دل کشاورزانی بنشیند که در گرمای طاقت فرسای دشت‌های جنوبی برای افزایش تولید تلاش می‌کنند و با موانع مختلف مواجه شده‌اند.

    لینک به سایت منبع

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *